EPN-V2

ØABED1100 Bedriftsøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Managerial Accounting I
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet inneholder følgende temaområder:

  1. Innføring i fagfeltet oversettelse
  • Oversettelsesteori i et historisk perspektiv
  • Ulike tilnærminger og syn på oversettelse og oversetters rolle.
  • Ulike oversettelsesmetoder og strategier.
  • Kvalitet i oversettelse.
  • Oversetter som profesjonsutøver i historisk perspektiv.

2. Innføring i fagfeltet tolking

  • Tolketeori i et historisk perspektiv.
  • Ulike tilnærminger og syn på tolking og tolkens rolle.
  • Ulike tolkemetoder og strategier.
  • Kvalitet i tolking
  • Tolken som profesjonsutøver i historisk og kontrastivt perspektiv (nasjonalt og internasjonalt).

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
  • kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
  • kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
  • kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • kunnskaper om kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses

Ferdigheter

Studenten kan

  • forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette
  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
  • gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
  • gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
  • gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studenten må gjennomføre digitale prøver og få godkjent minst 4 av 6 prøver. Prøvene er fordelt utover semesteret. Fra prøven aktiveres gis studentene inntil én uke på å fullføre prøven. Hver prøve vil ha et omfang på inntil 2 timer. Studenten har 3 forsøk på å bestå hver prøve, og resultatet gis automatisk ved prøvens slutt. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.

Formålet med arbeidskravet er å forberede studentene til eksamen og arbeidslivet ved å gi dem relevant trening i regnskapsføring i Excel.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teoretiske modeller og hovedproblemstillinger innen oversettelse og tolking i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om hovedproblemstillinger innen profesjonsutvikling av tolking i offentlig sektor og tolkens yrkesidentitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fagets sentrale begreper for å tilnærme seg tolke- og oversettelsesprosessen på en akademisk fundert måte.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle erfaringer i diskusjoner om fagets utvikling og gjennom dette bidra til utvikling av god tolkepraksis

Hjelpemidler ved eksamen

Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Oversettelse av en skriftlig sakprosatekst fra norsk til tolkespråket (ca. 250 ord) og tolking av en monolog fra norsk til tolkespråket (ca. 250 ord). Leveres digitalt.
  2. Et faglig refleksjonsnotat om ulike aspekter ved oversettelse/tolking med utgangspunkt i relevant fagstoff fra emnets pensum og egen produksjon fra det første arbeidskravet (1500 ord +/-10 %).
  3. Studentpresentasjon (gruppepresentasjon) om oppgitte tema fra pensum (20 minutter).

Formålet med det første arbeidskravet er å identifisere og bli seg bevisst egne utfordringer både i skriftlig og muntlig oversettelse. Formålet med det andre arbeidskravet er å vise til på hvilken måte studenten knytter teoretiske problemstillinger fra relevant pensumlitteratur til egen prestasjon (fra det første arbeidskravet). Formålet med det tredje arbeidskravet er å hjelpe studentene til å fa aktivt forhold til pensumlesing og å øve å jobbe i grupper med andre studenter.

Vurderingsuttrykk

Avsluttende vurdering består av en individuell, muntlig presentasjon av et oppgitt tema som spilles inn hjemme (lydopptak) og leveres digitalt i universitetets digitale læringsplattform. Omfang - maksimum 15 minutter, minimum 10 minutter. Studentene får oppgaveteksten to uker før innleveringsfristen. Det tilbys frivillig gruppeveiledning (forum) en uke før innlevering av eksamen.

Ny/utsatt eksamen Ved ny/utsatt eksamen blir det gitt en ny oppgavetekst med et nytt tema for den muntlige presentasjonen.

Sensorordning

Bestått/Ikke bestått.

Bestått: Studenten dokumenterer gode kunnskaper og god evne til selvstendig bruk av relevante begreper, teorier og metoder, samt viser god forståelse for tolkens yrkesutøvelse i offentlig sektor i Norge. Studenten viser et godt refleksjonsnivå i forhold til læringsmålene.

Ikke bestått: Studenten dokumenterer ikke gode kunnskaper og god evne til selvstendig bruk av relevante begreper teorier og metoder, samt viser liten forståelse for tolkens yrkesutøvelse i offentlig sektor i Norge. Studenten viser ikke tilstrekkelig refleksjonsnivå i forhold til læringsmålene.

Emneansvarlig

Eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av eksamensbesvarelsene sammen med en intern sensor. Intern sensor vurderer de øvrige besvarelsene. Vurderingene som intern og ekstern sensor gjør sammen skal være retningsgivende for den interne sensorens vurdering, slik at det kommer alle studentene til gode.