Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK4300 Industrial Organization Course description
- Course name in Norwegian
- Næringsøkonomi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.
Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.
-
Recommended preliminary courses
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har:
- en dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
- kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurranse- og næringspolitikk
Ferdigheter
Studentene kan:
- bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
- gi anbefalinger om prisstrategier i ulike markedssituasjoner
- gi anbefalinger om nærings- og konkurransepolitikk
Generell kompetanse
Studentene kan:
- forstå hvordan samspillet mellom bedrifters strategiske valg og offentlige virkemidler påvirker markedsutfall
-
Content
- Grunnleggende spillteori
- Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
- Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
- Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
- Nettverkskonkurranse og tosidige markeder
- Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
- Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
- Auksjonsteori
-
Teaching and learning methods
Undervisningen vil legges opp med 4 timer forelesning per uke.
-
Course requirements
Emnet gir en oversikt over det yrkespedagogiske feltet og presenterer sentral forskning om lærings- og undervisningspraksiser i ulike yrkesfaglige opplæringsarenaer. Emnet bygger opp en forståelse av kjennetegn ved yrkesfaglige læringsprosesser og kontekster, på tvers av ulike yrkesfag. Studentene skal få bredere innsikt i yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk teori (begreper og perspektiver) som kan egne seg til ulike tematikker/fagområder. Emnet skal gi god innsikt i sentrale overførbare temaer i det yrkesfaglige feltet og hvordan mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering kan integreres i lærings- og arbeidsprosesser for en helhetlig yrkeskompetanse.
-
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
- har inngående kunnskap om sentrale læringsteorier i fag- og yrkesopplæring
- har utdypet kunnskap om framtidens kompetansebehov i samfunns- og arbeidsliv, inkludert betydningen av mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering
- har utvidet kunnskap om forskning på fag- og yrkesopplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for forståelse av sentral forskning i fag- og yrkesopplæringen
- kan utføre systematisk litteratursøk for å utvikle en kunnskaps- og forskningsoversikt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale yrkespedagogiske problemstillinger i forsknings- og utviklingsarbeid.
- kan analysere ulike perspektiver i yrkespedagogisk arbeid
-
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
- Individuell refleksjonsnotat knyttet til emnet. Refleksjonsnotatet skal være forankret i relevant teori for emnet, omfang 1200 ord +/- 10 %
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.
-
Grading scale
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.
-
Examiners
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.