EPN-V2

ØASØK4000 Macroeconomic Policy Course description

Course name in Norwegian
Makroøkonomisk politikk
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    In macroeconomics, students try to understand the relationships between aggregate economic variables such as inflation, unemployment, income and production and why they vary. In this course, students will learn how economic policy such as monetary and fiscal policy can influence the macroeconomic situation. The course builds on Macroeconomics I.

    Language of instruction is Norwegian.

  • Required preliminary courses

    None

  • Learning outcomes

    After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has in-depth knowledge of

    • models that can be used to analyse economic policy
    • how cyclical fluctuations arise and how they can be counteracted through policy
    • how institutions can influence policies
    • debt crises
    • open economy, monetary unions

    Skills

    The student is capable of

    • explaining important relationships between macroeconomic variables
    • using models to analyse macroeconomic issues
    • analysing how macroeconomic policy can influence economic variables such as activity and inflation
    • assessing current economic policy

    General competence

    The student can

    • communicate about macroeconomic issues, analyzes and conclusions of monetary and financial policy both with specialists and the general public
    • apply knowledge to help stabilize cyclical fluctuations
  • Content

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

  • Teaching and learning methods

    Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barnehagerelevant forskning er et forskningsfelt i utvikling som har stor faglig og metodisk bredde. Det preges på en særskilt måte av barnehagens mandat, aktuelle samfunnsutfordringer og behovet for å utvikle ny kunnskap i fellesskap mellom forskningsinstitusjoner og sektor. Dette stiller krav til oppdatert og inngående kunnskap om hvordan barnehagerelevant forskning kan utvikles, tilrettelegges og gjennomføres.

    Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetoder, forskerroller, tverrfaglige tilnærminger samt samarbeidsmodeller for forskning og utvikling av ny kunnskap mellom utdanningsinstitusjonen og barnehagesektoren.

    Forståelse av forskerroller, utvikling av forskningsdesign, utdypet forståelse av og refleksjon over forskningsprosesser, metoder og forskningsetikk står sentralt. Profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid i skjæringspunktet mellom sektor og utdanningsinstitusjon vil vektlegges. Arbeidet med emnet er tett knyttet til forskergrupper ved OsloMet og universitetsbarnehagene.

    Emnet tilbyr et utvidet rom for å utforske og få innsikt i viktige sider ved forskningsprosesser. Emnet stiller store krav til selvstendig arbeid og egner seg godt som forarbeid til masteroppgaven.

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    •  har avansert kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder, praktisk-analytiske perspektiver, forskningsetikk og forvaltning/anvendelse av forskningsresultater på utvalgte områder
    • har særskilte kunnskaper om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
    • har inngående kunnskap om ulike samarbeidsmodeller som kan benyttes mellom sektor og utdanningsinstitusjon i felles FoU-prosjekter
    • har innsikt i utvalgte, aktuelle FoU-prosjekter ved OsloMet / universitetsbarnehagen
    • har avansert kunnskap om digitalisering av metoder og behandling av ulike typer data

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende inngående kunnskaper om forskningsdesign, metoder og forskningsetikk i forberedelser til egen masteroppgave og i FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper / universitetsbarnehage
    • kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller og deres betydning for forskningsprosesser og resultater
    • kan delta i FoU-aktiviteter og reflektere kritisk over eget og andres arbeid i en forskergruppe / universitetsbarnehag
    • har ferdigheter i digital behandling av utvalgte typer av data

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og reflektere kritisk over sentrale sider ved forskningsprosesser i barnehagerelevant forskning
    • kan gjennomføre FoU-aktiviteter og anvende sine kunnskaper i disse aktivitetene
  • Assessment

    En viktig arbeidsform i dette emnet er ulike FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper og/eller universitetsbarnehager. Studentene skal gjennom dialog med forskergruppene/ universitetsbarnehagene få innsikt i ulike sider ved forskningsprosesser. Arbeidet kan for eksempel ta utgangspunkt i forskningsspørsmål, design eller forskningsskisser, samtaler, innsamling og / eller analyse av forskningsdata, utvikling av vitenskapelige tekster, forskningsseminar og formidling. Videre inngår forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet og/eller i universitetsbarnehager.

  • Permitted exam materials and equipment

    The following aids are permitted:

    • Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
    • One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)
  • Grading scale

    Eksamen er en skriftlig semesteroppgave. Omfang: 3500 ord.  

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen

  • Examiners

    An internal and an external examiner will grade the exam.

    A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.

  • Course contact person

    Gradert skala A-F

  • Overlapping courses

    Students who have the subject ØASØK3400 Macroeconomic Policy are not allowed to take this course.