EPN-V2

SYK2810A Prevention and Treatment of Malnutrition Course description

Course name in Norwegian
Forebygging og behandling av feilernæring
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Normally taught in English. Taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.

In this course, students will be given an opportunity to specialise in the significance of nutrition in the prevention and treatment of malnutrition. Obesity is an increasing problem among children and adults, while certain groups of the population are also at risk of undernutrition. Students may choose their target group for the course. The focus will be on methods used to map nutritional problems and status, as well as diet, and to propose measures to prevent and/or treat nutritional problems

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

KnowledgeThe student

  • can describe nutritional challenges found in a specific group of Norwegian society, including the scope, risk factors, mapping of symptoms, prevention and dietary treatment
  • can describe how it is possible to update your own skills in a chosen subject area and how to contribute to developing professional practice

;

SkillsThe student

  • can map dietary intake and use mapping methods to assess nutritional status
  • can calculate and assess the content of energy and nutrients in a diet and assess its composition in relation to recommended nutrient intake
  • can reflect on current procedures and methods, and take the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods

;

CompetenceThe student

  • can give practical and adapted diet and lifestyle recommendations to a specific group
  • can reflect on nursing issues within a chosen subject area

Teaching and learning methods

Teaching will follow the basic flipped classroom principles with a combination of online resources in Canvas and (digital) lectures.

Course requirements

Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår før de kan få tilgang til laboratorier og veiledning i arbeidet med masteroppgaven. Emnet tilbys ikke som enkeltemne.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap i masteroppgavens tema
  • har avansert kunnskap om tidligere forskning og teori som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
  • kan analysere og drøfte egne resultater opp mot tidligere forskning
  • har kunnskap om innovasjon og entreprenørskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide selvstendig under veiledning med en forsknings- eller fagutviklingsoppgave
  • utføre og kvalitetssikre analyser, metoder og/ eller undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven
  • analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger innen masteroppgavens fagfelt
  • skrive vitenskapelig og presentere forskningsresultater i henhold til gjeldende konvensjoner for biomedisinsk forskning og rapportering
  • kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende statiske og biomedisinske metoder på nye og ukjente fagområder
  • kan formidle et omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
  • viser etisk refleksjon over problemstillinger aktuelle for masteroppgaven
  • kan formulere nye forskningsspørsmål
  • kan identifisere etiske problemstillinger og handle i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner

Permitted exam materials and equipment

Prosjekter presenteres for studentene i studiets første semester. Egne prosjekter må godkjennes av studieledelsen på samme tidspunkt.

Veileder oppnevnes i forbindelse med fordeling av oppgavene. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.

Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. I begynnelsen av andre studieår samles studenter og veiledere til oppstartseminar. Noen uker senere arrangeres nytt seminar for å presentere og diskutere de individuelle prosjektplanene. I løpet av året arrangeres flere samlinger som tar opp aktuelle temaer. Avslutningsvis samles studentene til et seminar for presentasjon av resultatene.

Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert i Canvas.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.

Examiners

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell oppgave, inntil 100 sider, og individuell muntlig eksamen inkludert presentasjon av oppgaven, inntil 1,5 time.

For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

Oppgaven skrives på norsk eller engelsk. Muntlig eksamen kan avlegges på norsk eller engelsk, uavhengig av hvilket språk oppgaven er skrevet på.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3.

Overlapping courses

Gradert skala A-F, der A-E er bestått og F ikke-bestått.