EPN-V2

SKUT4411 Specialisation in Early Literacy and Mathematics 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i begynneropplæring 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Required preliminary courses

Gradert skala A-F

Learning outcomes

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Content

Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

  • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver
  • Faglig tilrettelegging for overgangen barnehage - skole
  • Faglig tilrettelegging for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng
  • Kommunikasjon og klasseromskultur
  • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, meningsskaping og dialog
  • Faglig tilrettelegging for undervisning og didaktisk refleksjon
  • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen

Teaching and learning methods

Emnet bygger videre på kunnskaper fra emnet Juss - Barnevernsrett og emnet Barnevern i velferdstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenter skal gjennomføre minst to dagers observasjon på småskoletrinnet, fortrinnsvis i første klasse. Observasjonen skal gjennomføres på bakgrunn av en godkjent problemstilling (nærmere retningslinjer gis ved semesterstart). Studenter som gjennomfører totalt 10 dagers praksis første året på masterstudiet, kan gjøre observasjonen i forbindelse med denne praksisen.
  • Etter gjennomført observasjon leveres et individuelt skriftlig notat på 1000 ord +/- 10 %. Notatet er en sammenfatning av resultater som skal presenteres og drøftes i et seminarinnlegg på ca. 15 minutter på universitetet.
  • Studentene skal gi hverandre muntlig respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret, og både notat og seminarinnlegg må godkjennes.

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Eksamen består av en individuell, skriftlig hjemmeoppgave (fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område på 6000 ord +/-10 %. I fagartikkelen skal kandidaten utnytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt). Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Examiners

Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.