EPN-V2

SKUT4382 Specialisation in RLE and RLE Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til religion og livssyn, etikk og filosofi og kan forstå dette i lys av mer generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
  • har bred kunnskap om fagforståelser, kunnskaps- og danningsforståelser i KRLE-feltet
  • har oppnådd omfattende kunnskap om god utøvelse av skolefaget KRLE, blant annet om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for KRLE-undervisning
  • har bred kunnskap om hvordan RLE-faglig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
  • kan ta i bruk et stort tilfang av arbeidsmåter i undervisningen og bruke disse på en reflektert og adekvat måte, blant annet ulike utforskende arbeidsmåter, ekskursjoner, strukturert dialog i klasserommet, praktisk-estetiske arbeidsmåter m.m.
  • kan ta i bruk ulike digitale verktøy, uttrykk og ressurser i undervisning og tilrettelegging av skolefaget

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

10 studiepoeng overlapp med TANN1100 Tannmorfologi og biologi.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstrening. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene på forhånd. Studentarbeidet omfatter skriftlige og praktiske oppgaver, individuelt eller i grupper. På seminarer kan fagstoff legges frem av studenter og faglærere for diskusjon.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og gruppearbeid
  • to illustrasjoner og/eller skriftlige oppgaver (totalt inntil 700 ord)
  • tre praktiske oppgaver etter gitte kriterier (arbeid tilsvarende 5 laboratoriedager)

Assessment

Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Muntlig eksamen vurderes av to interne sensorer.