EPN-V2

SKUT4441 Fagfordypning i utdanningsledelse 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Educational Leadership 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravet omfatter tre komponenter og skal gjennomføres individuelt:

  • Planlegging og gjennomføring av utprøvingstiltak under observasjon.
  • Hver student skal delta som observant for minst én medstudent.
  • Beskrivelse, analyse og vurdering av utprøvingen leveres i et arbeidsnotat. Omfang er 2000 ord +/-10 %.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 % deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene i undervisningsøktene. Ved fravær utover 20 % vil det gis kompensatorisk arbeid. Form og omfang bestemmes av faglærer. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 % samlet undervisningstid.

Læringsutbytte

Emnet avsluttes med en individuell tredagers skriftlig hjemmeeksamen. Omfang er 4000 ord +/- 10 % eksklusiv referanseliste.

Ny/utsatt eksamen

Ny utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Innhold

Emnet har fire temaer:

Tema 1: Tolke og forstå læreplanverket

Gjennom temaet vil studentene utvikle sine ferdigheter i analytisk kompetanse gjennom arbeid med styringsdokumenter, forskning og egne fortolkningsrammer gjennom studier av:

  • hvilke ideer som ligger til grunn (ideenes læreplan)
  • hvordan teksten skrives fram og hvilke begreper som anvendes i det skriftlige dokumentet (den formelle læreplanen)
  • hvordan læreplanverket settes inn i en utdanningspolitisk sammenheng uttrykt i ulike styringsdokumenter (den oppfattede læreplan)
  • hvordan læreplanverket kan tilpasses og implementeres i skolens praksis (den operasjonaliserte læreplan)
  • hvordan den nye praksisen kan evalueres og utvikles gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring (den erfarte læreplan)

Tema 2: Skape en felles forståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i å lede læreplananalysen i personalet på en slik måte at:

  • lærerne får innsikt i hva som er de sentrale prinsippene i læreplanverket
  • lærerne får innsikt i hvordan de samsvarer/ikke samsvarer med skolens praksis
  • ledere og lærere kan skape en felles retning i det videre læreplanarbeidet

Tema 3: Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid

Formålet med dette temaet er å møte den utfordring som tidligere evaluering av læreplaner har vist, at aktørene i skolesektoren omtolker reformer i sitt eget bilde og i hovedsak fortsetter en praksis som de utførte tidligere. En ansvarliggjøring kan skje gjennom at læreres kompetanseutvikling bygges på følgende forutsetninger:

  • lærere må sikres en bedre forståelse av sammenhengen mellom skolereformer og samfunnsutvikling
  • lærerne må ha kunnskap i betydningen innsikt i og forståelse av hva de ønskede endringene dreier seg om
  • lærerne må videreutvikle sitt pedagogiske grunnsyn
  • lærerne må ønske å endre gammel praksis
  • lærerne må kunne utvikle nye undervisningsferdigheter

Tema 4: Utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen

Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kompetanse i å utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen i prosessen med læreplanarbeidet. I dette emnet legges derfor vekt på praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i personalet, og metoder for observasjon av praksis. Faglig og metodisk trekker temaet veksler på gruppeforskning og teamforskning, og det legges vekt på praktisk utprøving i et eget organisasjonsområde. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:

  • øke kjennskapet til medarbeidere
  • bygge gjensidige relasjoner til interessentene
  • etablere sterkere verdier
  • autentisk ledelsespraksis
  • mestringsorientert ledelse

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravet omfatter tre komponenter og skal gjennomføres individuelt:

  • Velge ut og definere et utprøvingstiltak knyttet til et tema i emnet som forankres i skoleeiers planverk.
  • Lage utkast til plan og gjennomføring av utprøvingstiltaket i egen praksis.
  • Produsere en rapport som inneholder beskrivelse, analyse og vurdering av utviklingstiltaket (omfang 2000 ord +/-10 %).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 % deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene i undervisningsøktene. Ved fravær utover 20 % vil det gis kompensatorisk arbeid. Form og omfang bestemmes av faglærer. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 % samlet undervisningstid.

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en 30 minutters individuell muntlig eksamen.

Eksamenen er en individuell muntlig forelesning over et oppgitt tema. Studenten skal i løpet av en uke forberede en forelesning på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter). Forelesningen er åpen, og skoleeier kan inviteres. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne til å imøtekomme spørsmål og mulige innvendinger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet har fire temaer:

Tema 1: Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Mobbing og krenkelser som et sosialt fenomen
  • Ulike verktøy for å avdekke mobbing og krenkelser
  • Analyse av skoledata for å finne fram til hva som opprettholder mobbing og krenkelser
  • Bruk av forskningsbasert kunnskap for å utvikle tiltak som stopper mobbing
  • Implementering og evaluering av tiltak
  • Den utfordrende og den gode samtalen med personalet, foresatte og elever
  • Oppfølgende arbeid etter en mobbesak er avsluttet
  • Mobbing som et komplekst system
  • Systematikk og samarbeid med ulike aktører knyttet til avdekking og varsling

Tema 2: Forebyggende tilnærming til inkludering og skolemiljø

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Systematikk og kontinuitet i arbeidet med skolemiljøet
  • Skolebasert utviklingsarbeid for trygge og inkluderende skolemiljø
  • Arbeid med skolemiljøet i lys av overordnet del av læreplanen
  • Relasjonsbasert klasseledelse
  • Etablering og opprettholdelse av normer, regler og positive strategier
  • Elevers medvirkning i arbeidet med skolemiljøet
  • Holdninger, verdier og elevsyn hos de voksne i skoler
  • Samarbeid mellom hjem og skole og andre eksterne aktører for et inkluderende læringsmiljø
  • Utvikling av elevenes forståelse for hva som er krenkende

Tema 3: Håndtering av regelverket

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Elevens rettsstilling i skolesamfunnet
  • Regelverket som omhandler skolemiljø, krenkelser og mobbing
  • Saksbehandling i saker som omhandler skolemiljø og mobbing
  • Barns rett til medvirkning
  • Aktivitetsplikten og utfordringer knyttet til denne
  • Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
  • Organisasjonskommunikasjon internt og eksternt
  • Ledelsesintervensjoner i læringsmiljø og skolemiljø
  • Statsforvalteren som klageinstans

Tema 4: Balansere kontroll og gjensidig tillit i ledelse

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Utvikling av tillit som nettverk: Foresatte-lærere; ledelse-lærere; elever-lærere; foresatte -ledelse; elever-ledelse
  • Kjennetegn ved skoler som karakteriseres som profesjonelle læringsfellesskap
  • Læringsarenaer i skolens organisasjoner
  • Mestring som strategi: Individ; gruppe; kollegium
  • Konfliktforståelse og konfliktstrategier
  • Dialog med skoleeier
  • Ledelse som lagarbeid: Distribuert ledelse og utvikling av ledergrupper som læringsarena
  • Sosialisering av førstegangsledere

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.