EPN-V2

YFHO1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational core elements and leadership of learning processes
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Prosjekt i gruppe*

    • Eksamen består av en skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt, forankret i relevant teori Omfang: 4000 ord +/-10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm
    • *Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Forkunnskapskrav

    Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har bred kunnskap om forebyggende helsearbeid; kan se dagens helseutfordringer i et samfunnsmessig, historisk, globalt og økologisk bærekraftig perspektiv, og relatere dem til ulike helse- og oppvekstyrker
    • Har kunnskap om omsorg, og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper innen helse- og oppvekstyrker
    • Har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innen helse- og oppvekstyrker og læreryrket
    • Har kunnskap om læring og forutsetninger for læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan analysere læreplaner og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere egen undervisningspraksis, med vekt på undervisningsplanlegging
    • Kan lede læringsprosesser og anvende kunnskap om kommunikasjon og konfliktløsning til å skape et konstruktivt læringsmiljø og gode samarbeidsforhold
    • Kan kommunisere og samhandle med elever, kolleger og ulike samarbeidspartnere
    • Kan benytte egnede undervisningsmetoder og veiledningstrategier tilpasset ulike situasjoner og målgrupper
    • Kan analysere kompetansebehovet når det gjelder digital kompetanse, omsorgsutøvelse og forebyggende helsearbeid i ulike helse- og oppvekstyrker

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan identifisere og drøfte ulike faktorer som kan fremme helse og forebygge sykdom og helseskade, og kan relatere helseforhold til kulturelle, verdimessige og ideologiske strømninger
    • Har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer og verdigrunnlag, og kan forankre opplæringen i disse
    • Kan legge til rette, og drøfte betingelsene for en relevant og helhetlig yrkesopplæring
    • Kan relatere eget lærerarbeid til skolens verdigrunnlag, og arbeide aktivt for å fremme dette
  • Innhold

    • Helseforståelse, folkehelse og forebyggende helsearbeid
    • Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø, kultur og samfunn
    • Helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer, plass og rolle i forebyggende helsearbeid
    • Omsorgsbegrepet og omsorgsutøvelse inne helse- og oppvekstfaglige yrker
    • Kommunikasjon og konflikthåndtering
    • Kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i skole-, og helse- og oppvekstsektoren
    • Yrkesrelatert digital kompetanse
    • Yrkesdidaktikk
    • Undervisningsmetoder
    • Veiledning
    • Læring og betingelser for læring
    • Utfordringer i verdirelatert lærerarbeid

    Praksis

    • 10 dager yrkesfaglig praksis
    • 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
    • «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
    • Undervisningsmetoder
    • Veiledning og ledelse av læringsprosesser
    • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
    • Analyse av relevant yrkeskompetanse
    • Kompetansekartlegging
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse
    • Prosjektarbeid

    Praksis

    • 20 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
    • 10 dager yrkesfaglig praksis.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig semesteroppgave innen temaet forebyggende helsearbeid i eget primæryrke. Studenten formulerer en problemstilling og gjennomfører en enkel vitenskapelig undersøkelse i tilknytning til yrkesfaglig praksis. Oppgaven avsluttes med en faglig forankret refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesretting av opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
    • Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Utdanningen har tilsynssensor som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.