EPN-V2

SKUT4411 Specialisation in Early Literacy and Mathematics 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i begynneropplæring 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for de vanligste sykdommer som kan kreve medisinsk eller kirurgisk behandling, med fokus på symptomer, tegn og funn, sykdomsforløp og behandling hos barn og voksne
  • kan beskrive de vanligste prøver og undersøkelser som anvendes for å diagnostisere sykdom
  • kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
  • kan beskrive ulike legemiddelgrupper ved de vanligste indremedisinske sykdommer og sykdommer som krever kirurgi, med vekt på virkninger, mulige bivirkninger og interaksjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan kunnskap om de vanligste sykdommer og årsaker til helsesvikt er sentralt for utøvelse av sykepleie

Required preliminary courses

Selvstudier, forelesninger, workshop og digitale læringsaktiviteter. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning.

Learning outcomes

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på workshop, 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
  • Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.

Content

Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

  • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver
  • Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage - skole
  • Faglig tilrettelegging for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng
  • Kommunikasjon og klasseromskultur
  • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, meningsskaping og dialog
  • Faglig tilrettelegging for undervisning og didaktisk refleksjon
  • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen

Teaching and learning methods

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

  • 4 timer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenter skal gjennomføre minst to dagers observasjon på småskoletrinnet, fortrinnsvis i første klasse. Observasjonen skal gjennomføres på bakgrunn av en godkjent problemstilling (nærmere retningslinjer gis ved semesterstart). Studenter som gjennomfører totalt 10 dagers praksis første året på masterstudiet, kan gjøre observasjonen i forbindelse med denne praksisen.
  • Etter gjennomført observasjon leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %. Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på ca. 15 minutter på universitetet.
  • Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret, og både notat og seminarinnlegg må godkjennes.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Examiners

Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.