EPN-V2

Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse Programplan

Engelsk programnavn
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Gjelder fra
2019 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
8 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap bygger på grunnskolelærerutdanning og er rettet mot arbeid i utdanningssektoren. Studiet bygger på minst tre års grunnutdanning hvorav til sammen ett år må være en fordypning på 60 studiepoeng i et obligatorisk grunnskolefag eller i pedagogikk. Studiet kan tas som et heltidsstudium over to studieår eller som et deltidsstudium over fire studieår.

     

    Ved opptak velges en fagfordypning på 30 studiepoeng (to emner à 15 studiepoeng) blant skolefagene engelsk, KRLE, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, samfunnsfag eller begynneropplæring, eller blant fagfordypningene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk.

     

    Studiet skal styrke faglig, fagdidaktisk og pedagogisk kompetanse for arbeid i skole- og utdanningssektoren. Slik kompetanse er relevant for undervisning og veiledning, forskning, forsøks- og utviklingsarbeid, faglig og administrativ ledelse i grunnopplæringen, og for faglig og pedagogisk veiledning.

     

    Masteroppgaven utgjør en vesentlig del av studiet. Studium og oppgave skal samlet gi kompetanse både til å arbeide med FoU innen utdanningsfeltet og i andre stillinger der det stilles krav om forskningsmessig kompetanse. Det kan også være grunnlag for opptak til relevante doktorgradsprogrammer.

     

    Studiet fører frem til graden Master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag eller pedagogikk, på engelsk Master of Educational Sciences for Basic Education. Det vil framkomme på vitnemålet hvilken fordypning studenten tar i studiet.

     

    Fordypningskravet fra grunnutdanningen danner grunnlaget for videre fordypning i masterstudiet. Alle må søke seg inn på ønsket fagfordypning. I spesielle tilfeller kan en student etter søknad endre valg av fordypning etter påbegynt studium dersom øvrige krav er innfridd. Dersom det søkes opptak på grunnlag av tre år av fireårig grunnskolelærerutdanning, så må søker, for å få fullført sin grunnskolelærerutdanning, velge et skolefag som fagfordypning i masterstudiet. Dersom søker velger opptak til fagfordypning i profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk, mangler søker 30 studiepoeng med skolefag for å få fullført grunnskolelærerutdanningen. Fakultetet kan begrense tilbudene som lyses ut (hvilke fagfordypninger) for hvert opptak. Igangsetting av fagfordypningene forutsetter tilstrekkelig antall søkere.

  • Målgruppe

    Sentrale målgrupper er søkere med minst treårig lærerutdanning for grunnskolen eller søkere med annen utdanning av minimum tre års varighet som vil spesialisere seg for skolefaglig og pedagogisk arbeid samt utdanningsledelse i grunnopplæringen. Studiet er også åpent for andre kvalifiserte som har interesse for slike fordypninger.

  • Opptakskrav

    Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

     

    For opptak til fagfordypning i skolefagene engelsk, KRLE, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, samfunnsfag eller begynneropplæring, samt for fagene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk:

    Det stilles krav om at søker har en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i det faget en søker opptak til. For opptak til fagfordypning i begynneropplæring kreves minst 30 studiepoeng i norsk og matematikk og en påbygging til minst 60 studiepoeng i ett av de to fagene.

     

    For opptak til profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk kreves minst 60 studiepoeng i pedagogikk. Det kreves dokumentert at fagdidaktikk inngår.

    Det generelle grunnlaget for opptak er minst fullført og bestått ett av følgende:

    • Treårig allmennlærerutdanning
    • Bachelorgrad innenfor grunnskolerettet lærerutdanning eller tilsvarende utdanning
    • Cand. mag.-grad fra universitet eller høgskole
    • Annen formelt godkjent, relevant, likeverdig utdanning

     

    Kvoter

    • Kvote 1: 25 % av plassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer med karakterpoeng. Det gis ikke tilleggspoeng.
    • Kvote 2: Det gis tilleggspoeng i tillegg til karakterpoeng.

