EPN-V2

Bachelorstudium i sykepleie Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor's Programme in Nursing
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Bachelorstudiet i sykepleie er en treårig profesjonsutdanning (180 studiepoeng). Fullført studium;kvalifiserer til bachelor i sykepleie (Bachelor of Nursing). Fullført studium gir grunnlag for autorisasjon som sykepleier i henhold til lov om helsepersonell.

;

Formålet med sykepleie er å fremme helse, forebygge, behandle, mestre sykdom og lindre lidelse. Sykepleie er basert på humanistiske verdier og er både et kunnskapsområde og en profesjon. Sykepleie omfatter kunnskap om fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle dimensjoner ved mennesket. OsloMet har det største sykepleiefaglige forskningsmiljøet i Norge.;Forskning om pasienters opplevelser og reaksjoner på sykdom og lidelse står sentralt, sammen med hva som kan støtte pasienter til en sunn livsstil og til å mestre sykdom. Pasientsikkerhet vil være et sentralt område i utdanningen. For å møte utfordringen med antibiotikaresistens og økt forekomst av smittsomme sykdommer er mikrobiologi og smittevern prioriterte områder.

;

Sykepleieutdanningens kunnskapsgrunnlag er sammensatt av sykepleievitenskap, naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humanistiske fag. Utdanningen bygger på et helhetlig menneskesyn med humanistiske verdier. Kravet til deg etter endt bachelorutdanning er at du handler faglig og etisk forsvarlig.

;

Gjennom studietiden får du erfaring med pasienter i spesialisthelsetjenesten, i kommuner og i bydeler. OsloMet samarbeider med landets mest kompetente behandlingsmiljøer og våre hovedsamarbeidspartnere er Oslo universitetssykehus, Akershus universitetssykehus og Oslo kommune og kommunene på Romerike.

;

Sykepleiere møter mennesker i alle aldre, med ulike sykdomstilstander, skader og funksjonsnivå. I storbyen og dens nærområder er det et rikt mangfold med en etnisk og kulturelt sammensatt befolkning. I studietiden vil du møte dette mangfoldet og lære å yte helsehjelp i samsvar med pasientenes kulturelle og språklige bakgrunn. Sykepleiere har plikt til å ivareta alle individers rett til;likeverdige tjenester.

;

Personsentrert sykepleie utøves gjennom kunnskapsbaserte og resonnerende prosesser hvor både kartlegging, vurdering, beslutning og evaluering inngår. Sykepleie omfatter blant annet sykepleiefaglige og medisinske prosedyrer, pleie og omsorg, helseveiledning og informasjon, samt;tilrettelegging i et helsefremmende miljø. Sykepleiere arbeider individrettet, på gruppenivå og;tverrsektorielt på systemnivå. Yrkesgruppen bidrar i tverrprofesjonelt samarbeid og har medansvar;for å sikre at habilitering- og rehabiliteringsprosesser ivaretar brukerens behov for koordinerte og;sammenhengende tjenester.

;

Programplanen for studiet bygger på forskrift om felles rammeplan for helse- og;sosialfagutdanninger fastsatt av Kunnskapsdepartementet og forskrift om nasjonal retningslinje for;sykepleierutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov om universiteter og;høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

;

Relevans for arbeidsliv

Bachelorgraden i sykepleie kvalifiserer for arbeid i alle deler av helsetjenesten: sykehus, helsehus, sykehjem, hjemmesykepleie, forebyggende helsearbeid, bedriftshelsetjeneste, offshore, ambulansetjenesten og internasjonale hjelpeorganisasjoner. Utdanningen er også relevant for stillinger i næringslivet.

Relevans for videre studier

Bachelorutdanningen kvalifiserer også til videre studier på masternivå.

Målgruppe

Målgruppen for utdanningen er deg som ønsker å arbeide med helsefremmende tiltak og mennesker som er eller kan bli utsatt for sykdom eller helsesvikt. Som sykepleier vil du også møte de som er i livets siste fase.

