Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA20M Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F.
Hver del vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Required preliminary courses
- Approved work requirements from SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Drug Administration, 5 credits
Passed course:
- SYKP/SYKP1000 Theoretical Foundations of Nursing, 13 credits
- SYKK/SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 12 credits
- SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 credits
- SYKK/SYKPPRA10 Fundamentals of Nursing, 15 credits
or equivalent.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is capable of describing the patients’ subjective experiences of disease and suffering and the importance of hope amidst serious illness
- is capable of explaining the most common reactions to crises in the event of illness and loss
- is capable of describing patient-centred nursing of children and adults
- is capable of describing pre and postoperative nursing of children and adults
- is capable of describing the phenomena pain, treatment of pain and pain relief
- is capable of describing measures to preserve life and health in the event of major accidents and in crisis and disaster situations
Skills
The student
- is capable of performing nursing work through systematic mapping and assessing the patient's resources, problems and needs as well as implementing measures, and evaluating and documenting the effect using the nursing process
- is capable of applying mapping tools such as ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) and NEWS (National Early Warning Score) and the communication tool ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
- is familiar with the classification system (ICNP® - International Classification for Nursing Practice)
- is capable of carrying out and assessing relevant nursing procedures
- is capable of applying relevant medical technology in the practical performance of nursing
- is capable of recognising stress and crisis situations in the event of loss and disease and adapting communication based on this
- is capable of communicating with children, adolescents and parents/guardians adapted to the level of development/cognitive function and the condition
- is capable of masters general first aid according to the ABC principle
- is capable of implementing measures in the event of sub-acute and acute incidents
- is capable of identifying ethical dilemmas in practice and reflect on different choices of action
Competence
The student is capable of
- integrating knowledge from pathophysiology and pharmacology in the performance of nursing
- reflecting on responsible drug administration at an individual and systematic level
- demonstrating responsibility, engagement, independence and can follow professional ethical guidelines when encountering patients, next-of-kin and colleagues
- reflecting on his/her own professional practice and progression
- reflecting on how culture and a cultural understanding can be significant in assessments, planning, performance and evaluation of nursing
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
- utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
- økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
- økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
- bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
- økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år
Generell kompetanse
Studenten har
- videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
- økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
- økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.
Course requirements
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, individuelt og i gruppe. Arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre. I tillegg forutsettes egeninnsats og selvstudium. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i emnet.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Skriftlig oppgave i gruppe knyttet til erfaringer fra praksisperioden, omfang, 3000 ord +/- 10%
- Skriftlig individuell oppgave knyttet til temaet ulike barnehageformer, omfang: 1500 ord +/- 10 %
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 2 - ulike barnehageformer
- Deltakelse i lekprosjektet (temaet lek, kultur og hverdagsaktiviteter)
Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse.
Ved gyldig dokumentert fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg etter avtale med faglærer.
Utfyllende informasjon om krav til deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Permitted exam materials and equipment
Part 2 - None.;;
Grading scale
Avsluttende vurdering består av to deler:
1) Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fire dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
2) Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 20 minutter. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Examiners
Del 1 - Alle hjelpemidler er tillatte.
Del 2 - studenten kan ha med inntil to a-4 sider med stikkord, tankekart
Overlapping courses
Begge deler i eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.