Programplaner og emneplaner - Student
SYK2810B Prevention and Treatment of Malnutrition Course description
- Course name in Norwegian
- Forebygging og behandling av feilernæring
- Study programme
-
Bachelor's Programme in NursingBachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Web Publishing and Information Architecture will introduce the student to creating well-designed web pages and websites. The course gives theoretical and practical introduction to information architecture, usability, user studies and design methods, as well as to basic HTML and CSS coding.
Web Publishing and Information Architecture is an optional course in the 4th semester of the bachelor programme, and is one of the courses exchange students may choose. The tuition is in English if exchange students are present.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om de klinisk mest relevante bakteriene, deres patogenese, epidemiologi, hvordan de diagnostiseres i laboratoriet og spres i miljøet/smitter
- har spesialisert og oppdatert kunnskap om forskjellige antimikrobielle agens, deres virkningsmekanismer og anvendelsesområder
- har inngående kunnskap om resistensutvikling og hvordan dette overvåkes og forsøkes motvirket
- evner å forklare behovet for og utdype fordelene ved å anvende teknologi som massespektrometri og neste generasjons sekvensering i diagnostikk og epidemiologisk forskning
- har spesialisert kunnskap om resistenstesting; muligheter, begrensninger og fremtidige tilnærminger i diagnostikken
- har inngående kunnskap om den globale helseutfordringen som antibiotikaresistens utgjør
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere ulike typer kildemateriale som offentlige nasjonale og internasjonale tilrådninger og forskningslitteratur og formidle sentrale trekk
- kan anvende kunnskaper fra pensum, forskningslitteraturen og fra emnets seminarer til å forklare årsaker til de vanligste infeksjoner og hvordan de diagnostisere
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte komplekse sammenhenger mellom epidemiologi, klinikk og resistensutvikling og se dette opp mot lokale/nasjonale retningslinjer og globale strategier
- kan formidle faglige synspunkter og eget selvstendig arbeid, både til spesialister innen medisinsk mikrobiologi og til allmennheten
- kan forholde seg til forskningsetiske normer og lovverk som regulerer biomedisinsk forskning i klinisk mikrobiologi
Learning outcomes
Emnet består av flere e-læringsmoduler som inkluderer videoer, forelesninger og kunnskapstester som bygger på det skriftlige pensum. Det arrangeres i tillegg to obligatoriske samlinger á to dager der fagstoffet presenteres i plenumsforelesninger med diskusjon. Samlingene inneholder også seminarer for studentpresentasjoner.
Studentene velger fordypningsoppgave på første samling fra et utvalg emner og jobber selvstendig eller i grupper med denne frem til neste og siste samling. Fordypningsoppgavene presenteres for kullet som muntlige fremlegg eller posterpresentasjoner.
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
- har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
- har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
- har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
- planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Assessment
There are four coursework requirements. Each assignment is related to, and handed in, after a theme of the course program is completed. The objective of each coursework requirements is that the students work practically with the themes of the course. The assignments are based on HTML-coding and CSS-coding tasks with a 1-page report, an information architecture analysis of a website consisting of a presentation, and a draft/outline of a web project and report that later is handed in as exam work and follow the requirements of the exam work. Each coursework requirement is in this way a rehearsal of parts of the final exam work.
The estimated workload for each requirement is approximately 5-10 hours. The coursework requirements are approved by the course leader, and the students will get individual feedback from the lecturer on each requirement.
All coursework requirements must be handed in within the set deadline and approved before the student may sit for the exam. Students who don't get their assignments approved on their first attempt can hand in a revised version once. Students who cannot hand in their assignments on deadline because of illness or other reasons, can make an agreement on a new deadline for their assignment.
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser
Overlapping courses
2 eksterne sensorer.