Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4341 Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Music and Music Education 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2.
Sentralt i fagfordypningen i musikk og musikkdidaktikk står forholdet mellom musikk og læring i et mangfoldig samfunn preget av stadig forandring. Fagfordypningen legger til rette for at studentene tilegner seg innsikt i sentrale teoretiske perspektiver innenfor musikkpedagogikk/musikkdidaktikk som forskningsfelt og utvikler forsknings- og utviklingskompetanse for dette feltet. Studentene skal istandsettes til å produsere ny kunnskap om hvordan praksis, forskning og teori samvirker i utviklingen av feltet, og til kritisk refleksjon over musikkundervisningens rolle i skolen. Spesialiseringen inneholder også elementer av praktisk musikkutøving.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
- har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i musikkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante musikkfaglige og etiske problemstillinger
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Innhold
Gradert skala A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling, samt på hvordan relasjonen mellom arkivinstitusjoner og samfunn endres.
Undervisningsspråk er norsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god kunnskap om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
- god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- kunnskap om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
- kunnskap om forskjeller og likheter mellom arkivinstitusjoner og andre ABM-institusjoner (arkiv, bibliotek og museum)
- god forståelse av arkivinstitusjonenes publikumstjenester
- grunnleggende kunnskap om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
Ferdigheter
- redegjøre for oppgavene til ulike aktører i arkivsektoren i Norge
- gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings- og kassasjonsvurdering av et arkiv
- reflektere om utfordringer ved arkivbeskrivelse
- gjøre rede for fagetiske utfordringer knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
- analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
- diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling
Generell kompetanse
- innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
- formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 3 sider om et oppgitt tema. Formålet med arbeidskravet er å legge til rette for tilbakemelding fra faglærer innen et faglig tema som ikke behandles i undervisningen.
- Arbeidskrav 2: En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst med et omfang på 3 sider om et oppgitt tema. Formålet med arbeidskravet er å øve opp evnen til å formidle arkivfaglig kunnskap i ulike sammenhenger.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av emneansvarlig.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Sensorordning
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 7 sider (+/-10 %). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.