Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK4000 Macroeconomic Policy Course description
- Course name in Norwegian
- Makroøkonomisk politikk
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
In macroeconomics, students try to understand the relationships between aggregate economic variables such as inflation, unemployment, income and production and why they vary. In this course, students will learn how economic policy such as monetary and fiscal policy can influence the macroeconomic situation. The course builds on Macroeconomics I.
Language of instruction is Norwegian.
-
Required preliminary courses
None
-
Learning outcomes
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- models that can be used to analyse economic policy
- how cyclical fluctuations arise and how they can be counteracted through policy
- how institutions can influence policies
- debt crises
- open economy, monetary unions
Skills
The student is capable of
- explaining important relationships between macroeconomic variables
- using models to analyse macroeconomic issues
- analysing how macroeconomic policy can influence economic variables such as activity and inflation
- assessing current economic policy
General competence
The student can
- communicate about macroeconomic issues, analyzes and conclusions of monetary and financial policy both with specialists and the general public
- apply knowledge to help stabilize cyclical fluctuations
-
Content
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
-
Teaching and learning methods
Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barnehagerelevant forskning er et forskningsfelt i utvikling som har stor faglig og metodisk bredde. Det preges på en særskilt måte av barnehagens mandat, aktuelle samfunnsutfordringer og behovet for å utvikle ny kunnskap i fellesskap mellom forskningsinstitusjoner og sektor. Dette stiller krav til oppdatert og inngående kunnskap om hvordan barnehagerelevant forskning kan utvikles, tilrettelegges og gjennomføres.
Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetoder, forskerroller, tverrfaglige tilnærminger samt samarbeidsmodeller for forskning og utvikling av ny kunnskap mellom utdanningsinstitusjonen og barnehagesektoren.
Forståelse av forskerroller, utvikling av forskningsdesign, utdypet forståelse av og refleksjon over forskningsprosesser, metoder og forskningsetikk står sentralt. Profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid i skjæringspunktet mellom sektor og utdanningsinstitusjon vil vektlegges. Arbeidet med emnet er tett knyttet til forskergrupper ved OsloMet og universitetsbarnehagene.
Emnet tilbyr et utvidet rom for å utforske og få innsikt i viktige sider ved forskningsprosesser. Emnet stiller store krav til selvstendig arbeid og egner seg godt som forarbeid til masteroppgaven.
-
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder, praktisk-analytiske perspektiver, forskningsetikk og forvaltning/anvendelse av forskningsresultater på utvalgte områder
- har særskilte kunnskaper om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
- har inngående kunnskap om ulike samarbeidsmodeller som kan benyttes mellom sektor og utdanningsinstitusjon i felles FoU-prosjekter
- har innsikt i utvalgte, aktuelle FoU-prosjekter ved OsloMet / universitetsbarnehagen
- har avansert kunnskap om digitalisering av metoder og behandling av ulike typer data
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende inngående kunnskaper om forskningsdesign, metoder og forskningsetikk i forberedelser til egen masteroppgave og i FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper / universitetsbarnehage
- kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller og deres betydning for forskningsprosesser og resultater
- kan delta i FoU-aktiviteter og reflektere kritisk over eget og andres arbeid i en forskergruppe / universitetsbarnehag
- har ferdigheter i digital behandling av utvalgte typer av data
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over sentrale sider ved forskningsprosesser i barnehagerelevant forskning
- kan gjennomføre FoU-aktiviteter og anvende sine kunnskaper i disse aktivitetene
-
Assessment
En viktig arbeidsform i dette emnet er ulike FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper og/eller universitetsbarnehager. Studentene skal gjennom dialog med forskergruppene/ universitetsbarnehagene få innsikt i ulike sider ved forskningsprosesser. Arbeidet kan for eksempel ta utgangspunkt i forskningsspørsmål, design eller forskningsskisser, samtaler, innsamling og / eller analyse av forskningsdata, utvikling av vitenskapelige tekster, forskningsseminar og formidling. Videre inngår forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet og/eller i universitetsbarnehager.
-
Permitted exam materials and equipment
The following aids are permitted:
- Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
- One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)
-
Grading scale
Eksamen er en skriftlig semesteroppgave. Omfang: 3500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen
-
Examiners
An internal and an external examiner will grade the exam.
A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
-
Course contact person
Gradert skala A-F
-
Overlapping courses
Students who have the subject ØASØK3400 Macroeconomic Policy are not allowed to take this course.