Studieinfo emne SKUT4382 2019 HØST
SKUT4382 Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in RLE and RLE Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR
2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er RLE og RLE-didaktikk 1 og RLE og RLE-didaktikk 2.
RLE og RLE-didaktikk 2 setter søkelys på religions- og livssynsdidaktikk og kjennskap til teoretiske posisjoner og praktiske arbeidsmåter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
har oppnådd fordypet kunnskap om det religionsdidaktiske forskningsfeltet, og kan forstå dette i lys av mer generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
har oppnådd fordypet kunnskap om god fagutøvelse i skolen, om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for KRLE-undervisning
har inngående kunnskap om hvordan KRLE-faglig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning
Ferdigheter
Studenten
kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten
kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Innhold
Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det religions- og livssynsdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Religionsdidaktisk selvforståelse og selvdefinering (identitetsperspektiv) samt legitimeringsproblematikk står sentralt. Ulike forståelser av religion og livssyn og konsekvensene dette har for fagutøvelse i skolen er et viktig fokus. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave over fem dager: En skriftlig fagtekst med en selvvalgt problemstilling med utgangspunkt i pensum. Omfang: 4500 ord +/- ti prosent.
Ved ikke bestått eksamen er det adgang til å omarbeide eksamensbesvarelsen én gang. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagtekst.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.