Programplaner og emneplaner - Student
Master Programme in Business Administration Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Masterstudiet i økonomi og administrasjon er et toårig fulltidsstudium som kvalifiserer til å utføre økonomiske og administrative oppgaver og utredningsarbeid på høyt nivå i næringsliv og offentlig forvaltning. En stor del av kandidatene fra masterstudiet i økonomi og administrasjon går inn i ledende stillinger eller stillinger med personalansvar. Studiet kvalifiserer også til doktorgradsstudier og forskerkarriere.
Det tilbys fire studieretninger:
- Regnskap og revisjon – MRR (separat opptak)
- Finansiell økonomi
- Strategi, organisasjon og ledelse
- Økonomisk analyse
Etter fullført studium får studenten tildelt mastergrad i økonomi og administrasjon eller mastergrad i regnskap og revisjon. De som får opptak til studieretning Regnskap og revisjon – MRR oppnår mastergrad i regnskap og revisjon. De som tas opp til de tre øvrige studieretningene oppnår mastergrad i økonomi og administrasjon (felles opptak til disse). Kandidatene oppnår samtidig siviløkonomtittelen, også de som tas opp til studieretning regnskap og revisjon - MRR.
Gradens engelske tittel er Master of Science in Business Administration, og Master of Science in Business Administration, specialization Accounting and Auditing for dem som tar MRR.
Mastergrad i regnskap og revisjon kan inngå som grunnlag for å bli godkjent som statsautorisert revisor.
Target group
Studiets målgruppe er personer med bachelorgrad i økonomi og administrasjon eller annen tilsvarende bachelorgrad innenfor dette fagområdet, som ønsker å kvalifisere seg til jobber i næringsliv, offentlig forvaltning og andre organisasjoner; som spesialister, rådgivere eller ledere, eller som ønsker å kvalifisere seg til statsautorisert revisor eller videre studier på doktorgradsnivå.
Admission requirements
Opptak og rangering av søkere skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.
Det er felles opptak til studieretningene Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse og Økonomisk analyse, men eget opptak til studieretning regnskap og revisjon – MRR.
Opptakskravet er det samme for studieretning regnskap og revisjon – MRR, og for de andre studieretningene. Det kreves fullført bachelorgrad i økonomi og administrasjon, bachelorgrad i regnskap og revisjon eller tilsvarende bachelorgrad, med gjennomsnittskarakter C eller bedre. For at graden skal regnes som tilsvarende og oppfylle opptakskravet, må den tilfredsstille minimumskravene i den nasjonale planen for bachelor i økonomi og administrasjon (vedtatt 2018), herunder 120 studiepoeng i økonomisk-administrative fag med blant annet:
• minst 30 studiepoeng bedriftsøkonomiske fag,
• minst 30 studiepoeng administrative fag,
• minst 15 studiepoeng samfunnsøkonomiske fag,
• minst 20 studiepoeng metodefag, og
• minst 7,5 studiepoeng etikk, samfunnsansvar og bærekraft
Minimumskravene i sin helhet fremgår av UHRs nettside. De økonomisk-administrative kravene må inngå i selve bachelorgraden for at den skal oppfylle minimumskravene. Det tillates maksimalt at man har tatt to av emnene utenom selve bachelorgraden.
Studenter som er tatt opp til det 5-årige studieløpet i økonomi og administrasjon ved OsloMet, søker ikke opptak til det 2-årige masterstudiet, men går direkte videre på masterdelen under forutsetning av at bachelordelen er fullført og bestått. Unntak: Det er viktig å merke seg at de som vil ta studieretning regnskap og revisjon (MRR) ikke går direkte videre til masterdelen. Disse må søke eget opptak til det 2-årige masterstudiet, studieretning regnskap og revisjon - MRR, og konkurrerer om studieplassene sammen med øvrige søkere til studiet på bakgrunn av karakterene fra bachelorstudiet. Ved aksept av tilbud, mister man plassen på det 5-årige studiet.
Programplanen er utarbeidet i tråd med vilkår for bruk av siviløkonomtittelen, vedtatt av UHR-økonomi og administrasjon.
