EPN

SKUT4352 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2.

Fagfordypningen i naturfag skal gi et konkret faglig innhold innen fagene biologi, fysikk, kjemi, geofag, og teknologi og knytter innholdet til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster. Emnet gir kunnskap om og innsikt i nasjonal og internasjonal forskningslitteratur og praktisk skolearbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen

  • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Studenten

 

kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger

kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte

kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

 

kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen

kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig

kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

Emnet behandler to hovedtemaer: systemer og systemtenkning og artsmangfold og bærekraftig utvikling. Hvert tema omfatter en faglig komponent med tilhørende fagdidaktikk:

Systemer og systemtenkning

I dette temaet er det overordnet fokus på

  • Systemer som naturvitenskaplig og teknologisk overbygning og systemtenkning som didaktisk strategi

Det skal arbeides med problemstillinger som

  • å identifisere og organisere komponenter og prosesser i komplekse naturlige systemer eller kretsløp, og tilsvarende for teknologiske systemer eller kretsløp

Det skal være overordnet didaktisk fokus på

  • å kunne tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen

Det tilbys undervisning i både naturvitenskapelige og teknologisk system. Det undervises om følgende systemer:

  • Det platetektoniske kretsløpet

  • Det elektriske kretsløpet i Norge ¿ vannets kretsløp, energikretsløp, fornybare ikke-fornybare energikilder

  • Kjemien i doping og dopinganalyse

Regifag : Kjemi, geofag, teknologi, biologi (avhengig av valg).

Støttefag : Fysikk, kjemi, biologi (avhengig av valg).

 

Artsmangfold og bærekraftig utvikling

I dette temaet er det overordnet fokus på

  • forståelse av naturlige og menneskeskapte miljøendringer, med årsaker, effekter, mekanismer, konsekvenser, tiltak og tilpasninger på lokalt og globalt nivå

Det skal arbeides med problemstillinger som

  • arters tilpasninger til endringer i miljø

  • globale aspekter av karbonregnskap

  • bærekraftig utnytting av naturresurser i lokalt og globalt perspektiv

  • klimaendringer

Det skal være overordnet didaktisk fokus på

  • utfordringer ved å forstå og undervise kompliserte årsaksforhold

Regifag : Biologi

Støttefag : Geofag, fysikk, kjemi

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

 Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.

Systemer og systemtenkning:

  • Individuell presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen, ca. ti minutter, enten innen tema elektrisk forsyningssystem eller det platetektoniske kretsløp.

Kjemien i doping og dopinganalyse:

  • Deltagelse på ekskursjon (en dag i Oslo-området).

  • Individuell presentasjon av artikkel, ca. ti minutter.

Bærekraftig utvikling:

  • 15 minutters muntlig presentasjon av én utvalgt fagartikkel fra pensumlitteraturen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.