Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4351 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Science and Science Education 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2.
Emnet tar sikte på å videreutvikle kunnskaper i naturfag samt i naturfagdidaktikk generelt og fagdidaktikk innen biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med relevans for grunnopplæring.
-
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
- har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
- kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
- kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
-
Innhold
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.
Partikkel- og astrofysikk
I dette temaet er det overordnet fokus på:
- Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.
Det skal arbeides med problemstillinger som:
- Kvantemekanikkens grunnideer
- Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
- Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
- Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
- Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
- Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk
Det skal være overordnet didaktisk fokus på:
- Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
- Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
- Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag
Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi
Vitenskapsskepsis
Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:
- Klima
- Medisin
- Evolusjon
- Ernæring
Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk
HMS og praktisk naturfagundervisning
Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.
Hovedpunkter:
- Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
- Praktisk arbeid og læringsutbytte
Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).
Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Partikkel- og astrofysikk: Skrive forsøksrapport basert på et forsøk eller demonstrasjon knyttet til partikkelfysikk eller astronomi. Rapporten skal være en sammensatt tekst og følge oppgitte retningslinjer.
- HMS og praktisk arbeid
- Undersøkelse av HMS-situasjonen på en skole (10 minutters individuell presentasjon).
- Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutters individuell presentasjon).
-
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- 10 %. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.