EPN-V2

SYK2830A Research in Nursing Course description

Course name in Norwegian
Forskning i sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.

Recommended preliminary courses

The exam consists of two parts:

1) Project report prepared in groups of 1-3 student, approx. 25 pages, weighted 70%, and

2) Oral group (up to 3 students) presentation of the project followed by individual Q&A, weighted 30%.

The oral exam will be within 10-15 mins.

All assessment parts must be awarded a passing grade (E or better) for the student to pass the course. Assessment Part 1) can be appealed. Assessment Part 2) can not be appealed.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
  • har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
  • kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
  • kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav

Learning outcomes

Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk kompetanse.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Innlevering av prosjektskisse til bacheloroppgaven som skal vise problemstilling og helhet i gjennomføringen. Prosjektskissen skal legges frem for medstudenter i gruppe. Omfang: inntil 2000. Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre planen for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.

Arbeidskrav 2.

Formidling av bachelorprosjektet til medstudenter. Omfang: 15 - 20 minutters presentasjon + 15 minutter til oppklarende spørsmål. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Course requirements

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individuelt, omfang 6600 ord +/- 10 % + vedlegg.

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Assessment

After completing this course, the student will gain the following knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

Students have in-depth knowledge of:

  • Desk study resources, understanding your site and the conditions
  • Onshore and offshore site investigation techniques related to drilling, in-situ sampling, and testing,
  • Geotechnical index and advanced laboratory tests,
  • Experimental data assessment and interpretation.

Skills

Students can:

  • distinguish different drilling, sampling, and field techniques to be used to obtain high-quality samples, and to derive geotechnical parameters in the field,
  • select adequate laboratory tests for a range of geotechnical design problems and know how to interpret geotechnical laboratory test results.

General competence

Students:

  • are familiar with drilling, sampling, and testing field techniques, and can decide which technique to use in the field depending on the specific soil conditions,
  • can understand the basic principles of geotechnical testing apparatuses and can conduct index and advanced tests.
  • can interpret geotechnical test results and critically identify the advantages, and disadvantages of different testing techniques,
  • can translate geotechnical test results into a ground model.

Permitted exam materials and equipment

Lectures, exercises, laboratory and field visits, and written project report. Practical laboratory experiments and field visits will be coordinated with the Norwegian Geotechnical Institute, NGI. Parts of the lectures will be covered by relevant international and national guest lecturers.

Online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on Canvas

Grading scale

The following work requirements are mandatory and must be approved prior to the exam:

3 group exercises of 2-4 students: 1 exercise on laboratory testing, 1 on site investigation, and 1 on ground modelling. All exercises are part of applied engineering problems.

Examiners

  • forskningsmetodikk
  • FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
  • dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
  • ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
  • styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
  • profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
  • elev- og arbeidslivmedvirkning

Praksis

15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Overlapping courses

All types of materials and equipment are allowed for the written project report. Project report counts will be considered as a written exam and shall be done in groups.

None for the oral exam.