EPN-V2

SKUT4352 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2.

    Fagfordypningen i naturfag skal gi et konkret faglig innhold innen fagene biologi, fysikk, kjemi, geofag, og teknologi og knytter innholdet til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster. Emnet gir kunnskap om og innsikt i nasjonal og internasjonal forskningslitteratur og praktisk skolearbeid.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
    • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

    Ferdigheter

    Studenten

    kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger

    kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte

    kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

    Generell kompetanse

    Studenten

    kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen

    kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig

    kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet

  • Innhold

    Emnet behandler to hovedtemaer: systemer og systemtenkning og artsmangfold og bærekraftig utvikling. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk:

    Systemer og systemtenkning

    I dette temaet er det overordnet fokus på

    • Systemer som naturvitenskaplig og teknologisk overbygning og systemtenkning som didaktisk strategi

    Det skal arbeides med problemstillinger som

    • å identifisere og organisere komponenter og prosesser i komplekse naturlige systemer eller kretsløp, og tilsvarende for teknologiske systemer eller kretsløp

    Det skal være overordnet didaktisk fokus på

    • å kunne tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen

    Det tilbys undervisning i både naturvitenskapelige og teknologisk system. Det undervises om følgende systemer:

    • Det platetektoniske kretsløpet
    • Det elektriske kretsløpet i Norge ¿ vannets kretsløp, energikretsløp, fornybare ikke-fornybare energikilder
    • Kjemien i doping og dopinganalyse

    Regifag : Kjemi, geofag, teknologi, biologi (avhengig av valg).

    Støttefag : Fysikk, kjemi, biologi (avhengig av valg).

    Artsmangfold og bærekraftig utvikling

    I dette temaet er det overordnet fokus på

    • forståelse av naturlige og menneskeskapte miljøendringer, med årsaker, effekter, mekanismer, konsekvenser, tiltak og tilpasninger på lokalt og globalt nivå

    Det skal arbeides med problemstillinger som

    • arters tilpasninger til endringer i miljø
    • globale aspekter av karbonregnskap
    • bærekraftig utnytting av naturresurser i lokalt og globalt perspektiv
    • klimaendringer

    Det skal være overordnet didaktisk fokus på

    • utfordringer ved å forstå og undervise kompliserte årsaksforhold

    Regifag : Biologi

    Støttefag : Geofag, fysikk, kjemi

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.

    Systemer og systemtenkning:

    • Individuell presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen, ca. ti minutter, enten innen tema elektrisk forsyningssystem eller det platetektoniske kretsløp.

    Kjemien i doping og dopinganalyse:

    • Deltagelse på ekskursjon (en dag i Oslo-området).
    • Individuell presentasjon av artikkel, ca. ti minutter.

    Bærekraftig utvikling:

    • 15 minutters muntlig presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.