EPN-V2

SKUT4421 Fagfordypning i spesialpedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Special Needs Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Bestått-Ikke bestått.

Læringsutbytte

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Innhold

Emnet består av følgende tema og deltema:

  1. Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
  • Ideologi og profesjon
    • Inkludering, tilpasset- og likeverdig opplæring, elevmangfold og klassen som fellesskap
    • Verdigrunnlag og menneskesyn - normalitet og avvik
    • Læringsutbytte, mestringsstrategier, læringsbarrierer, lærevansker - tilnærminger og forståelser
    • Profesjonsetiske dilemmaer
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
    • Forebyggende perspektiver og utdanningsrettslige prinsipper
    • Elev og foresatte som medaktører
    • Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter. Individuell opplæringsplan (IOP), vurdering og årsrapport
    • Interprofesjonelt samarbeid. Individuell opplæringsplan - Individuell plan (IP)

2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer

  • Språk og begrepsutvikling
    • Lese- og skriveutvikling
    • Utvikling av matematisk forståelse
  • Funksjon og funksjonsevne
    • Sansetap
    • Utviklingshemming
  • Barn og unge i ulike livssituasjoner
    • Sosial- og emosjonell utvikling
    • Psykiske vansker

Studiet legger til rette for en studietur til et samarbeidende nordisk spesialpedagogisk fagmiljø.

Arbeids- og undervisningsformer

Kristin Andreassen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet skal gjøre studentene kjent med og øvet i nyskaping av form og eksperimentering med materialkvaliteter.

Mål:

Organisere og presentere resultater av eksperimentering med uforutsigbare resultater

Hensikten med arbeidet er å lage en samling av eksperimenter med materialer og overflater. Studenten skal reflektere over metoder og resultater, for så å anvende materialet i kontekst.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.