EPN-V2

YFHO1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studenten skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig, individuelt arbeidskrav på maksimum åtte sider. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Required preliminary courses

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.;

Learning outcomes

Følgende hjelpemidler er tillatt:;Lovdatas åpne nettsider og ukommenterte samlinger, utskrifter;og særtrykk av lover og forskrifter. Dersom OsloMet; har anskaffet eksamensversjonen;av Lovdata Pro vil denne;erstatte tilgangen til Lovdatas åpne nettsider.

Content

  • Helseforståelse, folkehelse og forebyggende helsearbeid
  • Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø, kultur og samfunn
  • Helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer, plass og rolle i forebyggende helsearbeid
  • Omsorgsbegrepet og omsorgsutøvelse inne helse- og oppvekstfaglige yrker
  • Kommunikasjon og konflikthåndtering
  • Kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i skole-, og helse- og oppvekstsektoren
  • Yrkesrelatert digital kompetanse
  • Yrkesdidaktikk
  • Undervisningsmetoder
  • Veiledning
  • Læring og betingelser for læring
  • Utfordringer i verdirelatert lærerarbeid

Praksis

  • 10 dager yrkesfaglig praksis
  • 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode

Teaching and learning methods

Gradert skala A - F.;

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuelt muntlig fremlegg med digital presentasjon, der hensikten er å reflektere over erfaringer fra pedagogisk praksis, med særlig vekt på ledelse av læreprosesser. Fremlegget skal være forankret i pedagogisk teori. Omfang: 15 minutter

Arbeidskrav 2

Individuell skriftlig, faglig refleksjon der hensikten er å vise og sammenligne omsorgsutfordringer i minimum to ulike HO-yrker. Omfang: 2000 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg

Arbeidskrav 3

Gruppebasert, faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å sammenligne hvordan de yrkesfaglige kjerneelementene kommunikasjon og forebyggende helsearbeid kommer til uttrykk i minimum ett omsorgsrelatert og ett servicerelatert helse- og oppvekstyrke. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer.;Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Permitted exam materials and equipment

Emily M. Weitzenböck

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Utdanningen har tilsynssensor som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.