EPN-V2

Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time Programme description

Programme name, Norwegian
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Valid from
2023 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Årsstudium i økonomi og ledelse gir grunnleggende kunnskaper i de mest sentrale økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt, og er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Formålet med årsstudiet er å gi en innføring i økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt. Emnene som tilbys i studiet er bedriftsøkonomiske emner, samfunnsøkonomi, emner innen organisasjon og ledelse, jus og markedsføring.

Årsstudiet består av emner som tilbys på 1. og 2. studieår i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

Target group

Målgruppen for studiet er studenter som ønsker bred og grunnleggende kompetanse innenfor økonomisk-administrative fag. Årsstudiet egner seg både for de med en annen bachelorutdanning, for de som allerede er i arbeid, og for de uten tidligere høyere utdanning.

Admission requirements

For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

Learning outcomes

Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet, samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de ulike estetiske fagområdenes egenart og samfunnsrelevans. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen de estetiske fagområdene. Emnet forbereder studenten på å strukturere og formulere faglige ressonnementer på et masternivå (2.syklus nivå).

Content and structure

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning
  • har solid kunnskap om veiledningsstrategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling
  • har kunnskap om etiske perspektiver og verdier i veiledning
  • kjenne til ulike observasjonsmetoder som utgangspunkt for veiledning

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogiske verktøy om læring og veiledning
  • kan kritisk vurdere egen rolle som veileder for studenter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg
  • reflektere over egen adferd og kommunikasjon og argumentere for egen veiledningspraksis
  • anvende veiledningskompetanse i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått og tvil om skikkethet
Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Individuell lydfil på mellom syv til ti minutter hvor det reflekteres over gjennomføring av veiledning på ulike arenaer hvor yrkesopplæring praktiseres; dette i lys av relevant, litteratur og aktuelle styringsdokumenter.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen under Arbeidskrav.

Work requirements

The Higher Education Entrance Qualification or prior learning and work experience.

Assessment

After completing the programme, candidates are expected to have achieved learning outcomes in accordance with the learning outcome descriptions in the National Curriculum Regulations for Kindergarten Teacher Education. The learning outcomes are the foundation for educational work in ECEC centres. See also the course descriptions for the individual areas of knowledge.

Knowledge

The candidate

  • has knowledge of ECEC centres in Norway, including their distinctive nature, history, social mandate, legal basis and governing documents.
  • has broad knowledge of educational theory and subject areas relevant to early childhood education and care, about leading and facilitating educational work and about children’s play and learning processes.
  • has broad knowledge of children’s formative development, modern childhood, children’s culture, different conditions under which children grow up, backgrounds and social development in a society characterised by linguistic, social, religious/life stance and cultural diversity.
  • has broad knowledge of children’s linguistic development, about multilingualism and children’s social, physical and creative development.
  • has broad knowledge of children’s early digital, reading, writing and maths skills.
  • is familiar with national and international research and development work of relevance to the ECEC teaching profession, and is capable of updating their knowledge in the field.
  • has broad knowledge of children’s rights and what characterises an ECEC environment that prioritises inclusion, equality, health promotion and learning.
  • shall have knowledge of children in difficult life situations, including knowledge of violence and sexual abuse of children and how to implement necessary measures in accordance with applicable legislation

Skills

The candidate

  • can use their professional skills and relevant R&D results to lead and promote children’s play, sense of wonder, learning and development, and to justify their choices.
  • can assess, stimulate and support different children’s all-round development in cooperation with the home and other relevant parties.
  • can use their professional skills to promote improvisation in play, learning and communication
  • can assess, stimulate and support different children’s skills and take into account differences in their backgrounds and abilities.
  • can promote creative processes and cultural and nature-based experiences, focusing on children’s creative activities, overall learning and sense of mastery.
  • can use relevant professional tools, strategies and forms of expression in their own learning processes, in educational work, in cooperation with the home and with relevant external parties.
  • can identify special needs in individual children and quickly implement measures based on a professional assessment.
  • can lead and supervise co-workers, reflect critically on their own practice and adjust it under supervision.
  • can find, assess and refer to information and specialist literature and present it in such a way that it elucidates an issue.
  • can identify special needs in individual children, including identifying signs of violence or sexual abuse. Based on professional assessments, the candidate shall be capable of establishing cooperation with relevant interdisciplinary partners in the best interests of the child.

General competence

The candidate:

  • has insight into ethical dilemmas in the profession, especially in relation to responsibility, respect and power perspectives.
  • can plan, lead, carry out, document and reflect on educational work relating to the ECEC centre’s content and duties, in line with ethical requirements and guidelines and based on knowledge gained through research and experience.
  • masters the Norwegian language, both bokmål and nynorsk, at a qualified level and in a professional context.
  • can draw on global, national, regional, local and multicultural perspectives, characterised by respect and tolerance, in work in ECEC centres.
  • has change and developmental competence, is capable of leading educational development work and contributing to fresh thinking and innovation processes in the ECEC centres of the future.
  • can present important subject matter orally and in writing, participate in professional discussions in different areas of the programme and share their knowledge and experience with others.