EPN-V2

SKUT4351 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2.

    Emnet tar sikte på å videreutvikle kunnskaper i naturfag samt i naturfagdidaktikk generelt og fagdidaktikk innen biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med relevans for grunnopplæring.

  • Forkunnskapskrav

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
    • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
    • kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
    • kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
    • kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
    • kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Innhold

    Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.

    Partikkel- og astrofysikk

    I dette temaet er det overordnet fokus på:

    • Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.

    Det skal arbeides med problemstillinger som:

    • Kvantemekanikkens grunnideer
    • Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
    • Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
    • Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
    • Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
    • Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk

    Det skal være overordnet didaktisk fokus på:

    • Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
    • Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
    • Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag

    Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi

    Vitenskapsskepsis

    Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:

    • Klima
    • Medisin
    • Evolusjon
    • Ernæring

    Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk

    HMS og praktisk naturfagundervisning

    Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.

    Hovedpunkter:

    • Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
    • Praktisk arbeid og læringsutbytte

    Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).

    Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Partikkel- og astrofysikk: Skrive forsøksrapport basert på et forsøk eller demonstrasjon knyttet til partikkelfysikk eller astronomi. Rapporten skal være en sammensatt tekst og følge oppgitte retningslinjer.
    • HMS og praktisk arbeid
      1. Undersøkelse av HMS-situasjonen på en skole (10 minutters individuell presentasjon).
      2. Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutters individuell presentasjon).
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- 10 %. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.