Bachelorgrad tatt i land utenfor Norge må være på minimum 3 år utover kravet for å oppnå generell studiekompetanse i Norge. For søkere med bachelorgrad som er tatt utenfor Norden kreves det bestått enten GMAT fokus- eller GRE-test. Testen må være avlagt innenfor de siste 4 årene. Det kreves minimum 555 poeng på testen GMAT fokus. Som en overgangsordning, for søkere som har tidligere versjon av GMAT avlagt innenfor de siste 4 årene, vil også denne testen godkjennes, med minimum 600 poeng. Ved GRE-testen kreves det minimum 152 poeng på den kvantitative delen (ny skala).
Learning outcomes
Læringsutbytte
Studieretningene Finansiell økonomi, Strategi, organisasjon og ledelse og Økonomisk analyse
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har spesialisert innsikt og avansert kunnskap i emnene innenfor en av studiets tre studieretninger: finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse
- har inngående kunnskap om statistisk metode, bruk av økonomiske modeller, validitetsformer, kausalitet, og kvantitative data i forskningsprosessen
- kan relatere problemstilling, kontekst og data til metodevalg, og har anvendt dette i sitt arbeid med masteroppgaven
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor studiets tre studieretninger, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Innenfor studieretningen finansiell økonomi skal kandidaten ha tilegnet seg:
- avansert kunnskap om hvordan verdiskapingen i en virksomhet skal måles, analyseres og styres på en best mulig måte
- inngående kunnskap om finansmarkeder, kapitalforvaltning og metoder for verdsettelse av bedrifter
- avansert kunnskap om metoder for analyse av finansiell risiko og strategier for nøytralisering av risiko
- spesialisert innsikt i styringsverktøy for bedrifter og effekter av bedrifters finansieringsvalg
- inngående kunnskap om og teoretisk forståelse for økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i finans samt vurderingsevne i forhold til deres sterke og svake sider
Innenfor studieretningen strategi, organisasjon og ledelse skal kandidaten ha tilegnet seg:
- kunnskap om kartlegging og analyse av organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse, samt kunnskap om sentral forskning innen fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt
- inngående kunnskap om kvantitativ data (surveymetoden, bruk av sekundærdata), kvantitative analyser og kvalitativ metode (utvalg, intervjuer, analyse og validitet)
- inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelig teori og metode, forståelse for bruk av modeller i samfunnsvitenskapene, og hva som kreves for å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- inngående kunnskap om teorier relatert til strategisk ledelsesteori, strategiutvikling og endring i bedrifter.
- avansert og forskningsbasert kunnskap om bedrifters konkurransearenaer, strategiutvikling, og forskningsbasert kunnskap om strategier for internasjonalisering i en globalisert økonomi
Innenfor studieretningen økonomisk analyse skal kandidaten ha tilegnet seg:
- avansert kunnskap om en moderne markedsøkonomis virkemåte, herunder lønnsdannelse og arbeidsledighet, rente og valutakurs, internasjonal handel og utenriksregnskap, betydningen av naturressurser og miljøtilstand
- inngående kunnskap og teoretisk forståelse av en rekke økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i økonomifaget og forståelse for deres sterke og svake sider
- kunnskap om bruk av samfunnsøkonomisk metode til å evaluere offentlige tiltak og til å vurdere private tiltak som trenger tillatelser, konsesjoner eller lignende
- spesialisert innsikt i virkemåten til ulike typer av markeder; naturlig monopol, oligopol, perfekt konkurranse. Videre økonomiske modeller for tilpasningen av konsumenter og produsenter
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende eksisterende teorier, statistiske, økonometriske og samfunnsvitenskapelige metoder og fortolkninger innenfor finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse
- kan arbeide selvstendig med analyse av komplekse og omfattende strategiske problemstillinger for offentlige myndigheter, selskaper og deler av selskaper
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder (som tilgjengelig statistikk, finansregnskap, børsdata), modeller og metoder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, knyttet til aktuelle faglige problemstillinger innenfor en av studiets studieretninger, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse eller økonomisk analyse, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Innenfor studieretningen finansiell økonomi kan kandidaten:
- på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i finansiell økonomi ved hjelp av kvantitative data
- estimere verdi på derivater, og bruke statistiske metoder og simulering for å kartlegge og avdekke ulike former for risiko og deres størrelse
- foreta verdsetting av ulike aktiva og foreta investeringsbeslutninger, inkludert salg, oppkjøp og fusjoner,
- foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i finans
Innenfor studieretningen strategi, organisasjon og ledelse kan kandidaten:
- analysere og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor personalarbeid, arbeidsmiljø, ledelse, strategiske prosesser i virksomheter, og internasjonale utfordringer for bedrifter i et globalt marked
- bruke relevante metoder (kvalitativ og kvantitativ), for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor ulike felt i organisasjon og ledelse
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, herunder forskningsbasert litteratur, ulike undersøkelser, statistikk og annet datagrunnlag, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Innenfor studieretningen økonomisk analyse kan kandidaten:
- på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i samfunnsøkonomi ved hjelp av samfunnsøkonomiske modeller
- foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i samfunnsøkonomi som estimering av etterspørsel- og tilbudsfunksjoner, avdekke kausale sammenhenger ved hjelp av naturlige eksperimenter, hendelsesstudier e.l.
