Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK4300 Industrial Organization Course description
- Course name in Norwegian
- Næringsøkonomi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.
Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.
-
Recommended preliminary courses
ØASØK4100 Microeconomics.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har:
- en dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
- kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurranse- og næringspolitikk
Ferdigheter
Studentene kan:
- bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
- gi anbefalinger om prisstrategier i ulike markedssituasjoner
- gi anbefalinger om nærings- og konkurransepolitikk
Generell kompetanse
Studentene kan:
- forstå hvordan samspillet mellom bedrifters strategiske valg og offentlige virkemidler påvirker markedsutfall
-
Content
- Grunnleggende spillteori
- Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
- Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
- Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
- Nettverkskonkurranse og tosidige markeder
- Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
- Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
- Auksjonsteori
-
Teaching and learning methods
Eksamen er en skriftlig semesteroppgave. Omfang: 3500 ord. ;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen
-
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.
-
Assessment
Gradert skala A-F
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
-
Grading scale
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- Forskningsdesign
- Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
- Forskningsetikk
- Forskerroller
- Rammevilkår for FoU-arbeid
- Digitalisering av forskningsprosesser
- Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
- Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
- Barnehagen som felles FoU-arena
- FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
- Formidling og anvendelse av FoU-arbeid
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.