EPN-V2

SKUT4391 Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.

I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.

Required preliminary courses

Se opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
  • har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
  • kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
  • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
  • kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget

Content

Ingen hjelpemidler tillatt.

Teaching and learning methods

Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere tekstene.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
  • Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent 3-4 refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
  • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
  • kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
  • kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
  • kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

I Naturfagdidaktikk:

  • Undersøke HMS-situasjonen på en skole med ungdomstrinn med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper på tre studenter (20 minutter).
  • Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutter).

I tema Helse og livsstil:

  • Ekskursjon - besøke et forskningslaboratorium i Oslo-området (for eksempel hormonlab/dopinglab på Aker sykehus) (Omfang: 1 dag).

Forarbeid til masteroppgaven:

  • Studentene skal levere en prosjektskisse for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode i begynnelsen av semesteret med omfang ca. 400 ord. I slutten av semesteret skal studentene levere en bearbeidet prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer med omfang på 1800 ord +/- 10%.

Examiners

Individuell muntlig eksamen i inntil 30 minutter. Ingen forberedelsestid.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.