EPN-V2

SYKP2000B Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk ved noen vanlige mineraler og bergarter
  • har kjennskap til hovedtrekk i den geologiske og biologiske utviklingen på jorda
  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Recommended preliminary courses

Passed the course SYKP/SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.

Required preliminary courses

Eksamen i Emne I er en individuell muntlig eksamen med praktisk innslag. Omfanget er 30 minutter forberedelsestid og 30 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent senest to uker før eksamensdagen.

Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema. Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.

Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Karakterskala

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.

Pensum

Totalt antall sider: 750

Frøyland, M., Hannisdal, A., Hannisdal, M., Haugan, J., Nyberg, J., Munkvik, M. & Synnes, K. (2007 - 2009). Eureka! 8 ¿ 10, Naturfag for ungdomstrinnet. Oslo: Gyldendal forlag. Kapitlene oppgis ved studiestart, og bøkene kan lånes etter avtale. (70 s.)

Hannisdal, M. & Ringnes, V. (2013). Kjemi for lærere (2. utg.). Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5. ¿ 10. trinn. Oslo: Gyldendal akademisk. Kapittel 1 ¿ 7. (ca. 150 s.)

Hansen, P.J.K. (1999). «La oss snakke om været!» Værbok for lærere i grunnskolen. HiO-naotat 1999 nr.17. (24 sider: kap. 4, 5, 6, 7, 9. Ikke spesialbokser. Ny utgave ventet i 2015.)

Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., Ødegaard, T. (2014). Oppdag naturen. Biologi for lærere. Grunnskolelærerutdanningen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4, 12-14 og 16 (ca. 180 s.)

Kompendium:

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i «Jorda, planeten som ble levende» (ca.120 s.)

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i «Teknologi i skolen» (ca. 50 s.)

Skjeseth, Steinar (2002): Norge blir til , Oslo: Schibsted forlag. (ca 100s)

Støttelitteratur til rapportskriving om feltarbeid:

Haraldsen, K. B., Isager, O. A, Poléo, T. & Stedje, B. (1991). Feltbiologi . Oslo: Universitetet I Oslo. Kompendium på LMS (30 s.)

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

Learning outcomes

Emne 1 er delt inn i to hovedtemaer:

  • Kjemi 1
  • Jorda, planeten som ble levende 1

Kjemi 1

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

  • Kjemi i skolen og kjemididaktikk
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer
  • Om praktisk arbeid i kjemi
  • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer
  • Grunnstoffene og periodesystemet
  • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller
  • Generelt om kjemiske reaksjoner
  • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner

Jorda, planeten som ble levende 1

Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet ¿bærekraftig utvikling¿. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.

  • Feltarbeid i naturfag og feltdidaktikk
  • Økosystemer og populasjonsdynamikk
  • Fotosyntese og celleånding, energioverganger
  • Kretsløp i naturen (kretsløpene til C, N og H2O)
  • Det biologiske mangfoldet. Artskunnskap
  • Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer
  • ¿ Bærekraftig utvikling¿ og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
  • Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling
  • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse
  • Vær og klima

Teaching and learning methods

Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.

Course requirements

None.

Assessment

Home examination in groups.

  • Gorups until 7 students
  • The exam period extends throughout the course
  • Scope of 3,000 words (+/- 10%).

Resit exam: A student who fails the ordinary exam, may nevertheless submit a reworked version as a resit.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Pass/fail.

Examiners

Two examiners assess the examination papers. At least 10% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment shall benefit all students.

Overlapping courses

SYKK2000 and SYKP2000 overlap 100 %.