EPN-V2

Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse Programplan

Engelsk programnavn
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Gjelder fra
2019 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap bygger på grunnskolelærerutdanning og er rettet mot arbeid i utdanningssektoren. Studiet bygger på minst tre års grunnutdanning hvorav til sammen ett år må være en fordypning på 60 studiepoeng i et obligatorisk grunnskolefag eller i pedagogikk. Studiet kan tas som et heltidsstudium over to studieår eller som et deltidsstudium over fire studieår.

     

    Ved opptak velges en fagfordypning på 30 studiepoeng (to emner à 15 studiepoeng) blant skolefagene engelsk, KRLE, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, samfunnsfag eller begynneropplæring, eller blant fagfordypningene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk.

     

    Studiet skal styrke faglig, fagdidaktisk og pedagogisk kompetanse for arbeid i skole- og utdanningssektoren. Slik kompetanse er relevant for undervisning og veiledning, forskning, forsøks- og utviklingsarbeid, faglig og administrativ ledelse i grunnopplæringen, og for faglig og pedagogisk veiledning.

     

    Masteroppgaven utgjør en vesentlig del av studiet. Studium og oppgave skal samlet gi kompetanse både til å arbeide med FoU innen utdanningsfeltet og i andre stillinger der det stilles krav om forskningsmessig kompetanse. Det kan også være grunnlag for opptak til relevante doktorgradsprogrammer.

     

    Studiet fører frem til graden Master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag eller pedagogikk, på engelsk Master of Educational Sciences for Basic Education. Det vil framkomme på vitnemålet hvilken fordypning studenten tar i studiet.

     

    Fordypningskravet fra grunnutdanningen danner grunnlaget for videre fordypning i masterstudiet. Alle må søke seg inn på ønsket fagfordypning. I spesielle tilfeller kan en student etter søknad endre valg av fordypning etter påbegynt studium dersom øvrige krav er innfridd. Dersom det søkes opptak på grunnlag av tre år av fireårig grunnskolelærerutdanning, så må søker, for å få fullført sin grunnskolelærerutdanning, velge et skolefag som fagfordypning i masterstudiet. Dersom søker velger opptak til fagfordypning i profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk, mangler søker 30 studiepoeng med skolefag for å få fullført grunnskolelærerutdanningen. Fakultetet kan begrense tilbudene som lyses ut (hvilke fagfordypninger) for hvert opptak. Igangsetting av fagfordypningene forutsetter tilstrekkelig antall søkere.

  • Målgruppe

    Sentrale målgrupper er søkere med minst treårig lærerutdanning for grunnskolen eller søkere med annen utdanning av minimum tre års varighet som vil spesialisere seg for skolefaglig og pedagogisk arbeid samt utdanningsledelse i grunnopplæringen. Studiet er også åpent for andre kvalifiserte som har interesse for slike fordypninger.

  • Opptakskrav

    Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

     

    For opptak til fagfordypning i skolefagene engelsk, KRLE, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, samfunnsfag eller begynneropplæring, samt for fagene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk:

    Det stilles krav om at søker har en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i det faget en søker opptak til. For opptak til fagfordypning i begynneropplæring kreves minst 30 studiepoeng i norsk og matematikk og en påbygging til minst 60 studiepoeng i ett av de to fagene.

     

    For opptak til profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk kreves minst 60 studiepoeng i pedagogikk. Det kreves dokumentert at fagdidaktikk inngår.

    Det generelle grunnlaget for opptak er minst fullført og bestått ett av følgende:

    • Treårig allmennlærerutdanning
    • Bachelorgrad innenfor grunnskolerettet lærerutdanning eller tilsvarende utdanning
    • Cand. mag.-grad fra universitet eller høgskole
    • Annen formelt godkjent, relevant, likeverdig utdanning

     

    Kvoter

    • Kvote 1: 25 % av plassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer med karakterpoeng. Det gis ikke tilleggspoeng.
    • Kvote 2: Det gis tilleggspoeng i tillegg til karakterpoeng.

