Programplaner og emneplaner - Student
YFTI2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Youth culture, gender and diversity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskaper
Studenten
- har spesialisert innsikt i sentrale tekniske webstandarder
- har spesialisert kunnskap om web- og tjenestearkitektur
- har inngående kunnskap om grunnleggende og generelle prinsipper for interoperabilitet
- har inngående kunnskap om ulike måter å sikre interoperabilitet mellom metadataformater på
- har avansert kunnskap om de mest brukte protokollene som understøtter interoperabilitet mellom informasjonssystemer innenfor arkiv-, bibliotek- og museumsektoren
Ferdigheter
Studenten
- kan jobbe praktisk med datautveksling og metadatakonvertering
- har bestillerkompetanse på teknologiske løsninger for å utvikle framtidsrettede tjenester innen arkiv-, bibliotek- og museumssektoren
- kan delta i og ha ansvaret for arbeidet med institusjonelle arkiver ved utdannings- og forskningsinstitusjoner
- kan delta i og ha ansvaret for arbeidet med interoperabilitet i systemer for arkiv-, bibliotek- og museumssektoren
Forkunnskapskrav
Emnet organiseres som en ukentlig seminarserie. Studentene kan følge forelesningene både på campus samtidig som de strømmes.
Læringsutbytte
Vurderingsform er todelt, en semesteroppgave og en individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen. Semesteroppgaven kan skrives individuelt - omfang skal da være på ca. 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av to til tre studenter. Omfang skal da være på ca. 20 sider. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på syv til ti sider.
De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Semesteroppgaven teller 50 prosent og eksamensbesvarelsen 50 prosent av den samlede og avsluttende vurdering av emnet. Delkarakterer oppgis på vitnemålet.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delen(e) som ikke er bestått. Dersom semesteroppgaven gjøres som gruppe, må alle i gruppa framstille seg til ny/utsatt eksamen ved ikke bestått.
Innhold
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
;
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- Minimum 10 dager yrkespraksis
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk - muntlig eksamen:
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).
;
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.