- foreta evaluering av ulike offentlige tiltak ved hjelp av nytte-kostnadsanalyse og andre verktøy
- diskutere og analysere endringer i eksisterende offentlige reguleringer eller nye reguleringer ved bruk av samfunnsøkonomisk teori og/eller økonometriske analyser av data
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere økonomisk-administrative fag- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter
- takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser,
- formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske økonomisk-administrative uttrykksformer
- kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten
- ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak
Studieretning regnskap og revisjon - MRR
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har tilegnet seg:
- avansert kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen regnskap og revisjon
- kunnskap om bærekraftrapportering
- kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor fagene
- inngående kjennskap til ulike revisjonsbehov og revisjonsordninger
- innsikt i fagets egenart og historie, samt fagets og revisors rolle i samfunnet
- inngående kjennskap til foretaksrett, skatterett og lover og reguleringer i regnskap og revisjon
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- verdsette foretak og fastsette og ta stilling til rimeligheten av virkelig verdi av eiendeler og gjeld
- identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver både selvstendig og i team på revisjons- og regnskapsoppdrag
- beherske sentrale og aktuelle metoder, teknikker og uttrykksformer i regnskap og revisjon
- anvende analysemetoder, kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger innen finansiell revisjon, regnskap og juss og kunne begrunne sine valg
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere økonomisk-administrative fag- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter
- takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser,
- formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske økonomisk-administrative uttrykksformer
- kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten
- ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak
Teaching and learning methods
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
- Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Internationalisation
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om og forståelse for spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring
- har forståelse for og innsikt i tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov
- ha kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
Ferdigheter
Kandidaten
- kan nyttiggjøre seg individuelle opplæringsplaner og forstå innholdet i planene
- kan reflektere over ulike tiltak som gjennomføres i samarbeid med andre faggrupper
Generell kompetanse
Kandidaten
- viser evne til samarbeid, ansvarlighet og kritisk tenkning
- kan reflektere over spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring i tråd med etiske krav og retningslinjer, og i lys av teori- og erfaringsbasert kunnskap
- viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov
Work requirements
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:
- SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
- SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
Temaene i emnebeskrivelsene er ment å være konkretiserende og veiledende i forhold til læringsutbyttet. Vektlegging og rekkefølge av temaene tilpasses de enkelte studentgrupper og dagsaktuelle problemstillinger. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SPIN7100 og utdypes i emne SPIN7200.
Opptak til SPIN7200 forutsetter bestått SPIN7100 eller tilsvarende.
Assessment
Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studieevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.
Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Aktuelle arbeidsformer:
- undervisning/forelesninger
- gruppearbeid og gruppediskusjoner
- skriftlige arbeider
- utprøvinger i praksis
- litteraturstudier
- veiledning
- bruk av IKT
Arbeidskravene i studiet skal bidra i studentenes spesialpedagogiske kompetanseutvikling og danne grunnlag for arbeidet med eksamensinnleveringene.
Other information
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.