EPN-V2

Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
8 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap bygger på grunnskolelærerutdanning og er rettet mot arbeid i utdanningssektoren. Studiet bygger på minst tre års grunnutdanning hvorav til sammen ett år må være en fordypning på 60 studiepoeng i et obligatorisk grunnskolefag eller i pedagogikk, eventuelt en kombinasjon av pedagogikk og utdanningsledelse. Studiet kan tas som et heltidsstudium over to studieår eller som et deltidsstudium over fire studieår, med unntak for enkelte fagfordypninger.

Ved opptak velges en fagfordypning på 30 studiepoeng (to emner à 15 studiepoeng) blant skolefagene engelsk, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, norsk tegnspråk, RLE, samfunnsfag eller begynneropplæring, eller blant fagfordypningene profesjonspedagogikk, spesialpedagogikk, utdanningsledelse eller pedagogisk veiledning.

Studiet skal styrke faglig, fagdidaktisk og pedagogisk kompetanse for arbeid i skole- og utdanningssektoren. Slik kompetanse er relevant for undervisning og veiledning, forskning, forsøks- og utviklingsarbeid, faglig og administrativ ledelse i grunnopplæringen, og for faglig og pedagogisk veiledning.

Masteroppgaven utgjør en vesentlig del av studiet. Studium og oppgave skal samlet gi kompetanse både til å arbeide med FoU innen utdanningsfeltet og i andre stillinger der det stilles krav om forskningsmessig kompetanse. Det kan også være grunnlag for opptak til relevante doktorgradsprogrammer.

Studiet fører fram til graden Master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse, på engelsk Master of Educational Sciences for Basic Education. Det vil framkomme på vitnemålet hvilken fordypning studenten tar i studiet.

Fordypningskravet (60 studiepoeng) som kreves for opptak danner grunnlaget for videre fordypning i masterstudiet. Alle må søke seg inn på ønsket fagfordypning. I spesielle tilfeller kan en student etter søknad endre valg av fordypning etter påbegynt studium dersom øvrige krav er innfridd. Fakultetet kan begrense tilbudene som lyses ut (hvilke fagfordypninger) for hvert opptak. Igangsetting av fagfordypningene forutsetter tilstrekkelig antall søkere.

Søkere med fullført Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring, matematikk, norsk, engelsk eller spesialpedagogikk (hver på 60 studiepoeng) kan få dette innpasset i masterstudiet. Det må søkes om opptak til studiet på vanlig måte, og etter opptak kan det søkes om å få innpasset lærerspesialistutdanningen i de fem nevnte fagene som del av studiet. Disse studentene følger et tilrettelagt løp av masterstudiet på deltid.

Søkere med fullført Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende kan få dette innpasset etter opptak. Eventuelt ytterligere innpassing må det søkes om på vanlig måte. For søkere som har nasjonale videreutdanningsmoduler (hver på 15 studiepoeng) i skoleledelse på masternivå, kan det i tillegg søkes om å få innpasset inntil 30 studiepoeng av disse. Også disse studentene vil følge et tilrettelagt løp av masterstudiet på deltid.

Target group

Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.

Admission requirements

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

Det generelle grunnlaget for opptak er:

  • Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til undervisning i skolen

Øvrige krav:

  • For opptak til fagfordypning i skolefagene engelsk, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, norsk tegnspråk, RLE, samfunnsfag eller begynneropplæring, samt for fagene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk: Det stilles krav om at søker har en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i det faget en søker opptak til. For opptak til fagfordypning i begynneropplæring kreves minst 30 studiepoeng i norsk og matematikk og en påbygging til minst 60 studiepoeng i ett av de to fagene.
  • For opptak til fagfordypning i norsk tegnspråk kan søkere med minst tre års dokumentert erfaring fra undervisning i faget norsk tegnspråk søke om realkompetansevurdering for å kompensere for manglende 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk. Til fordypningen i norsk tegnspråk kan du ha annen treårig pedagogisk utdanning.
  • For opptak til fagfordypning i profesjonspedagogikk, spesialpedagogikk og pedagogisk veiledning kreves minst 60 studiepoeng i pedagogikk. Det kreves dokumentert at fagdidaktikk inngår.
  • For opptak til fagfordypning i utdanningsledelse kreves minst 30 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap. I tillegg kreves 30 studiepoeng fra Nasjonale rektorutdanning (på masternivå) eller tilsvarende

For søkere med utenlandsk lærerutdanning kreves godkjenning som lærer fra NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). Se www.nokut.no for mer informasjon om godkjenning av utenlandsk lærerutdanning.

