Programplaner og emneplaner - Student
YFTIPRA2 Teaching Practice, 2nd period Course description
- Course name in Norwegian
- 2. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettete. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (høgskole og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.
I emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1). Temaet videreføres i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (RPP2).
Veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.
Praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring».
Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell fagtekst om barns språk med et omfang på ca. 1200 ord. Eventuell transkripsjonen og eller annet materiale kommer i tillegg.
- Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon i gruppe og en studietest.
- Arbeidskrav om barnelitteratur som består av to komponenter:
1) Individuell digital fortelling på ca. to minutter.
2) En skriftlig gruppetekst på sidemål (ca. 500 ord).
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse i INTER1200: Seminar over 2 dager, en individuell oppgave, samt gruppearbeid med innlevering av gruppeoppgave. Se INTER1200(lenke)
- Gruppeframlegg om barnelitteratur. Omfang: Om lag 15 minutter per gruppe.
- To seminarer om barns språkutvikling.
- To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.
- Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
Gjesteforelesninger som settes opp krever også tilstedeværelse.
Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Learning outcomes
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Content
Se omtale av praksis i programplanen
Teaching and learning methods
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Course requirements
Gradert A-F
Assessment
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barns muntlige og skriftlige språkutvikling
- Barnekultur og barnelitteratur
- Flerspråklighet
- Måling og sammenlikning
- Tall og tallforståelse
- Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk
Grading scale
Se omtale av praksis i programplanen
Examiners
Se omtale av praksis i programplanen