EPN-V2

ØAADM1100 Organisasjonspsykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Organisational Behavior
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består i hovedsak av arbeid med tester. Foruten en videreføring av temaområdet musikkpedagogiske grunnlagsproblemer vil temaer som kreativitet, musikkteknologi og populærmusikk behandles.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Tall og algebra

  • Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
  • Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
  • Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
  • Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
  • Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet

Geometri, statistikk og sannsynlighet

  • Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
  • Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras’ setning
  • Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
  • Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
  • Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
  • Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk

Emneoversikt, faglig innhold

Algebra, funksjoner, geometri og statistikk/sannsynlighet.

  • Samling 1: Algebra/ funksjoner
  • Samling 2: Geometri
  • Samling 3: Statistikk/ sannsynlighet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformene består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ulike teorier og kunnskap som grunnlag for utforming av fysioterapi tilpasset barn og unge
  • gjøre rede for teoretiske perspektiv og forskning som familiesentrerte tjenester er basert på
  • gjøre rede for teoretisk perspektiv og forskning som tverrprofesjonelt arbeid er basert på

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk reflektere over forhold som kan understøtte barns bevegelsesutvikling, motoriske læring og deltakelse i dagliglivets aktiviteter
  • vurdere og integrere ulike former for kunnskap i utforming og gjennomføring av tiltak for barn og unge
  • analysere og kritisk vurdere forhold som fremmer eller hemmer tverrprofesjonelt samarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlag og praksisutøvelse i fysioterapi for barn og unge
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • identifisere og vurdere etiske dilemmaer knyttet til fysioterapi for barn og unge

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen på 5 timer.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Lovdata Pro.

Vurderingsuttrykk

Emnet UTVA6100, eller tilsvarende emne, må være fullført og bestått for å kunne ta eksamen på UTVA6200.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
  • har kunnskap om karrierelæring på ulike arenaer
  • har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring
  • kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid på egen arbeidsplass
  • kan lede gode prosesser på egen arbeidsplass hvor kollegaer sammen utfordrer ungdom til refleksjon og utforskning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for endring og utvikling i en lærende organisasjon og hvordan endringer kan implementeres
  • kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
  • kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med ungdom