EPN-V2

SKUT4331 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i matematikk og matematikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2.

Undervisningen er forskningsbasert i betydningen at den og pensum er oppdatert på nyere forskning, og at den som underviser har forskningserfaring fra emnet eller relaterte emner. Studiet behandler matematikk sett i sammenheng med undervisning og omhandler temaer som læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Gjennom studiet vil studentene utvikle gode kunnskaper i/om matematikk både som vitenskapsfag og som skolefag. De vil også utvikle gode kunnskaper om hvordan barn og unge lærer matematikk, og om hvordan de som lærere skal kunne arbeide med elever på ulike måter slik at matematikklæring kan skje.

Forkunnskapskrav

Eksamen består av to deler: masteroppgaven og individuell muntlig eksamen.

Masteroppgaven kan leveres enten individuelt eller i grupper bestående av to studenter.

Individuelle masteroppgaver skal ha et omfang på 60-80 sider, og masteroppgave skrevet av to studenter skal ha omfang på 70-90 sider. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg er ikke inkludert.

Masteroppgaven leveres inn i digital form (pdf-format). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5

Den individuelle muntlige eksamen gir anledning for justering av karakteren på masteroppgaven opp eller ned én karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.

Masteroppgaven må være bestått før studenten (e) kan fremstille seg for muntlig eksamen, og muntlig eksamen varer en time.

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Studenten har rett til én ekstra veiledningstime før ny innlevering. En student kan ikke levere en ny masteroppgave i samme studieprogram dersom masteroppgaven er vurdert til bestått.

Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt for å vurdere oppgaven. Dersom karakteren blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.

Masteroppgaven kan leveres på norsk eller engelsk, og studenten velger selv språk for muntlig eksamen (norsk eller engelsk).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om teorier og metoder innenfor forskning i matematikkdidaktikk
  • har kunnskap hvilken rolle matematikken spiller i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle forskningsbasert kunnskap om matematikkdidaktikk skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

En vesentlig del av studiet består i å gjøre seg kjent med sentrale deler av det fagstoffet som finnes i matematikkdidaktikk og som samlet ligger klart over nivået i det 60-poengsstudiet i matematikk en er tatt opp på grunnlag av. I emnet vil man knytte matematikk til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom og praksisfelt og gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon, og vitenskapelig forskning.

Sentrale temaer i emnet er:

  • Matematikkens rolle i samfunnet
  • Læring og undervisning av matematikk
  • Undervisningskunnskap i matematikk
  • Literacy og elevmedvirkning

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Sensorordning

Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.