Opptakskrav

Opptakskrav er, i henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning, generell studiekompetanse eller realkompetanse. I tillegg har sykepleie spesielle opptakskrav:

  • Det er krav om karakteren 3 eller bedre i faget norsk Vg3 (393 timer) fra norsk videregående skole (gjennomsnitt av alle karakterene i norsk; hovedmål, sidemål og muntlig).
  • Det er krav om karakteren 3 eller bedre i fellesfaget matematikk (224 timer). Karakterkravet i matematikk gjelder ikke for søkere som kan dokumentere bestått programfag i matematikk med ett omfang på minst 140 timer eller tilsvarende.

Studenter må fremlegge politiattest ved studiestart.

Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av teori- og praksisstudier. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført bachelorstudium i sykepleie har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om sykepleiens historie, faglig grunnlag, vitenskapelige tradisjoner, egenart og roller i samfunnet nasjonalt og internasjonalt
  • har bred kunnskap om sentrale begreper, teorier og modeller i sykepleie, sykdomsprosesser samt lovverk som er relevant for sykepleiefaget
  • har bred kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, (re)habiliterende og lindrende sykepleie
  • har bred kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging og kan kommunisere profesjonelt i møte med enkeltmennesker og ut ifra situasjonens betingelser
  • har kunnskap om helsetjenesten som system, om organisering av tjenester på ulike nivå samt planlegging, ledelse og samordning til enkeltpasienter og grupper
  • har kunnskap om globale helseutfordringer, kulturelt mangfold og sosial ulikhet som har betydning for profesjonsutøvelsen nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan identifisere og analysere faglige og etiske problemstillinger på samfunns-, gruppe- og individnivå, på en reflektert og kritisk måte
  • kan kritisk vurdere og integrere informasjon fra ulike kunnskapskilder, ta kliniske beslutninger basert på kunnskapsbaserte vurderinger og prioriteringer
  • kan utføre faglig forsvarlig sykepleie tilpasset den enkeltes behov og sikre pasienten medbestemmelse i valg som angår egen helse og behandling
  • kan tilegne seg ny kunnskap, gi og ta imot veiledning, justere egen faglig utøvelse, forholde seg kritisk til fagstoff fra ulike kilder og bruke kilder på en korrekt måte
  • kan arbeide selvstendig og bidra til tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling for å sikre et helhetlig behandlingsforløp

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i prinsipper for prioriteringer i helsetjenesten og kan møte samfunnets krav til forsvarlig og omsorgsfull sykepleie i et livsløpsperspektiv, som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit til helsetjenesten
  • kan planlegge og gjennomføre personsentrert veiledning, rådgivning og undervisning til pasienter, pårørende og helsepersonell
  • har innsikt i tjenesteutvikling, innovasjon og nyskaping samt hvordan teknologi kan påvirke tjenesteutøvelsen
  • kan reflektere kritisk over egen profesjonelle utvikling og argumentere faglig overfor kollegaer
  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter i samarbeide med andre, bidra konstruktivt i grupper og formidle fagstoff gjennom ulike uttrykksformer

Innhold og oppbygging

Utdanningen har en helhetlig profil der faglig innhold, pedagogiske aktiviteter og praksisstudier er koblet sammen. Sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og vurderingsformer er spesielt vektlagt. Arbeids- og undervisningsformene og fagområdene som dekkes gjennom utdanningsløpet er organisert på en måte som skal fremme både teoretisk forståelse og praktisk handlingskompetanse. Studiets emner bygger på hverandre og gir faglig progresjon med stigende kompetanse og forståelse av profesjonen. Gjennom kritisk refleksjon utvikles gradvis din etiske kompetanse og profesjonelle dømmekraft.

For alle sykepleierutdanninger er det definert fire gjennomgående temaer; etikk, pasientsikkerhet, kommunikasjon samt samhandling og ledelse. Temaene er integrert i ulike emner og beskrevet med egne læringsutbytter for å kunne sikre helhet, sammenheng og progresjon mellom emner og studieår. I tillegg er mangfold og storbyhelse vektlagt som sentrale perspektiver i alle tre studieårene.

Hvert studieår omfatter 60 studiepoeng og er planlagt med forventet studieinnsats på normalt 40 timer per uke. Dette gjelder både for teoretiske emner og i praksisstudier. Alle emner har en avsluttende vurdering.

