Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1001 Markedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
-
Innledning
I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt i og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Den muntlige fortellerkunsten er en kunstnerisk uttrykksform som skaper indre bilder i tilhørernes fantasi fremfor å vise eller dramatisere synlige bilder. Muntlig fortellerkunst foregår som et åpent og direkte samspill mellom forteller og tilhørere. Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i den muntlige fortellerkunstens håndverk, teori, tradisjon samt dens funksjon i samtidens medieuttrykk. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg muntlig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Muntlig fortellerkunst er et praksisnært emne.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan et tjenestedominant perspepktiv gir en bedre forståelse av verdiskapning
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- jobbe systematisk med analyse som grunnlag for å ta beslutninger
-
Arbeids- og undervisningsformer
Læringen er basert på at den foregår sammen med andre. Det forutsetter derfor at studenten i hovedsak er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Emnet er i stor grad prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet.
Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal kunne fortelle og legge til rette for fortellersituasjoner.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: Arbeidskravet består av deltakelse i et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring, der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Hoveddelen av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet gjennom 2 forelesninger, men det kreves også noe arbeid (ca. to timer) mellom de to forelesningene for å skrive et obligatorisk refleksjonsnotat. Deltakelse i simuleringen bidrar så mye til oppnåelse av et avgjørende læringsmål: det å kunne anvende teori og verktøy i praksis - at studenter må være fysisk tilstede og delta i simuleringen på 1 av de 2 obligatoriske forelesningene for å få godkjent arbeidskravet. Bedriftssimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Formålet med arbeidskravet er oppnåelse av noen av de viktigste læringsmålene i emnet, deriblant kunnskap om og ferdigheter i bruk av ulike analyseverktøy som brukes til å løse markedsføringsutfordringer, og ferdigheter innen markedsanalyse og planlegging, og valg av virkemidler. For studenter som ikke ønsker å delta i simuleringen eller har godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret eller alternativ versjon én gang innen angitt frist.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er todelt:
1. Et muntlig framlegg
Det muntlige framlegget har en varighet på 15 minutter og skal drøfte et emne innenfor faget som kandidaten finner relevant. I det muntlige framlegget skal studenten drøfte sin erfaring fra studiet opp mot teori.
Vurderingen teller 20 prosent av sluttkarakteren.
2. Individuell vurdering av studenten i en fortellerforestilling med etterfølgende muntlig høring
Det gis tre ukers forberedelsestid. Det kunstneriske uttrykket har en varighet på 20 minutter. Den muntlige høringen varer i 10 minutter.
Eksamen er definert som muntlig/praktisk eksamen og kan derfor ikke påklages. Vurderingen av det kunstneriske solouttrykket med muntlig høring teller 80 prosent av sluttkarakteren.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis en ukes forberedelsestid.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid.
Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied With.
-
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Deleksamen 1) Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Deleksamen 2) Vurderes av intern og ekstern sensor.
-
Emneansvarlig
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.