Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4332 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om profesjonelt lærerarbeid, herunder spesialisert innsikt i ledelse av pedagogisk arbeid, utviklingsarbeid og sosialpedagogisk lærerarbeid
- har inngående kunnskap om profesjonsretta forskning og forskningsetikk
- har avansert kunnskap om å analysere utviklingsbehov, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling om profesjonsutøvelse som del av dette utviklingsarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om profesjonelt lærerarbeid ut fra masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan ta et særlig ansvar for å utvikle og lede inkluderende faglige læringsmiljø som fremmer læring og danning for alle
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til å anlysere utfordrende yrkessituasjoner, se handlingsalternativer og ta stilling til mulige løsninger
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for masterfaget
- kan på systematisk vis planlegge og revidere opplegg for læring og danning med masterfaget som grunnlag
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i matematikkdidaktikk med klar relevans for grunnopplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen matematikkdidaktikk
- kan gi faglig kompetente redegjørelser innen matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra kunnskapsmessig til utviklingen av skolefaglig matematikk
Innhold
Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:
Tema 1: Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom for alle 2
a) Profesjonsfaglige perspektiver på lærerarbeid
b) Profesjonelt lærerarbeid i et klasserom fort alle
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 2
a) Veiledning (ulike veilederroller, profesjonell utvikling, refleksjon og yrkesetiske dilemma)
b) Flerfaglig samarbeid om elever (primære og sekundære lag rundt eleven, profesjonell læreridentitet)
Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 2
a) Ulike perspektiver på faglig ledelse i kollegiale felleskap
b) Analyse og håndtering av dilemmaer og konflikter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Sensorordning
Det benyttes interne sensorer.