Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4422 Specialisation in Special Needs Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i spesialpedagogikk 2
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer , og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om skolen som profesjonsfaglig fellesskap, profesjonsutvikling i fagfeltet spesialpedagogikk, profesjonsetiske dilemmaer og profesjonsidentitet
- har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
- har kunnskap om pedagogisk - spesialpedagogisk endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen for profesjonsutøvelse
- kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
- kan kritisk vurdere og anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- kan inngå i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser
- kan inngå i innovasjonsarbeid som fremmer pedagogisk - spesialpedagogisk nytenkning
Generellkompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske - spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
- har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk - spesialpedagogisk arbeid
Content
Alle hjelpemidler tillatt.
Teaching and learning methods
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGRL4100 RLE og RLE-didaktikk 1.
RLE og RLE-didaktikk 2 gir en avansert forståelse av det RLE-didaktiske feltet og går i dybden på noen ulike posisjoner i forskningsfeltet og noen sentrale perspektiver på læring, danning og kritisk tenkning i skolefaget. Praktisk KRLE-undervisning, arbeidsmåter i skolen og forankringen dette har i fagforståelse står også i fokus.
Course requirements
Ingen
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til religion og livssyn, etikk og filosofi og kan forstå dette i lys av generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
- har bred kunnskap om fagforståelser, kunnskaps- og danningsforståelser i KRLE-feltet
- har oppnådd omfattende kunnskap om god utøvelse av skolefaget KRLE, blant annet om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for KRLE-undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
- kan ta i bruk et stort tilfang av arbeidsmåter i undervisningen og bruke disse på en reflektert og adekvat måte, blant annet ulike utforskende arbeidsmåter, ekskursjoner, strukturert dialog i klasserommet, praktisk-estetiske arbeidsmåter m.m.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Permitted exam materials and equipment
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever selvstendig arbeid og aktiv deltagelse i faglig fellesskap.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Deltakelse i faglig fellesarbeid
Ferdigheten med å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt på minst 80% av de regulære seminar- og undervisningsaktivitetene i emnet.
Dette arbeidskravet er rettet mot å trene opp studentenes evne til å reflektere selvstendig rundt faglige og didaktiske problemstillinger gjennom dialog og diskusjon. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.
For studenter på programmet master grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres
- Gruppevis muntlig seminarframlegg på ca. 20 minutter, inkludert muntlig respons fra klassen. Arbeidskravet er knyttet til pensum i emne 2 og arbeid med praktisk RLE-undervisning. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.
Dette arbeidskravet er rettet mot å trene studentenes evne til å reflektere selvstendig rundt didaktiske problemstillinger gjennom dialog og diskusjon. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav vil det bli gitt en skriftlig kompensatorisk oppgave av tilsvarende omfang etter nærmere avtale med faglærer.
For studenter på masterstudium skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Etter at skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
For generell informasjon om arbeidskrav, se den innledende fagplandelen.
Examiners
En individuell, skriftlig semesteroppgave (i form av et essay) med en selvvalgt problemstilling innen emnets område på 4500 ord +/- ti prosent.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides én gang til ny eksamen.