Programplaner og emneplaner - Student
YFHO1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational core elements and leadership of learning processes
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
-
Innledning
Prosjekt i gruppe*
- Eksamen består av en skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt, forankret i relevant teori Omfang: 4000 ord +/-10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm
- *Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
-
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har bred kunnskap om forebyggende helsearbeid; kan se dagens helseutfordringer i et samfunnsmessig, historisk, globalt og økologisk bærekraftig perspektiv, og relatere dem til ulike helse- og oppvekstyrker
- Har kunnskap om omsorg, og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper innen helse- og oppvekstyrker
- Har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innen helse- og oppvekstyrker og læreryrket
- Har kunnskap om læring og forutsetninger for læring
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere læreplaner og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere egen undervisningspraksis, med vekt på undervisningsplanlegging
- Kan lede læringsprosesser og anvende kunnskap om kommunikasjon og konfliktløsning til å skape et konstruktivt læringsmiljø og gode samarbeidsforhold
- Kan kommunisere og samhandle med elever, kolleger og ulike samarbeidspartnere
- Kan benytte egnede undervisningsmetoder og veiledningstrategier tilpasset ulike situasjoner og målgrupper
- Kan analysere kompetansebehovet når det gjelder digital kompetanse, omsorgsutøvelse og forebyggende helsearbeid i ulike helse- og oppvekstyrker
Generell kompetanse
Studenten
- Kan identifisere og drøfte ulike faktorer som kan fremme helse og forebygge sykdom og helseskade, og kan relatere helseforhold til kulturelle, verdimessige og ideologiske strømninger
- Har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer og verdigrunnlag, og kan forankre opplæringen i disse
- Kan legge til rette, og drøfte betingelsene for en relevant og helhetlig yrkesopplæring
- Kan relatere eget lærerarbeid til skolens verdigrunnlag, og arbeide aktivt for å fremme dette
-
Innhold
- Helseforståelse, folkehelse og forebyggende helsearbeid
- Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø, kultur og samfunn
- Helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer, plass og rolle i forebyggende helsearbeid
- Omsorgsbegrepet og omsorgsutøvelse inne helse- og oppvekstfaglige yrker
- Kommunikasjon og konflikthåndtering
- Kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i skole-, og helse- og oppvekstsektoren
- Yrkesrelatert digital kompetanse
- Yrkesdidaktikk
- Undervisningsmetoder
- Veiledning
- Læring og betingelser for læring
- Utfordringer i verdirelatert lærerarbeid
Praksis
- 10 dager yrkesfaglig praksis
- 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
- «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
- Undervisningsmetoder
- Veiledning og ledelse av læringsprosesser
- Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Analyse av relevant yrkeskompetanse
- Kompetansekartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Prosjektarbeid
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
- 10 dager yrkesfaglig praksis.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave innen temaet forebyggende helsearbeid i eget primæryrke. Studenten formulerer en problemstilling og gjennomfører en enkel vitenskapelig undersøkelse i tilknytning til yrkesfaglig praksis. Oppgaven avsluttes med en faglig forankret refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesretting av opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Utdanningen har tilsynssensor som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.