Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4351 Specialisation in Science and Science Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2.
Emnet tar sikte på å videreutvikle kunnskaper i naturfag samt i naturfagdidaktikk generelt og fagdidaktikk innen biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med relevans for grunnopplæring.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
- har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
- kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
- kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet
Content
Naturfag og naturfagdidaktikk 1 behandler tre hovedtemaer: Partikkel- og astrofysikk, vitenskapsskepsis og HMS og praktisk naturfagundervisning. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk.
Partikkel- og astrofysikk
I dette temaet er det overordnet fokus på:
- Den moderne fysikkens beskrivelse av fundamentale vekselvirkninger og partikler samt hvordan vi i dag beskriver universets utvikling og strukturer i lys av denne kunnskap.
Det skal arbeides med problemstillinger som:
- Kvantemekanikkens grunnideer
- Hva er naturens fundamentale vekselvirkningen og elementærpartikler
- Fysikkens naturvitenskapelige metode - vekselvirkning mellom matematisk teori og eksperiment
- Moderne forståelse av tid, rom og gravitasjon
- Universets utvikling - kosmologiens standardmodell
- Aktuelle spørsmål i forskningsfronten knyttet til høyenergi- og astrofysikk
Det skal være overordnet didaktisk fokus på:
- Gi en enkel innføring i moderne verdensbilde og forskning innen fysikk på mikroplan og universet som helhet
- Knytte sammen disse ulike kunnskapsområdene
- Kunne følge med på og formidle aktuell forskning på disse fagområder, samt kritisk vurdere populærvitenskapelige oppslag
Regifag: FysikkStøttefag: Astronomi
Vitenskapsskepsis
Forståelse av naturvitenskapens egenart er viktig fagovergripende tema. Kurset tar opp vitenskapsskepsis i forhold til noen aktuelle felt:
- Klima
- Medisin
- Evolusjon
- Ernæring
Regifag: Biologi, kjemiStøttefag: Geofag, fysikk
HMS og praktisk naturfagundervisning
Emnet handler om praktisk arbeid i naturfaget, og om kjemikalier og utstyr som benyttes under forsøk og feltarbeid i grunnskolen.
Hovedpunkter:
- Innhold i og drift av en naturfagssamling på barnetrinnet og på ungdomstrinnet
- Praktisk arbeid og læringsutbytte
Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på 2 studenter).
Regifag: KjemiStøttefag: Fysikk, teknologi, biologi
Teaching and learning methods
Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Partikkel- og astrofysikk: Skrive forsøksrapport basert på et forsøk eller demonstrasjon knyttet til partikkelfysikk eller astronomi. Rapporten skal være en sammensatt tekst og følge oppgitte retningslinjer.
- HMS og praktisk arbeid
- Undersøkelse av HMS-situasjonen på en skole (10 minutters individuell presentasjon).
- Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutters individuell presentasjon).
Assessment
Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- 10 %. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Intern og ekstern sensor.