Læring i grupper er spesielt vektlagt i utdanningen. De viktigste elementene for å sikre gode gruppeprosesser er trygghet, trivsel og tilhørighet. Derfor vil alle studenter få en fast tilhørighet i en klasse gjennom studiet. Denne klassen blir delt i mindre grupper som utgjør blant annet studiegrupper.

;

Første studieår

I første studieår får du en grunnleggende innføring i sykepleie som fag, profesjon og vitenskap.;; Naturvitenskaplige emner har en sentral plass i hele første studieår.;Dette vil gi deg et solid grunnlag for å studere sykepleiefaglige observasjoner og vurderinger.

Mangfolds- og livsløpsperspektivet er også gjennomgående. Du får inngående kunnskap om menneskets grunnleggende behov og ressurser.

Studieåret starter med en introduksjonsperiode der du blir kjent med dine rettigheter og plikter som student. Studiegrupper blir etablert som arbeidsform og forventninger til egen og andres innsats avklares. Gjennom praksisstudier i vårsemesteret får du erfaring med hvordan behov og ressurser endres som følge av aldring og sykdom. Året avsluttes med teoretisk innføring i ulike sykdommer, noe som gir deg god forberedelse til andre studieår.

;

Andre studieår

I andre studieår er sykepleie til mennesker med akutt og kritisk sykdom i ulike aldre spesielt vektlagt. Du vil også møte pasienter med progredierende- og kroniske sykdommer. I tillegg til teori har du to lange praksisperioder der du studerer sykepleie til pasienter og pårørende i autentiske pasientsituasjoner. I vårsemesteret får du i tillegg innblikk i helse og samfunnsfaglige perspektiver, ledelse og organisering samt helsefremmende og forebyggende helsearbeid. I vårsemesteret er det flere emner som er obligatorisk for studenter fra flere utdanninger. Disse omtales som fellesemner.

Vårsemestret er spesielt tilrettelagt for internasjonalisering hjemme, da enkelte;emner undervises på engelsk. I dette semesteret tar vi også imot studenter som er på utvekling hos oss.

Valgemner gjennomføres i fjerde semester. Hensikten med valgemner er at du skal tilegne deg spesiell kompetanse gjennom tematisk fordypning i et prioritert fagfelt. Du velger ett valgemne. Noen valgemner har begrenset antall studieplasser. Nærmere informasjon om valgemner får du i tredje semester.

Oversikt over valgemner,

  • SYK2800 (A og B) Foreldre-barn relasjon og ungdoms helse
  • SYK2810 (A og B) Forebygging og behandling av feilernæring
  • SYK2820 (A og B) Simulering som metode
  • SYK2830 (A og B) Forskning i sykepleie
  • SYK2840 (A og B) Veiledning i sykepleie

På slutten av studieåret gjennomfører du et digitalt arbeidskrav om sammensatte helseutfordringer. Dette gir deg et teoretisk grunnlag for å påbegynne tredje studieår.

;

Tredje studieår

I tredje studieår studerer du sykepleie til mennesker med sammensatte helseutfordringer. Store deler av studietiden foregår i praksisfeltet, hovedsakelig på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten. Praksisfeltet har et rikt mangfold der du får møte pasienter og pårørende med ulik etnisk og kulturell bakgrunn. Emnene omhandler psykiske lidelser og sammensatte helsetilstander. Ledelse, fagutvikling, innovasjon og tverrfaglig og tverretatlig samarbeid har en sentral plass. Bacheloroppgaven som er en faglig fordypningsoppgave er lagt til siste semester.

;

Emner og undervisningsopplegg som er felles med andre utdanninger ved OsloMet

Bachelorutdanningen i sykepleie har følgende emner og undervisningsopplegg som er felles med andre utdanninger ved universitetet:

  • SYKK/SYKP1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 stp.
  • SYKK/SYKP1070 Technology and Society, 5 stp.
  • INTERACT (Interprofessional Interaction with Children and Youth)

I de to emnene SYKK/SYKP1050 Folkehelse og helseforvaltning og SYKK/SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, går ulike fagmiljøer ved Fakultet for helsevitenskap sammen for å gi studentene en felles helsefaglig kompetanseplattform i tråd med nasjonale føringer.;I SYKK/SYKP1050 fokuserer det blant annet på helsevesenets organisering, helselovgivning- og forvaltning samt forebyggende og helsefremmende arbeid. I SYKK/SYKKP1060 lærer studentene om rasjonale for kunnskapsbasert praksis, blant annet med fokus på kritisk tenking og samvalg («shared decision-making»).;For nærmere beskrivelse, se de enkelte emneplanene.

