Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4351 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Science and Science Education 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger
- innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem
- kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene
- kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet
- innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene
- kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser
- kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM
- utforme aktuelle krav til god ledelse av FM
- vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder
- bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser
- styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås
- velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser
- anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
- kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre
Forkunnskapskrav
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppediskusjoner og summegrupper, refleksjonsoppgaver enkeltvis og i grupper, studiebesøk og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra med sin faglige stemme i undervisningsøktene.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst på to sider om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Innhold
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.
Partikkel- og astrofysikk
I dette temaet er det overordnet fokus på:
- Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.
Det skal arbeides med problemstillinger som:
- Kvantemekanikkens grunnideer
- Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
- Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
- Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
- Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
- Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk
Det skal være overordnet didaktisk fokus på:
- Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
- Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
- Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag
Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi
Vitenskapsskepsis
Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:
- Klima
- Medisin
- Evolusjon
- Ernæring
Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk
HMS og praktisk naturfagundervisning
Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.
Hovedpunkter:
- Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
- Praktisk arbeid og læringsutbytte
Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).
Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave.
Besvarelsen skal ha et omfang på 13 - 15 sider. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A - F
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Ellen Nygard
Sensorordning
Målgruppe
Emnet inngår som et valgemne på Årsstudium i organisasjon og ledelse.
Emnet tilbys også til studenter som tar enkeltemner.
Opptakskrav
For enkeltemnestudenter kreves generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Godkjent realkompetanse er yrkespraksis i tilknytning til forvaltning, drift og vedlikehold av bygg, hvorav minst ett år er i lederstilling.