Programplaner og emneplaner - Student
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2 Programplan
- Engelsk programnavn
- Pedagogical guidance in schools, subject 2
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 15 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Emne 2 Pedagogisk veiledning i skolen skal gi studenten inngående kunnskap om veiledning i skolens profesjonelle fellesskap. Sentrale temaer er profesjonsutvikling, systematisk lærings- og utviklingsarbeid i skolen som organisasjon og konflikthåndtering. I emnet vil studenten får inngående kunnskap om tilrettelegging og ledelse av felles læringsprosesser i skolens utviklingsarbeid. Studenten vil også få erfaring med å observere og gjøre egne erfaringer knyttet til både individuell- og gruppeveiledning i profesjonsfellesskapet. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i skolen.
Emne er på masternivå og kan etter søknad innpasses i masterstudium i skolerettetutdanningsvitenskap.
Målgruppe
Målgruppe for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.
Opptakskrav
For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL). For å bli tatt opp på emne 2 må man ha gjennomført (men ikke nødvendigvis bestått) emne 1.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling
- inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
- inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
- bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
- planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
- analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
- på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
- kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena
- kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
- på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap
Generell kompetanse
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
- reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
- bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
- reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
- reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
Innhold og oppbygging
Studiet består av emne Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2, 15 stp.
1. studieår
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se emneplan.
Vurdering og sensur
Se emneplan.