Learning outcomes

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:KunnskapStudenten har kunnskap om

  • teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
  • kommunikasjon og samspill
  • barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
  • hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
  • praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

FerdigheterStudenten har ferdigheter i

  • å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
  • kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse

Generell kompetanseStudenten

  • kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
  • har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
  • kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
  • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet

Content and structure

Studiet kunst og håndverk 1 (deltid) omhandler allsidig praktisk, skapende arbeid innenfor to- og tredimensjonal form der håndverksferdigheter, designprosesser og arbeid med digitale uttrykk inngår. I studiet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk

1. semester

Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

1. semester

Specialisation in Educational Leadership

1. semester

Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk

1. semester

Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk

1. semester

Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk

1. semester

Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk

Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk

1. semester

Specialisation in Early Literacy and Mathematics

1. semester

Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk

1. semester

Specialisation in Pedagogical Guidance in Schools

1. semester

Fagfordypning i RLE med RLE-didaktikk

1. semester

Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk

1. semester

Fagfordypning i spesialpedagogikk

1. semester

2nd year of study

3. semester

Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk

4. semester

Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

4. semester

Specialisation in Educational Leadership

4. semester

Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk

4. semester

Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk

4. semester

Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk

4. semester

Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk

Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk

4. semester

Specialisation in Early Literacy and Mathematics

4. semester

Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk

4. semester

Specialisation in Pedagogical Guidance in Schools

4. semester

Fagfordypning i RLE med RLE-didaktikk

4. semester

Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk

4. semester

Fagfordypning i spesialpedagogikk

4. semester

3rd year of study

5. semester

6. semester

Teaching and learning methods

Lærere i grunnskolen som ønsker videreutdanning i kunst- og håndverksfaget med utgangspunkt i LK20 (Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020).

Internationalisation

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform.

ArbeidskravArbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer forarbeidskrav og eksamen ved OsloMet. For nærmere informasjon om arbeidskrav, se emneplan for PVUB6000.

Krav om tilstedeværelseDet er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder ogkommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse iundervisningen. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Fravær ut over 20 prosent kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.

Work requirements

En student med fullført og bestått kunst og håndverk 1 har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skapende arbeid og innovasjon gjennom kunst- og designprosesser
  • har kunnskap om muligheter innen ulike håndverksteknikker med harde, myke og plastiske materialer samt digital teknologi
  • har kunnskap om barn og unges ytringsformer gjennom visuell kommunikasjon der kritisk refleksjon over visuelle virkemidler og kulturelle referanser inngår
  • har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer
  • har kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan gi grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker og medborger og i eget skapende arbeid

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i todimensjonale og digitale uttrykk
  • kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid
  • kan beherske ulike håndverksteknikker og verktøy i arbeid med ulike materialer, og legge til rette for praktisk arbeid i undervisning
  • kan visualisere og formidle egne prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en idé til ferdig produkt, i ulike materialer
  • kan tilrettelegge for undervisning, vurdering og arbeid med kjerneelementene og kompetansemål i kunst og håndverk
  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til forbruk og bærekraft samt gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg i arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling
  • har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen

Assessment

Studiet består av to emner

  • Emne 1 - DKHO6100 Todimensjonale uttrykk
  • Emne 2 - DKHO6200 Tredimensjonal form

Hvert emne utgjør 15 studiepoeng, og går over ett semester. Hvert emne kan tas frittstående. Studiet baserer seg på Kunnskapsløftet LK20, og dekker hovedområdene i skolefaget kunst og håndverk.

Studiet tilbys på nivå 1.-10. trinn, men den enkelte student kan ved behov differensiere arbeidet til å gjelde for 1.-7. eller 5.-10. trinn.

Other information

Studiet kunst og håndverk 1 tilbys som et delvis nettbasert deltidsstudium med hybrid løsning over et år. Det gjennomføres 3 samlinger i semesteret. Hvert emne omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Dette omfatter timer til undervisning og veiledning med faglærere på samlinger, arbeid individuelt og i grupper i mellomperioder. Arbeidet vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, didaktisk refleksjon og faglige utprøvninger ved egen skole.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studenten tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Faglærere og studenter har felles ansvar for å skape sammenheng og helhet i studiet. Studenten skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.