;

Emnet SYKK/SYKP1070 Technology and Society, inngår i de fleste bachelorprogrammene ved OsloMet.;Emnet gir en grunnleggende forståelse av den digitale verden og hvordan teknologi påvirker menneskers liv og måten man arbeider på, og vil bidra til at studentene går inn i arbeidslivet med en grunnleggende forståelse for teknologi. Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet har ansvaret for den praktiske gjennomføringen av emnet. For nærmere beskrivelse, se emneplanen.

INTERACT (Interprofessional Interaction with Children and Youth) er et tverrprofesjonelt undervisningsopplegg ved OsloMet, der studenter fra både helse- og sosialfagene og lærer/barnehagelærerutdanningene møtes i tverrprofesjonelle grupper. Hensikten er å sikre at studentene får kompetanse til å møte samfunnets krav til bedre samordning av tjenester som berører barn og unge. Undervisningsopplegget bygger på pedagogiske prinsipper om interaktivitet og spirallæring, med utstrakt bruk av digitale lærings- og vurderingsverktøy for å understøtte læringen.

Undervisningen (INTER1100, INTER1200 og INTER1300) gjennomføres første undervisningsuke hvert vårsemester for studenter i henholdsvis 1., 2. og 3. studieår og er integrert som obligatoriske arbeidskrav i allerede eksisterende emner i programplanen. I bachelorutdanningen i sykepleie inngår INTERACT i følgende emner:

  • 1 år SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie
  • 2 år SYKK/SYKPPRA40 Helsefremmende og forebyggende arbeid
  • 3 år SYKK/SYKPPRA50 Sykepleie til mennsker med psykiske lidelser eller i SYKK/SYKPPRA70 Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging

For nærmere beskrivelse av INTERACT, se https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

;

;

https://www.regjeringen.no/contentassets/5af90a9044c74d568d7de5c1d7f554eb/forskrift-om-nasjonal-retningslinje-for-sykepleierutdanning.pdf

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Klasse A

2. semester

Klasse B

2. semester

Klasse C

2. semester

Klasse D

2. semester

2. studieår

4. semester

Klasse A

Klasse B

Klasse C

Klasse D

3. studieår

Klasse A

6. semester

Klasse B

6. semester

Klasse C

6. semester

Klasse D

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

OsloMet vektlegger å ha et godt og utviklende læringsmiljø for at du skal trives som student. Arbeids- og undervisningsformene er utviklet på grunnlag av et sosiokulturelt læringssyn der et overordnet prinsipp er å aktivisere egne tanker, kunnskaper og erfaringer. Din egeninnsats, individuelt, eller sammen med andre, er avgjørende for et godt læringsutbytte. Det forventes at du møter forberedt til organiserte studieaktivteter. Både i teoretiske fag og i praksisstudier benyttes varierte arbeidsformer og disse kan gjennomføres fysisk på studiesteder eller på digitale plattformer. I noen sammenhenger foregår undervisningsaktiviteter kun på ett campus, og studentene må påregne å reise til aktuelt sted. I

Utdanningen forbereder deg også på arbeidslivets krav om livslang læring. Det forventes derfor at du tar eierskap til egen læringsprosess gjennom studietiden, der du både skal lære deg «å bli sykepleier» og «lære å lære». Det er også en uttalt forventning at du er med på å skape et godt læringsmiljø for dine medstudenter gjennom aktiv deltakelse i de ulike læringsaktivitetene.

Selvstudier og studentsamarbeid

Oppnåelse av læringsutbyttene krever høy grad av selvstudier. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, og det forutsetter bevissthet om hvordan du selv best lærer. Det anbefales at du tar initiativ til kollokvier/studentgrupper.

Gruppearbeid

Gruppearbeid innebærer at du samarbeider med andre studenter. Dere drøfter hverandres bidrag og deler kunnskap og perspektiver. Du får erfaring i samarbeid og i å vurdere, utvikle og formidle fagstoff. Du gir og får tilbakemelding fra andre.

