EPN

SKUT4331 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i matematikk og matematikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2.

Undervisningen er forskningsbasert i betydningen at den og pensum er oppdatert på nyere forskning, og at den som underviser har forskningserfaring fra emnet eller relaterte emner. Studiet behandler matematikk sett i sammenheng med undervisning og omhandler temaer som læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Gjennom studiet vil studentene utvikle gode kunnskaper i/om matematikk både som vitenskapsfag og som skolefag. De vil også utvikle gode kunnskaper om hvordan barn og unge lærer matematikk, og om hvordan de som lærere skal kunne arbeide med elever på ulike måter slik at matematikklæring kan skje.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om teorier og metoder innenfor forskning i matematikkdidaktikk
  • har kunnskap hvilken rolle matematikken spiller i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle forskningsbasert kunnskap om matematikkdidaktikk skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

En vesentlig del av studiet består i å gjøre seg kjent med sentrale deler av det fagstoffet som finnes i matematikkdidaktikk og som samlet ligger klart over nivået i det 60-poengsstudiet i matematikk en er tatt opp på grunnlag av. I emnet vil man knytte matematikk til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom og praksisfelt og gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon, og vitenskapelig forskning.

Sentrale temaer i emnet er:

  • Matematikkens rolle i samfunnet
  • Læring og undervisning av matematikk
  • Undervisningskunnskap i matematikk
  • Literacy og elevmedvirkning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe minst tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff (del av pensum), tidsramme om lag 20 minutter per gang.
  • De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Sensorordning

Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.