Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4371 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Professional Pedagogy 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
Forkunnskapskrav
Gradert skala A - F
Læringsutbytte
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Innhold
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 1
a) Et klasserom for alle (klasseromsforskning, klassen som fellesskap)
b) Samfunnsmandatet (inkludering, tilpasset opplæring, dialog og demokrati, kritikk, danning)
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1
a) Oppvekst i dagens samfunn (sosialiseringsarenaer)
b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner (tilknytning og sosialisering, risiko og marginalisering)
c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring (resiliens og mestring)
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1
a) Pedagogiske fenomener og lærerrollen i endring
b) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Anders Kjelsrud
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (fagoppgave) over en uke med tema hentet fra temaene 1, 2 og 3. Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.