Digitale læringsressurser

Digitale læringsressurser for eksempel publiseringer i bokskapet@oslomet.no, eller filmklipp, podkast, spill, faglige tekster, artikler og interaktive oppgaver benyttes som deler av læringsformene. I enkelte emner anvendes digitale samskrivningsverktøy for å dele kunnskap og produsere tekster sammen. Digitale, selvrettende tester (quiz) gir deg mulighet til å øve deg og teste dine kunnskaper innenfor emnet. Du får dermed umiddelbar respons og kan ta utgangspunkt i dette for videre læring.

Simulering og ferdighetstrening

Ferdighetstrening og simulering gir deg mulighet til å lære alt fra enkle praktiske ferdigheter til vurderinger i komplekse pasientsituasjoner. Ferdighetstrening og simulering vil være gjennomgående i studiet. Refleksjon før- under og etter handlinger blir vektlagt. Enkelte simuleringer kan bli filmet. Filmer blir alltid slettet direkte etter undervisningen dersom det ikke blir gitt samtykke til lagring.

Forelesninger

Forelesninger benyttes enten for å få oversikt over emnets innhold eller som fordypning i et sentralt tema. Forelesning anvendes spesielt ved introduksjon til nytt lærestoff.

Omvendt undervisning

Gjennom omvendt undervisning arbeider du med digitale læringsressurser før du kommer til undervisning. I undervisningen arbeider du med problemløsende aktiviteter, gjerne i form av gruppearbeid eller seminarundervisning.

Seminar/workshop

Her øver du på å formulere deg faglig, gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger. Du får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og å vurdere andres faglige presentasjoner.

Prosjektarbeid

Her arbeider du med fordypning i et faglig tema i grupper. Du utvikler ferdigheter til systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon, skriftlig formulering og muntlig formidling.

Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS)

Tverrprofesjonell samarbeidslæring betegner alle arbeidsformer hvor du deltar i undervisningsopplegg sammen med studenter fra andre utdanninger, eller gjennomfører et pedagogisk opplegg ved praksisarena som innebærer samarbeid med utøvere innenfor andre profesjoner. Tverrprofesjonell samarbeidslæring kan organiseres både ved universitetet, i praksisstudier og gjennom digital samhandling (webinar) med studenter i andre land.

Student BEST - Bedre og systematisk teamtrening

Student BEST er et undervisningopplegg i samarbeid mellom sykepleier-, radiografi-, bioingeniør- og paramedisinutdanningen, spesialisering i anestesisykepleie (master) ved OsloMet og medisinutdanningen Universitetet i Oslo. Læringsprogrammet anvender simulering i team og brukes som treningsmetode i mottak og stabilisering av traumer. Hovedfokus er kommunikasjon og samhandling i tverrprofesjonell gruppe. Undervisningen foregår på SF-enhet på OsloMet.

Praksisstudier

The overall objective for the course Development Studies II is to give students an interdisciplinary understanding of development with a focus on Sub-Saharan Africa, the national and local experience in the context of wider regional and global influences.

At the end of the course the student has obtained the following learning outcomes:

Knowledge

The student:

  • knows the application and experiences of various strategies of development
  • has an understanding of and ability to apply concepts such as poverty, governance, inequality, power, human rights, culture, participation, empowerment, population and development research. An appreciation of the complex interaction between local, national, regional and global influences on development initiatives and outcomes
  • has an overview of the political, economic, environmental and social aspects of development

Skills

The student:

  • can carry out and present own research (an in-depth study within one of the above dimensions of development)
  • can carry through a well-reflected problem-oriented analysis of development issues
  • can critically collect data through own research and through other sources

General competence

The student:

  • is able to provide problem-oriented explanations and use critical analysis in their work

Internasjonalisering

The course combines self-study with a period of study in Ghana. The period of study in Ghana includes lectures, seminars, field trips, work in smaller groups, methodological preparations and project development for field study, etc.

