EPN-V2

YFIM1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

Required preliminary courses

This course covers problems, terminologies and methods in Universal Design of ICT.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Content

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.

Teaching and learning methods

Admission requirements.

Course requirements

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student

  • has specialized knowledge in different technologies and techniques relevant to universal design
  • has advanced knowledge of forums and channels in which research results within universal design are published

Skills

On successful completion of this course the student

  • can communicate ideas through concept sketches
  • can design cost-effective prototypes
  • can involve and communicate with users in the design process
  • can evaluate the prototypes using various forms of user testing with diverse users
  • can produce user manuals and product descriptions

General competence

On successful completion of this course the student

  • can communicate scientific problems, analysis and conclusions in universal design of ICT to both specialists and the general public
  • has practical experience with diverse user groups with a variety of needs for universal design

Assessment

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

Examiners

Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.