EPN-V2

SKUT4371 Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Professional Pedagogy 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A - F

Læringsutbytte

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Innhold

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 1

a) Et klasserom for alle (klasseromsforskning, klassen som fellesskap)

b) Samfunnsmandatet (inkludering, tilpasset opplæring, dialog og demokrati, kritikk, danning)

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

a) Oppvekst i dagens samfunn (sosialiseringsarenaer)

b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner (tilknytning og sosialisering, risiko og marginalisering)

c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring (resiliens og mestring)

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

a) Pedagogiske fenomener og lærerrollen i endring

b) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Anders Kjelsrud

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (fagoppgave) over en uke med tema hentet fra temaene 1, 2 og 3. Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.