EPN-V2

YFHO2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationally relevant and adapted learning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø.;Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Ved hjelp av læringsteorier begrunnes eget pedagogiske ståsted. Emnet tar også for seg ulike funksjonsutfordringer i alle livsfaser, og belyser sammenhengen mellom kroppens oppbygning og funksjon, samt sentrale sykdomsgrupper. Emnet omhandler dessuten helse miljø og sikkerhet i tilknytning til helse- og oppvekstfaglige yrker og aktuelt lovverk.;

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.;

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    ;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og hvordan bygge relasjoner til og mellom elever samt i fag og yrkesopplæring
    • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet (inkludert

    ivareta ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen)

    • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
    • har kunnskap om psykisk helse og kroppens oppbygning og funksjon samt sentrale sykdomsgrupper
    • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler samt oversikt over hovedkategoriene i de reseptbelagte legemidler

    ;

    Ferdigheter;;

    Studenten

    • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelsen og kunne forebygge smittespredning
    • kan vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger og tilrettelegge for systematisk arbeid med de grunnleggende ferdighetene
    • kan utøve praktisk førstehjelp
    • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper for å planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevens/lærlingens behov;
    • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet

    ;

    Generell kompetanse;;

    Studenten;

    • kan drøfte sammenhengen mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
    • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
    • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og vise hvordan lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
    • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
    • kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
    • har innsikt i psykisk helsearbeid, psykiske plager og lidelser som er relevante for yrkesutøvelse og opplæring
  • Innhold

    • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
    • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
    • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
    • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
    • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
    • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
    • Omsorg ved kriser
    • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
    • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
    • Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
    • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen

    ;

    Praksis

    • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
    • 10 dager yrkesfaglig praksis

  • Arbeids- og undervisningsformer

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    Arbeidskrav 1

    Individuell dokumentasjon og faglig forankret refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på HMS/kvalitetssikring, med presentasjon av kvalitetssikringstiltak. Omfang: 1000 ord +/- 10 %, + bilder, illustrasjoner og litteraturliste

    Arbeidskrav 2

    Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:;

    ;

    1. Individuell skriftlig faglig forankret rapport fra pedagogisk praksis der hensikten er å vise hvordan skolen arbeider med yrkesrelevant og tilpasset opplæring.;Omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg;

    ;

    2. Muntlig presentasjon i grupper, fire til seks studenter, der hensikten er erfaringsdeling fra pedagogisk praksis.;

    ;

    Arbeidskrav 3

    Dokumentasjon av entreprenøriell praksis i form av en digital presentasjon som kan brukes i undervisningssammenheng med skriftlig refleksjon over innhold og arbeidsprosess. Oppgaven utføres individuelt og forankres i yrkesfaglig praksis. Hensikten er å få erfaring med entreprenørskap og i å bruke digitale verktøy som dokumentasjon i undervisning.;Omfang:1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg og digital presentasjon;

    ;

    Arbeidskrav 4

    Individuell skriftlig faglig forankret fordypningsoppgave innen fire til seks tema innen psykisk helse, anatomi, fysiologi og sykdomslære med refleksjon knyttet til yrkesdifferensiert og tilpasset opplæring. Hensikten med arbeidskravet er å kunne fordype seg faglig for å kunne tilpasse og yrkesdifferensiere undervisning. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + vedlegg.;

    ;

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    ;

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell praktisk - muntlig

    Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 35 minutter (20 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
    • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.;;