The field study is the core of the course and is carried out in small groups. Theoretical and methodological knowledge will be deepened by designing their own of research project, collect data through interviews or other methods, and relate their own research to discussions in development studies. The seminar leader will help with the formation of groups and with local staff arrange for individual or group placements in organizations, villages or neighborhoods.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students must have the following requirements approved before examination:

Before the home exam:

Introductory assignment - literature review (approved/not approved)

This is a paper of 1800 words (+/- 10 %) that is to be completed by the student during the first period of home study. Relevant literature is available online, through Leganto, and set books will be identified for students to purchase. For the assignment, students should write 2-3 pages on development in Africa based on the readings, and a further 2-3 pages on a theme covered in the reading list. Students will have the possibility to contact the seminar leader during this period.

The purpose of the assignment is to develop background knowledge in order to prepare for the time in Ghana, to begin the process of identifying a topic for field-study, and to show evidence of academic conventions (a supported argument with a range of sources that have been referenced). The paper is to be submitted before the start of the course in Ghana, and will be assessed as approved/not approved by the seminar leader during the first two weeks. A student who receives a 'not approved' is entitled to maximum two new attempts to fulfil the course requirement. A new deadline for the revised assignment will be made by the seminar leader in relation to each individual case.

Before the field study report exam:

Research diary (approved/not approved)

It is a requirement of the course that students keep a diary of their experiences in Ghana, which starts at arrival in Ghana, and with particular attention to the periods of fieldwork. The diary should include plans, methods and daily thoughts on the experience of doing research, by being reflective on the processes, successes and limitations. It could also include such things as interview questions, notes on focus groups, drafts of questionnaires, and links to ideas and debates in the literature. The guiding principle is that it is useful to the students as researchers as it will be an essential source when it comes to preparing the assignments. A requirement is that students write down some reflections each day during fieldwork, and the diary is assessed as approved/not approved by the seminar leader.

Oral presentation on field study findings (approved/not approved)

Oral presentation on field study findings (approved/not approved). This will take place during the last week in Ghana, when each group will present their field study. The focus is on the methodological experiences and empirical results of their fieldwork, but it should be related to ideas from the literature and issues and debates raised in the course. The purpose of the assignment is to consolidate the students' learning from both their own field study and the academic literature, assessing similarities and differences, and being aware of possible reasons for such comparisons. The format - an oral presentation - gives students experience in a useful skill, as well as providing a learning opportunity for other members of the course. The oral presentation will be of approx. 30 minutes, and is assessed as approved/not approved by the seminar leader.

Course work requirements must be met within fixed deadlines. Lectures and seminars are mandatory, due to field preparations and group activities. Students who, due to illness or other valid and documented reasons (such as a medical certificate), do not meet the work requirements within the fixed deadlines, may be given a new deadline, in each individual case given by the seminar leader. Students who, due to the same reasons, have less than 80% attendance at lectures and seminars, will by the seminar leader be given a written assignment of 2000 words (+/- 10 %) over a fixed topic and with a fixed deadline. Students who do not comply with this lose the right to take the final exam (i.e. submit their field study report).

Vurdering og sensur

Students will be assessed on the basis of a home exam and field study report which respectively count 40% and 60% of the final mark. Both exams must be passed in order to be awarded a final grade. If a student does not pass one of the exams, only the failed exam shall be re-taken. The Study Guide of the course will give details about deadlines defined by OsloMet.

Home exam (40 %)

An individual home exam of 3000 words +/- 10 %. This exam is based on the compulsory curriculum and will be held over 72 hours. This exam is marked (A-F) by one internal and one external examiner.

Field study report (60 %)

This is completed after the stay in Ghana when the students are again studying on their own. This is done individually, and each student writes a report on the basis of the field study done with the group. All data material collected during the fieldwork will be shared among the group members. The students will get online supervision for the writing of this report. The report must be between 6000 and 8000 words. The report is to be submitted electronically. This examination is given a mark (A-F) by one internal and one external examiner.

The students' academic performance is based on the two assessments presented above, and students will be awarded a composite grade based on the marks and the percentage for each exam.

New or postponed examination

In case of failed exam/legal absence, the student can have a new individual home exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. A student who fail his/her individual field study report, or who pass but wish to improve the grade, may submit a revised version. The deadline for this coincides with the deadline for general evaluation the following term.

Øvrig informasjon

Examination support material is permitted.