Programplaner og emneplaner - Student
SYKP3900B Bachelor's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The bachelor’s thesis is the final academic in-depth paper in the nursing programme. Through the work on the bachelor’s thesis, the student will delve into a delimited area of research, and have the opportunity to develop his/her own academic independence. The topic must be linked to the nursing profession, patients and/or next-of-kin. The bachelor’s thesis must include systematic literature searches to apply results from recent research related to the chosen research question. The bachelor’s thesis must be presented in a systematic and clear manner. The title of the bachelor’s thesis will also be included on the diploma.
In the autumn semester, some teaching will be set up in connection with, for example, the development of a preliminary topic and problem for the bachelor thesis, cf. the work requirement Project description for the bachelor thesis.
Required preliminary courses
Passed first and second year of the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- discussing the nurse’s role and responsibilities in a chosen area of specialisation
- summarising relevant research and professional development in the chosen specialisation
Skills
The student is capable of
- creating a project description, including a time schedule and how he/she intends to complete the bachelor’s thesis with the resources available
- formulating a clear research question relating to nursing, which is possible to answer within the framework of the thesis
- carrying out an independent systematic literature review in accordance with the applicable research standards
- clarifying concepts, analysing and assessing different sources of information, and using these sources to formulate relevant argumentation
- presenting specialist literature in an independent, logical, critical and systematic manner
Competence
The student is capable of
- disseminating and arguing for strengths and weaknesses of his/her own study in a substantial and methodical manner
- reflecting on relevant research ethics issues
Teaching and learning methods
Lectures, seminars, supervision, and self-study. All students will be allocated a supervisor.
Course requirements
The following coursework requirement must have been approved in order for the student to take the examination:
- Project description for the bachelor’s thesis, scope 1,000 words (+/- 10%)
- Completed supervision, three compulsory supervision sessions out of the four sessions offered
Assessment
Bachelor’s thesis
- Literature review.
- Normally written in group with 2-3 students.
- Scope of 8,000 words (+/- 10%).
Resits/rescheduled exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the student has the right to submit a reworked version once.
Permitted exam materials and equipment
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Emnet "Pedagogisk arbeid med barn under 3 år" er spesielt rettet mot arbeid med de yngste barna i barnehager. Emnet vektlegger kunnskaper om små barns utvikling og læring, samt innlevelse i barns behov og opplevelser. Kvaliteten på samspillet med voksne er viktig for barns utvikling og læring. I emnet vil derfor kunnskap om disse perspektivene være sentrale. Trygghet, tilknytning, nærhet, anerkjennelse og oppmuntring i hverdagen er nøkkelfaktorer for å gi barn gode utviklingsmuligheter. Små barn har glede av å være sammen og er i stand til å opprette sosiale relasjoner med hverandre. Barnehagen må gi de yngste barna tid og muligheter til å utvikle samvær og lek med jevnaldrende gjennom voksnes nærvær, fysisk tilrettelegging og planlegging av hverdagen.
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk og kommunikasjon samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold. I fordypningsemnet rettes fokus mot ulike gruppeorganiseringer og barnehagetilbud for små barn.
Grading scale
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng)
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- økt kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet de yngste barna har med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring.
- utvidet sine kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon.
- økt kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
- økt kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse.
- bevissthet om egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning.
- økt kunnskap om, og reflekterte erfaringer med, arbeid med faginnhold i grupper med barn opp til tre år
Generell kompetanse
Studenten har
- videreutviklet sin veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna.
- økt sin kompetanse innen ledelse, planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike barnehagetilbud for små barn i storbyen.
- økt kunnskap og viser evner til å skape og lede gode tilbud for små barn som er i samsvar med lov og forskrift.
Overlapping courses
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer, individuelt og i gruppe. Arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere både i skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på læring sammen med andre. I tillegg forutsettes egeninnsats og selvstudium. Informasjonsteknologi (IKT) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i emnet.