     

    Rangering

    Tilleggspoeng i kvote 2 gis på følgende grunnlag: Relevant praksis utover opptaksgrunnlaget. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Relevant praksis er undervisningspraksis fra skoleverket. Tilleggsutdanning innen pedagogiske fag eller skolefag kan gi tilleggspoeng. Ved poenglikhet skal underrepresentert kjønn prioriteres. For øvrig rangeres eldre søkere foran yngre.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studium har kandidaten følgende faglige, fagdidaktiske, didaktiske og forskningsmessige læringsutbytte innen skolerettet utdanningsvitenskap med relevans for grunnopplæring definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for grunnopplæringen
    • behersker relevant vitenskapsteori og metodologi innen skolerettet utdanningsvitenskap
    • har teoretisk og empirisk innsikt i generelle utdanningsvitenskapelige problemstillinger
    • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innen sitt fagfelt
    • kan gjøre forskningsmessige studier av faglig relevante sammenhenger innen feltet
    • kan håndtere fagspørsmål på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
    • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser på sitt fagfelt

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling på sitt fagfelt innen grunnopplæring
    • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
    • kan formidle egen og andres forskning skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
    • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Innhold og oppbygging

    Organisering av studiet

    Alle emnene er obligatoriske (begge emnene i fellesdelen, en av fagfordypningene og masteroppgaven).

    Fagfordypningen (2x15 studiepoeng) av studiet skal være en videre påbygging av det faget som studenten søkte opptak på grunnlag av. Se emneplanene for nærmere beskrivelse av de ulike fagfordypningene.

     

    Studiet er organisert som et heltidsstudium over to studieår eller som et deltidsstudium over fire studieår. Det legges vekt på studie- og progresjonsfellesskap for å fremme en inkluderende forsknings- og studiekultur.

    Studieprogrammet på heltid

    1. studieår: 

    SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 studiepoeng). 

    SKUTXX Fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng). 

    SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng).

    SKUTXX Fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).

    2. studieår:

    SKUT5910 Masteroppgave (60 studiepoeng).

    Studieprogrammet på deltid

    1. studieår:

    SKUTXX Fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng).

    SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng).

    2. studieår: 

    SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 studiepoeng).

    SKUTXX Fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).

    3. og 4. studieår: 

    SKUT5910 Masteroppgave (60 studiepoeng).

    Undervisningsspråket er i hovedsak norsk. Arbeidsmåtene i studiet forutsetter at studentene behersker norsk muntlig og skriftlig, slik at de på en selvstendig måte kan oppfylle arbeidskrav og delta i undervisningen. Studiet kan i perioder ha knyttet til seg forelesere fra andre land enn Norge. Deler av undervisningen kan derfor bli gitt på engelsk. Studenter kan velge om de vil besvare skriftlige oppgaver på et skandinavisk språk eller engelsk.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

    2. semester

    Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk

    Fagfordypning i RLE med RLE-didaktikk

    1. semester

    2. semester

    Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk

    Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk

    1. semester

    2. semester

    Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk

    Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk

    1. semester

    2. semester

    Fagfordypning i begynneropplæring

    1. semester

    2. semester

    Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk

    Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk

    Fagfordypning i spesialpedagogikk

    1. semester

    2. semester

    2. studieår

    3. semester

    4. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    The Master’s Programme in International Development, Education, and Sustainabilities is a study programme that provides qualifications needed for work in the broad field of international development, including work on development programs and projects focused on economic and social development and/or on education and/or on ecological sustainability, at multiple levels of scale (local, national, regional, international). Such work extends to educators, to policy analysts / policy makers and practitioners, working within the INGO sector or other agencies, with a particular focus on the Global South and / or on Global North-South dynamics. The programme also qualifies students for admission to relevant PhD programmes, for example the PhD Programme in Educational Sciences at OsloMet.

    Students who complete the programme will be awarded the degree Master in International Development, Education, and Sustainabilities.

  • Praksisstudier

    The target group for the programme is broad, including those with a background in development studies, in teaching / education, and in ecological sustainability; with an interest in the intersections between these fields.

  • Internasjonalisering

    Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.

    To apply for the Master’s Programme in International Development, Education, and Sustainabilities program, you need either:

    • a bachelor’s degree in education: either in early childhood education, preschool, primary / elementary school, secondary school, higher education, pedagogy, or equivalent; or

    • a bachelor’s degree in development studies or other relevant social science disciplines (other relevant social science disciplines include human geography, sociology, social anthropology, political science, social economics, history and area studies that cover developing regions or other development-related areas).

