Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4200 Fiscal law Course description
- Course name in Norwegian
- Skatterett
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One group-work assignment to prepare a presentation about prescribed reading(s) of 5-10 minutes (the mode may vary - e.g. a podcast, seminar presentation, an equivalent written text of 700-1000 words).
- 80 % attendance requirement (see the programme description for more information).
The purpose of the coursework requirement 1 is to contribute to students’ academic formation in the analysis of published academic work and presentation of results. Requirement 3 is designed to ensure high levels of participation in the coursework and program, to support students’ academic formation.
-
Recommended preliminary courses
Kurs i foretaksrett
-
Required preliminary courses
The assessment consists of an individual six-hour written examination with invigilation.
Resit/rescheduled exam:
The resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om de viktigste skatte- og avgiftsreglene knyttet til næringsvirksomhet og selskaper med hovedvekt på aksjeselskaper
- kan forklare hovedtrekkene i fastsetting av skattepliktig inntekt og formue og beregning av skatt for eiere/personlige næringsdrivende og selskaper, herunder fradragsrett, aktiveringsplikt, realisasjon av blant annet driftsmidler og finansielle eiendeler, eiernes uttak av verdier, likvidasjon og reglene om begrensning av rentefradrag
- har god kunnskap om forholdet til utenlandsk foretak og investeringer i utlandet, og reglene for å unngå internasjonal dobbeltbeskatning
- har god kunnskap om merverdiavgiftsreglene knyttet til omsetning av varer og tjenester, herunder skillet mellom unntak og fritak fra avgiftsplikt, om fradragsrett for merverdiavgift, samt justering av merverdiavgift for fast eiendom, uttak, import og registrering.
- har god kunnskap om reglene for skattefastsettelse og skattebetaling
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke gjeldende regler for å avgjøre hva som er skattepliktige inntekter og fradrag i næring og tidfesting av disse, herunder
- samordne skatte- og finansregnskap for aksjeselskaper
- beregne skatt for aksjeselskaper og for eiere, herunder for aksjonærer (aksjonærmodellen), deltakere i ANS (deltakermodellen) og personlige næringsdrivende (foretaksmodellen)
- vurdere skattemessige konsekvenser av endring eller avvikling av virksomhet
- vurdere en virksomhets merverdiavgiftsmessige forhold
- ta stilling til merverdiavgiftsmessig behandling av alminnelige transaksjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg ny kunnskap innen skatte- og avgiftsrett og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjonsarbeid
- analysere rettsspørsmål med økonomisk relevans på en selvstendig måte
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner, klienter og oppdragsgivere og bidra til å utvikle god praksis
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i et samfunnsmessig perspektiv
-
Teaching and learning methods
A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.
-
Course requirements
All submitted papers will be assessed by one internal and one external examiner.
-
Assessment
The academic content of this course is centred on the concept of knowledge production, with particular reference to the Global South. It consists of some ‘philosophy of science’ covering core paradigms about knowledge production and how we can know about the world. This is extended to consideration of Global South / North dynamics in the production and dissemination of knowledge, including in formal education, and their relationship to models of and approaches to (sustainable) development. Decolonial challenges to European universalism are addressed, including questions of the use and place of languages in education and knowledge production, differential economic and political power, and associated histories of development.
-
Permitted exam materials and equipment
Tillatte hjelpemidler er:
- Elektronisk tilgang til database
-
Grading scale
Gradert skala A - F
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Course contact person
Erik Friis Fæhn