     

    Rangering

    Tilleggspoeng i kvote 2 gis på følgende grunnlag: Relevant praksis utover opptaksgrunnlaget. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Relevant praksis er undervisningspraksis fra skoleverket. Tilleggsutdanning innen pedagogiske fag eller skolefag kan gi tilleggspoeng. Ved poenglikhet skal underrepresentert kjønn prioriteres. For øvrig rangeres eldre søkere foran yngre.

  • Læringsutbytte

    Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10, fastsett av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016.

    OsloMet utdanner dyktige lærarar til norsk skule. I løpet av grunnskulelærarutdanninga for trinn 5-10 skal studentane tileigne seg kunnskap, ferdigheiter og kompetanse som set dei i stand til å handsame heile mennesket gjennom undervisninga og læringa i faga. Studentane vil gjennom den integrerte, profesjonsnære, forskingsbaserte og utviklingsorienterte grunnskulelærarutdanninga utvikle solid kunnskap i fag, fagdidaktikk, pedagogikk, og solide ferdigheiter i å undervise i faga, leie ein klasse og fylle rolla som kontaktlærar.

    Grunnskulelærarutdanning for trinn 5-10 er ei femårig integrert masterutdanning (300 studiepoeng) som kvalifiserer for tilsetting i undervisningsstillingar i grunnskulen på 5.-10. trinn. Utdanninga legg vekt på både fagleg spesialisering og fordjuping, samt breiddekunnskap i fag.

    I alle fag i utdanninga blir det lagt vekt på å utvikle profesjonsrelevant digital kompetanse og ferdigheiter i bruk av estetiske arbeidsformer og ein fleirfagleg og mangfaldig dimensjon vil vere eit gjennomgåande trekk. Dei grunnleggande ferdigheitene har ein sentral plass i alle fag i utdanninga, og studentane utviklar kompetansen innan forsking og utvikling (FoU) gradvis fram mot ei praksisretta masteroppgåve i utdanninga.

    Blant anna i arbeidet med psykososialt læringsmiljø møter studentane studentar frå andre profesjonsutdanningar ved OsloMet som barnevernspedagogutdanninga, helsesøsterutdanninga og barnehagelærarutdanninga, for å lære om andre profesjonar og samtidig bli meir bevisst sin eigen. Gjennom slike møte opparbeider dei ein tverrprofesjonell kompetanse.

  • Innhold og oppbygging

    Målgruppa for studiet er personar som ønsker å arbeide som grunnskulelærarar på 5.-10. trinn.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    2. semester

    Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk

    Fagfordypning i RLE med RLE-didaktikk

    1. semester

    Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

    Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk

    Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk

    1. semester

    Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk

    Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk

    1. semester

    Fagfordypning i begynneropplæring

    1. semester

    Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk

    Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk

    Fagfordypning i spesialpedagogikk

    1. semester

    2. studieår

    3. semester

    Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk

    Fagfordypning i RLE med RLE-didaktikk

    4. semester

    Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

    Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk

    Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk

    4. semester

    Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk

    Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk

    4. semester

    Fagfordypning i begynneropplæring

    4. semester

    Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk

    Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk

    Fagfordypning i spesialpedagogikk

    4. semester

    3. studieår

    5. semester

    6. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Generell studiekompetanse.

    • Minst snittkarakter 3 i norsk (hovudmål, sidemål og munnleg)
    • Minst snittkarakter 4 i matematikk (kan erstattast av bestått fag på høgare nivå frå vidaregåande skule)
    • Minst 35 skulepoeng

    Det er ikkje mogleg å søke opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

  • Praksisstudier

    Studenter som er tatt opp på grunnlag av fullført tre år av fireårig grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10, mangler et antall dager praksisopplæring for å få en godkjent fireårig grunnskolelærerutdanning. Disse studentene får tilbud om ti dager praksisopplæring knyttet til fagfordypningen i første år av masterstudiet. Studenter som ønsker dette, må ved opptak melde fra til Seksjon for praksisadministrasjon i fakultetets administrasjon. Studentene dette gjelder, vil være underlagt skikkehetsvurdering, jf. programplan for fireårig grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10. Se også praksisplan for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10.

