EPN-V2

PVES6200 Pedagogisk veiledning i skolen emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical guidance in schools, subject 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg innføring i grunnleggende temaer innen vann- og miljøteknikk og annen teknisk infrastruktur i bakken.

Målet er å gi studentene basiskunnskaper og ferdigheter innen planlegging, prosjektering, drift og vedlikehold av vannforsyning- og avløpsledninger, overvannsløsninger knyttet til samferdsel og annen teknisk infrastruktur. Emnet forutsetter obligatorisk deltakelse på eventuelle befaringer og utflukter.

Læringsutbytte

Ingen utover opptakskrav

Innhold

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • analyser, prosjektering, bygging, forlegningsmetoder, drift og vedlikehold av vann- og avløpsinfrastruktur og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
  • regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av vann- og avløpsanlegg og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
  • løsninger for håndtering av grunnvann og overvann
  • metoder for prosjektgjennomføring og samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • grunnleggende planlegging og prosjektering av ledningsnett, forlegningsmetoder og fellesanlegg for teknisk infrastruktur
  • sentral terminologi innen faget

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over valg av løsninger for vann, avløp og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler i henhold til helse, sikkerhet, sårbarhet og omgivelser
  • bidra til bærekraftige løsninger, hensyn til miljø og klima
  • utnytte digital kompetanse

Vurdering og eksamen

Forelesninger, øvingstimer, eventuelle programvarekurs og befaringer/utflukter

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene skal ha med en egen digital presentasjon.

Vurderingsuttrykk

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Sensorordning

Gradert skala A-F