    In addition, you need:

    • an average grade of at least C (according to the ECTS grading scale) on your bachelor's degree; and
    • proof of your English proficiency

    Applicants pre-selected through the NORHED funded CENSU programme (or equivalent) may also qualify with a bachelor’s degree in disciplines other than the above, subject to special review by OsloMet and partnering universities (for example a bachelor’s degree in the sciences more broadly, relevant to program themes of environmentally sustainable development). These candidates will compete in an additional quota and be selected as a result of a spesific selection process at partnering universities.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    After completing the programme, the candidate is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The candidate

    • has broad knowledge of and insight into various educational, social, economic, political, and ecological dynamics, in relation to questions of international development in the Global South.
    • has in-depth knowledge of and is capable of applying social science research methodology.
    • has knowledge of how issues in the broad field of international education and development can be analysed, and is capable of critically assessing the history, traditions, and practices of disciplinary perspectives within the interdisciplinary field.

    Skills

    The candidate

    • is capable of applying and analysing multidisciplinary and interdisciplinary approaches to studies of international development, education, and sustainabilities.
    • is capable of critically analysing and assessing various issues linked to the relationship between education, development, and sustainabilities, and of conducting research studies of relevant connections across these fields.
    • is capable of contributing to the research knowledge base within these fields.
    • is capable of developing and articulating informed, and critically reflective, statements about relevant issues and topics addressed in the program.

    General competence

    The candidate

    • is capable of analysing relevant academic issues and undertaking advanced work tasks and projects related to the interdisciplinary field of study.
    • is capable of disseminating their own research in written and oral form, in accordance with relevant academic forms and standards.
    • is capable of contributing to innovation and development in their particular area of study.
  • Vurdering og sensur

    The master's degree programme consists of five courses that address the need for common content and allow for some elective specialisation and in-depth studies.

    Courses 1, 2, 4 and 5 are common to all students. Course 3 consists of two elective courses: 3a and 3b. Students will select either course 3a or course 3b prior to the second semester. Students can only select one of the elective courses. All classes are taught in English, and all coursework requirements and assessment tasks, including the written master’s thesis and oral examination, are to be completed in English.

    • Course 1, first semester: FLKM4110 Introduction to International Development, Education, and Sustainabilities 15 ECTS Credits.
    • Course 2, first semester: FLKM4210 Knowledge production and the Global South, 15 ECTS Credits.
    • Course 3a, second semester: FLKM4310 Education for Sustainable Development, 15 ECTS Credits; OR
    • Course 3b, second semester: FLKM4320 Development Studies: Power and Inequality, 15 ECTS Credits.
    • Course 4, second semester: FLKM4410 Research Methodology, 15 ECTS Credits.
    • Course 5, third and fourth semester: FLKM5000 Master's Thesis, 60 ECTS Credits.

    Progress requirements

    All the courses in the first year of the programme must be passed and all required coursework must be approved before the students can submit the master’s thesis and take the oral exam as the final assessment. This applies for students starting the programme until/including the academic year 2022-2023.

    The following applies for students starting the programme in the academic year 2023-2024 and onwards:Students must have passed all of the courses in the first year of their study programme (FLKM4110, FLKM4210, FLKM4310/FLKM4320, and FLKM4410) before they can commence the course FLKM5000.

    In very special cases and by application, partial deviation from these requirements may be considered.

  • Øvrig informasjon

    The programme is organised as a two-year, full-time, programme of study. The master’s degree programme emphasises independence, process and progress. Therefore, teaching varies between lectures, seminars, presentations and supervision. Student active learning and discussions in large or small groups are central, as well as writing essays/scholarly papers. Project descriptions of the master’s thesis are prepared and presented at thesis seminars in the second semester. The independent research project is carried out in the second year under academic supervision.

    Students are encouraged to be open and humble in relation to new fields of knowledge. By challenging students to use their own experience, different theoretical frames of reference, and place perspectives in new contexts, the programme will help to enhance the visibility and value of focusing on the relationship between education, international development, and sustainabilities. The programme’s interdisciplinary approach will make the students proficient at understanding and analysing specific topics in a broader and interdisciplinary context.