  • Internasjonalisering

    Utdanningen gir studenten internasjonale perspektiver gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser, og dette er forankret i de enkelte emneplanene. Studenter som ønsker det, vil ha mulighet for et opphold ved et lærested i utlandet. Et slikt opphold må finne sted etter gjennomført felleskurs og fordypningsemner og i samforståelse med veileder. OsloMet har samarbeid med en rekke utenlandske universiteter. Utfyllende informasjon om utenlandsopphold ligger på universitetets nettsider, eventuelt kan internasjonal koordinator kontaktes.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i de enkelte emneplanene.

  • Vurdering og sensur

    Veilednings- og vurderingsordningen skal tjene de verdier, det læringsutbytte, de emner og arbeidsformer som er sentrale innenfor fagfordypningene. Veiledning og vurdering skal skje fortløpende gjennom begge studieår. Etter hvert emne og hvert semester skal studenter og faglærere vurdere og oppsummere undervisning og andre læringsaktiviteter. Skriftlige arbeider skal følges opp av fagansvarlig med både skriftlig og utdypende muntlig veiledning og vurdering. Hovedformålet med vurdering og veiledning er å stimulere den faglige utviklingen hos den enkelte student og bidra til et læringsmiljø som er trygt, men samtidig utfordrende.

    SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

    SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

    SKUT4411. SKUT4412. Fagfordypning i begynneropplæring. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen.

    SKUT4311. SKUT4312. Fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen.

    SKUT4381. SKUT4382. Fagfordypning i religion, livssyn og etikk med fagdidaktikk. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave.

    SKUT4321. SKUT4322. Fagfordypning i kroppsøving og idrettsfag med fagdidaktikk. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave.

    SKUT4331. SKUT4332. Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave.

    SKUT4341. SKUT4342. Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen.

    SKUT4351. SKUT4352. Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen.

    SKUT4361. SKUT4362. Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Individuell muntlig eksamen.

    SKUT4371. SKUT4372. Fagfordypning i profesjonspedagogikk. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Individuell muntlig eksamen.

    SKUT4391. SKUT4392. Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk. Individuell muntlig eksamen. Individuell skriftlig hjemmeoppgave

    SKUT4421. SKUT4422. Fagfordypning i spesialpedagogikk. Individuell skriftlig semesteroppgave. Individuell skriftlig hjemmeoppgave.

    SKUT5910. Masteroppgave. Individuell skriftlig avhandling og muntlig eksamen.

    Karakterskala og sensorordninger

    Alle emner benytter gradert karakterskala med A-E som bestått karakter og F som ikke bestått. I emner der det benyttes to interne sensorer ved avsluttende vurdering/eksamen, brukes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

    Alle de fire delene av studiet må være bestått for å oppnå graden Master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i ... [navn på den fordypningen studenten har tatt]. Karakterene fra alle studiets emner blir påført vitnemålet.

    Rettigheter og plikter ved eksamen

    Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. 

    Vurderingskriterier            

    A: Fremragende          

    Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Svært høyt kunnskapsnivå. Svært god analytisk evne og stor grad av selvstendighet. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

    B: Meget god   

    Meget god prestasjon. Meget god oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

    C: God

    Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Viser god selvstendighet på de viktigste områdene. Kandidaten viser analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene.

    D: Nokså god  

    En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold, men oversikt over de viktigste kunnskapselementene mangler. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.

    E: Tilstrekkelig 

    En prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene gitt som læringsutbyttebeskrivelser. Kandidaten viser begrenset, men tilstrekkelig, analytisk evne, forståelse og selvstendighet. Kandidaten har tilstrekkelig oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold, men kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.

    F: Ikke bestått 

    Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene.

  • Øvrig informasjon

     

    Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag eller pedagogikk

     

    Master’s Programme in Educational Sciences for Basic Education

     

    120 studiepoeng

    Heltid/deltid

     

    Studieprogramkode heltid: SKUT-MA

    Studieprogramkode deltid: MSKUT

     

    Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 30.05.2011Endringer godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo og Akershus 13.06.2013 og av studieutvalget ved LUI 12.06.2015, 14.01.2016 og 04.04.2016

    Redaksjonelle endringer foretatt 20.01.2016 og 09.07.2018

    Endringer godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 28.02.2018

    Redaksjonelle endringer foretatt 4. mars og 5. juni 2019

     

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

     

    Programplanen gjelder fra høstsemesteret 2019