EPN

SKUT4200 Vitenskapsteori og forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal danne grunnlag for arbeid med masteroppgaven og for at studentene skal kunne oppdatere seg på ny forskning og forholde seg kritisk til den gjennom et langt yrkesliv. Emnet har to hovedområder, vitenskapsteori og forskningsmetode.

I området vitenskapsteori vil det i tillegg til generell vitenskapsteori fokuseres særlig på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for skole- og utdanningsforskning. I området forskningsmetode skal studentene få oversikt og forståelse av en bredde av forskningsmetoder, sett i sammenheng med vitenskapsteorien, slik at de både kan gjøre bevisste metodevalg i tilknytning til masteroppgaven og senere forholde seg til forskning som har ulike metodiske tilnærminger.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om vitenskapelige tenkemåter
  • har inngående kunnskap om sentrale forskningsmetoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
  • har inngående kunnskaper om forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk anvende kunnskap om vitenskapsteori og metode til å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning
  • kan anvende relevante forskningsmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • har et teoretisk og metodisk grunnlag for å planlegge og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan anvende akademiske standarder i forskningsarbeid knyttet til prinsipper som troverdighet, etterrettelighet og nøyaktighet
  • kan vise etisk dømmekraft i relasjon til egen rolle som forsker

Innhold

Vitenskapsteori omfatter blant annet:

  • innføring i ulike vitenskapsteoretiske retninger og deres posisjon innenfor utdanningsforskning
  • grunnlagsproblematikk knyttet til undervisning, fagutvikling og læring sett i lys av ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger
  • forskningsetiske spørsmål

Forskningsmetode omfatter blant annet:

  • fellesfaglige forskningsmetodiske begreper, herunder allmenn pålitelighets- og gyldighetsproblematikk
  • ulike forskningsmetoder med særlig relevans for utdanningsmessige kontekster
  • bruk av og refleksjon over egne tilnærminger på ulike fagdidaktiske og pedagogiske fagområder
  • kunnskap om forskningsdesign og anvendelse av forskningsmetodikk i mastergradsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med studentaktive diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier. Studentene må regne med å sette seg inn i deler av pensum på egenhånd.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Formålet med arbeidskravene er å sikre at studentene oppnår en forståelse av sammenhengen mellom vitenskapsteoretisk grunnlagsproblematikk og forskningsmetode. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gruppebasert: En skriftlig rapport basert på analyser av kvantitative data (1000-1500 ord)

  • Gruppebasert: En skriftlig rapport basert på analyser av kvalitative data (1000-1500 ord)

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på seks timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.