Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1100 Organisational Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonspsykologi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and AccountingEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Grunnleggende forståelse i organisasjonspsykologi er viktig både som ansatt og som leder i arbeidslivet. Kunnskap om individer og grupper i en organisasjonskontekst er vesentlig for å kunne iverksette strategier og beslutninger fordi dette vil involvere menneskene i organisasjonen. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emner i organisasjon, ledelse og strategi.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om motivasjon og belønning, kommunikasjon
- kjennskap til betydningen av personlighet, kognisjon, emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø
- grunnleggende kunnskap om makt, innflytelse og konflikter, ledelse, beslutninger
- organisasjonskultur, læring og endring fra et organisasjonspsykologisk perspektiv.
- mer inngående kunnskap i et fordypningstema innenfor fagfeltet som varierer fra år til år
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver fra faget for å forstå og analysere utfordringer og dilemmaer knyttet til menneskers atferd i organisasjoner
- benytte kunnskap fra organisasjonspsykologien når de skal fatte og iverksette beslutninger i organisasjoner.
Generell kompetanse
Studenten har
- oppøvet ferdighet i kritisk refleksjon om fagets muligheter og begrensninger
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case og oppgaveløsning. Det forventes at studentene jobber med oppgaveløsning både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Arbeidskravet består av 2-3 flervalgstester som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Omfanget vil være omkring 20-40 spørsmål.
Hensikten med flervalgstestene er å sikre progresjon og lærdom i emnet. Faglærer vil opplyse om detaljene rundt dette ved semesterstart
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til forbedre den én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 3 timer.
Permitted exam materials and equipment
This course provides an introduction to key concepts and theories in ethics and theory of science. The teaching on ethics is about views on humanity, power management and knowledge and demonstration of professional judgement in child care and welfare work. The theory of science component addresses the significance of this knowledge in professional child welfare work. The relationship between the knowledge of professionals and refinement in the subject area when interacting with users and partners forms a key part of the course.
Grading scale
None.
Examiners
Knowledge
The student
· has knowledge of key ethical traditions and concepts of relevance to child protection work, including professional ethics.
· has knowledge of fundamental positions and concepts in philosophy of science of relevance to child protection work.
· has knowledge views on humanity and values relevant to ethics, philosophy of science or child protection work.
- Has knowledge of conceptions of justice relevant to child protection work, including equal services, inclusion and non-discrimination.
Skills
The student
· can explain different ethical concepts and traditions
· can explain different views in philosophy of science
· has insight into, can reflect on and discuss ethical issues in the various areas of the child welfare service's work
· can develop an understanding of and insight into their own professional refinement in interactions with children, young people and their parents/guardians
· can reflect on the relationship between research knowledge, experience-based knowledge and knowledge acquired from children, young people and their parents/guardians as the basis for evidence-based practice
General competence
The student
· understands the relationship between ethics, philosophy of science and professional practice in the child welfare service
· has insight into and can reflect on the importance of ethics and knowledge in the field of child care and child welfare
· has insight into the significance of and challenges associated with discretion in professional work.