EPN-V2

SKUT4421 Specialisation in Special Needs Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i spesialpedagogikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen er todelt:

Del 1:

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe*. Tverrfaglig utviklingsarbeid innen profesjons- og yrkesfaget i form av prosjektarbeid i gruppe, som går over hele emnet. Skriftlig gruppedokumentasjon tilsvarende 10000 - 12000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende 1500 sider (se punkt 8 om alternative dokumentasjonsformer).

Bacheloroppgaven teller 50% av karakteren i emnet.

;Del 1 (bacheloroppgaven) i emne YLTI3900 må være bestått for å kunne ta del 2, (muntlig eksamen) for YLTI3900 og muntlig eksamen for YLTI3100. Dette fordi muntlig i YLTI3900 og YLTI3100 går på samme dag.

;*Det er mulig å skrive bacheloroppgaven individuelt etter avtale med emneansvarlig og faglærer i yrkesfaget

;

Del 2:

Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i bacheloroppgaven. Ca.45 min. Vurderingsgrunnlaget i YLTI3100 inngår i samme muntlige eksamen.

Muntlig eksamen teller 50% av karakteren i emnet.

For å få samlet karakter i YLTI3900 må del 1 og del 2 være bestått.

Ny og utsatt eksamen

  • Bacheloroppgaven i gruppe: Ved karakteren F, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil 1 gang.
  • Muntlig eksamen: gjennomføres som ved ordinær eksamen;
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av;forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet;
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Required preliminary courses

Deleksamen 1: To interne sensorer.

Deleksamen 2: To interne sensorer.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Learning outcomes

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Content

Emnet består av følgende tema og deltema:

  1. Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
  • Ideologi og profesjon
    • Inkludering, tilpasset- og likeverdig opplæring, elevmangfold og klassen som fellesskap
    • Verdigrunnlag og menneskesyn - normalitet og avvik
    • Læringsutbytte, mestringsstrategier, læringsbarrierer, lærevansker - tilnærminger og forståelser
    • Profesjonsetiske dilemmaer
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
    • Forebyggende perspektiver og utdanningsrettslige prinsipper
    • Elev og foresatte som medaktører
    • Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter. Individuell opplæringsplan (IOP), vurdering og årsrapport
    • Interprofesjonelt samarbeid. Individuell opplæringsplan - Individuell plan (IP)

2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer

  • Språk og begrepsutvikling
    • Lese- og skriveutvikling
    • Utvikling av matematisk forståelse
  • Funksjon og funksjonsevne
    • Sansetap
    • Utviklingshemming
  • Barn og unge i ulike livssituasjoner
    • Sosial- og emosjonell utvikling
    • Psykiske vansker

Studiet legger til rette for en studietur til et samarbeidende nordisk spesialpedagogisk fagmiljø.

Teaching and learning methods

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av tverrfaglig bacheloroppgave (YF/PF)

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Refleksjonsnotat (omfang1200 ord +/- 10 %) fra et intervju med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/spesialpedagog/PP-rådgiver) om tiltak for elever med særlige behov/lavt læringsutbytte for økt utbytte ved ordinær opplæring. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).

Arbeidskrav 2

Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe.

Assessment

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.

Permitted exam materials and equipment

The course expands on basic dental technology solutions and production techniques that are suitable for recreating the individual patient’s dental physiology and occlusion. The focus is on the connection between clinical aspects and correct design in relation to oral anatomy in accordance with professional assessment criteria and aesthetic opportunities and limitations. The course also includes alternative production technologies, satisfactory choice and use of dental materials, and considerations for patient satisfaction.

The course forms the basis for the students’ choice of specialisation in the production principles of either fixed prosthetics (specialisation A) or removable prosthetics (specialisation B). Breakdown of credits: Theory 8 and skills training 12.

Grading scale

Passed first year of the programme or equivalent.

Examiners

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain the use of separate inner posts and the importance of preparation for the choice of solution design and production technique in relation to crown and bridge prosthetics
  • can explain technical laboratory work processes, choice of material and structural principles related to basic crown and bridge prosthetics
  • can describe dental physiology and occlusion and static, dynamic and articulatory rules for arranging complete dentures with normal occlusion
  • can explain the connection between the colour, design and function of tooth replacements and the patient’s acceptance of the product
  • can explain what characterises scientific dental technology knowledge
  • is familiar with fundamental research ethics principles and need for reliability related to scientific use of methods
  • can explain the possibilities and limitations of CAD/CAM in relation to the choice of materials and production methods for digital production of complete crowns
  • can explain clinical indications, contraindications and the ordinary work process for producing single implant structures

Skills

The student can

  • independently make satisfactory plaster work models and antagonist models, and place them with correct articulation
  • make complete crowns and small bridges with the help of conventional and/or digital production techniques with the correct morphology, fit, material dimensions and occlusion
  • paint and colour in pre-sintered materials to recreate the desired tooth colour
  • glaze single whole crowns and small bridges with the right surface structure and effects in relation to the remaining dentition/order form
  • arrange a complete denture with normal occlusion with balanced articulation in accordance with Gysi’s basic principles
  • design the base of the prosthesis using correct anatomical extension and fit and with natural design of buccal support surfaces
  • master the correct use of materials, machines and production equipment in an HSE perspective
  • plan the design and work process for a single implant structure under supervision
  • plan and carry out a project based on a research question and using scientific methods pursuant to the applicable rules for written assignments

General competence

The student can

  • present and reflect on the quality of own work both orally and in writing
  • perform systematic searches for sources and correctly reference sources and research in theoretical assignments