Programplaner og emneplaner - Student
SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 12.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course forms the basis for the nurse’s observation and assessment skills. An understanding of normality is necessary in order to observe and assess abnormalities. This course allows the student to acquire knowledge of the human being's composition and functions and the biochemical processes that influence the body.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- naming anatomical structures and organs in the human body
- describing where organs are located in relation to each other
- describing anatomical structure in terms of
- macroanatomical: organs and organ systems
- microanatomical: cells and tissues
- describing the function of different organs and organ systems in the body
- describing normal physiology in the various organs and organ systems
- describing regulation mechanisms and homoeostasis in a healthy body
Skills
The student
- is capable of disseminating basic knowledge of human anatomy and organ systems and of physiological and biochemical processes
Competence
The student
- recognises the importance of knowledge of the topic for practising professional nursing
Content
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- To oppgaver gitt i løpet av semesteret. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole, inkludere refleksjon rundt undervisningskunnskap, forutsette pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen, og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Besvarelsene skal leveres i gruppe.
Oppgavene er med på å danne grunnlag for eksamineringen på muntlig eksamen.
Teaching and learning methods
Lectures, group work, seminars, written assignments, supervision, multiple choice assignments and self-study.
The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.
Course requirements
The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:
- participation in seminars - compulsory attendance of 80% at seminars
- multiple choice assignments - 60% correct answers on digital multiple choice tests
Assessment
Emne 2 bygger på emne 1. Emne 2 undervises i vårsemesteret og har avsluttende individuell muntlig eksamen. Emneområdene er tall og algebra, funksjoner, geometri og statistikk og sannsynlighet. Opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.
Permitted exam materials and equipment
x
Grading scale
Se fagplanen og programplanen.
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne1kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Studentene utvikler en undervisningsplan med begrunnelse, 500 ord +/- 10 %. På bakgrunn av undervisningsplanen gjennomføres undervisningsøvelse ca. 15 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe. Formålet med arbeidskravet er å øve på didaktisk planlegging og å få øvelse i å undervise.
Arbeidskrav 2
I løpet av emnet skal studentene skrive fire fagnotat individuelt, hvorav ett er knyttet til tema 3 eller 5, se beskrivelse av tema under innhold. Alle fagnotaene godkjennes av faglærer. Hvert fagnotat skal ha et omfang på 750 ord +/- 10 %. Fagnotatene skal utfordre studentene til å skrive akademiske tekster.
Arbeidskrav 3
Brev til foresatte, 750 ord +/- 10 %, utføres individuelt på studentens sidemål. Arbeidskravet er knytet til flerfaglig tema om lærerens profesjonelle språk.
Arbeidskrav 4
Studentene deltar i lesegruppe (4-6 studenter) med medstudenter (ca. 1,5 time) tre ganger. Utvalgte tekster leses og diskuteres. Hensikten med arbeidskravet er å få øving i å lese forskningsbasert litteratur.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det er derfor krav om minimum 80 % deltakelse i undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensatoriske oppgaver om sentrale tema i emnet. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
I tillegg til deltakelse i minst 80 % av undervisningen, er det krav om deltagelse i følgende faglige aktiviteter:
- kurs om forskningsmetode (observasjon)
- kurs om akademisk skriving 1 (med litteratursøk og kildekritikk)
- dramakurs
- flerfaglig tema knyttet til lærerens profesjonelle språk. Kurs i stemmebruk og kurs i nynorsk inngår
Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Overlapping courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Avsluttende vurdering
Eksamen gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering er en individuell, muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.