EPN-V2

SKUT4332 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om profesjonelt lærerarbeid, herunder spesialisert innsikt i ledelse av pedagogisk arbeid, utviklingsarbeid og sosialpedagogisk lærerarbeid
  • har inngående kunnskap om profesjonsretta forskning og forskningsetikk
  • har avansert kunnskap om å analysere utviklingsbehov, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling om profesjonsutøvelse som del av dette utviklingsarbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om profesjonelt lærerarbeid ut fra masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan ta et særlig ansvar for å utvikle og lede inkluderende faglige læringsmiljø som fremmer læring og danning for alle
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til å anlysere utfordrende yrkessituasjoner, se handlingsalternativer og ta stilling til mulige løsninger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for masterfaget
  • kan på systematisk vis planlegge og revidere opplegg for læring og danning med masterfaget som grunnlag
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i matematikkdidaktikk med klar relevans for grunnopplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen matematikkdidaktikk
  • kan gi faglig kompetente redegjørelser innen matematikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til utviklingen av skolefaglig matematikk

Innhold

Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 2

a) Profesjonsfaglige perspektiver på lærerarbeid

b) Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom fort alle

Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 2

a) Veiledning (ulike veilederroller, profesjonell utvikling, refleksjon og yrkesetiske dilemma)

b) Flerfaglig samarbeid om elever (primære og sekundære lag rundt eleven, profesjonell læreridentitet)

Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2

a) Ulike perspektiver på faglig ledelse i kollegiale felleskap

b) Analyse og håndtering av dilemmaer og konflikter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Sensorordning

Det benyttes interne sensorer.