EPN-V2

SKUT5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet fokuseres det på menneskers seksuelle og reproduktive helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv. Kvinners, ungdommers og unge voksnes seksuelle og reproduktive helse vektlegges, som en del av helsefremmende arbeid for å bedre livskvalitet og folkehelse.

Emnet er relatert til FNs bærekraftsmål som omfatter helse og likestilling mellom kjønn. Som grunnlag for å utøve helsefremmende og forebyggende arbeid i perspektiv av seksuell og reproduktiv helse vil det bli lagt vekt på veiledning, kommunikasjon og helsepedagogikk. Gjennom hele emnet vil tema diskuteres fra ulike nasjonale, globale, historiske og kulturelle perspektiver med fokus på verdier og menneskerettigheter.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av reproduktiv helse og rettigheter i familieplanlegging, rekvirering og administrering av prevensjon og veiledning angående abort
  • kan identifisere og analysere ulike typer vold og overgrep, negativ sosial kontroll og kjønnslemlestelse inkludert juridiske rettigheter og plikter i samarbeid rundt voldsutsatte
  • kan anerkjenne kunnskap om kjønn, seksualitetsmangfold, seksuelle rettigheter og seksuell helse og uhelse i ulike livsfaser og i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, herunder faktorer som påvirker oppfattelsen av seksuell og reproduktiv helse
  • kan gjøre rede for hormonelle endringer gjennom et kvinneliv, herunder menstruasjon og menopause
  • kan analysere menneskerettigheter, inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kultur, språk, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnivå, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, kjønnsuttrykk, alder og familieform, som er relevant for jordmorfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om menneskerettigheter til å fremme, beskytte og støtte reproduktiv og seksuell helse og rettigheter
  • har avansert forståelse for ulike brukeres individuelle behov og anvender kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter på en åpen og inkluderende måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper om kultur og mangfold for å fremme seksuell og reproduktiv helse og rettigheter på individ- og befolkningsnivå.

Innhold

Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser som kan benyttes fleksibelt, og læring i sanntid. Dette inkluderer gruppeoppgaver og selvstudier. Det arrangeres digitale samlinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
  2. 80 % oppmøte på digitale seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver
  3. Digital test, kan gjentas til den er godkjent innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått- ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Alle besvarelser vurderes av en intern sensor.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor vurderer masteroppgaven og muntlig eksamen. Veileder er sekretær for eksamenskommisjonen og deltar på sensurmøtet, men skal ikke være med på karaktersettingen.

Bruk av sensorer er nedfelt i retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.