EPN-V2

ØARR4500 Annual Report and Accounts. GAAP Course description

Course name in Norwegian
Finansregnskap
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor regnskap i privat sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.

Dette emnet er obligatorisk for profil regnskap og revisjon for de som ikke har bachelor i regnskap og revisjon eller bachelor i regnskap.

Recommended preliminary courses

Eksamen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være en redigert video på norsk tegnspråk, på 5-8 minutter.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
  • kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
  • kjenner til regelverket for noter og årsberetning

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
  • utarbeide et konsernregnskap
  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til bestemmelser i regnskapsloven
  • kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis

Teaching and learning methods

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. I tillegg er det nødvendig at studentene individuelt eller i grupper gjennom hele semesteret arbeider med oppgaver som er knyttet til de forskjellige emner.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Emnet bygger videre på TEGN1200 Tegnspråk og døve i samfunnet, og skal gi studentene en innføring i betydningen av språkholdninger og språkideologi, med særlig vekt på holdninger og ideologier knyttet til tegnspråk og tegnspråklige.

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Permitted exam materials and equipment

Emnet har ingen krav til forkunnskaper.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har oversikt over tegnspråkenes juridiske status i norsk og internasjonal lovgivning
  • Kan oppsummere milepæler for vitenskapelig og politisk anerkjennelse av norsk tegnspråk
  • Viser innsikt i betydningen av språkideologi og språkholdninger for tegnspråk og tegnspråklige
  • Har kjennskap til sentrale aktører som har deltatt i arbeidet for å gi tegnspråk politisk og juridisk anerkjennelse

Ferdigheter

Studenten

  • Kan redegjøre for statusen til norsk tegnspråk i et historisk perspektiv
  • Kan beskrive norsk tegnspråks status i forhold til andre talte og tegnende språk i Norge og internasjonalt
  • Kan diskutere egne og andres språkholdninger
  • Kan redegjøre for tegnspråkenes og tegnspråkliges posisjon i et språklig mangfoldig samfunn

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kjenne igjen og analysere utsagn og omtaler av både tegnede og talte språk og redegjøre for hvordan disse er uttrykk for språkholdninger
  • Er i stand til å bruke teorier om språkideologi for å identifisere holdninger til norsk tegnspråk i muntlige og skriftlige kilder
  • Kan bedømme kritisk hvordan språkholdninger kommer til uttrykk i tjenester rettet mot døve og hørselshemmede

Examiners

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger.

Course contact person

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

  1. Studenten skal analysere en tildelt tekst (på skriftlig eller på tegnspråk) i lys av relevante teorier, og beskrive hvilke holdninger til språk og språkbrukere som uttrykkes i teksten. Arbeidskravet leveres inn skriftlig (1250 ord +/- 10 %) som individuell oppgave. Formålet med arbeidskravet er spesielt å vise at man kan kjenne igjen og analysere uttrykk for språkholdninger.
  2. Studenten skal lage en presentasjon med bruk av visuelle presentasjonsverktøy, der det redegjøres for norsk tegnspråks status i historisk og internasjonalt perspektiv. Arbeidskravet leveres inn som en video (7,5 min +/- 10 %).
  3. Studenten skal først lage et språkportrett og skrive et refleksjonsnotat rundt språkportrettet på ca 450 ord. Språkportrettet og refleksjonsnotatet skal så hverandrevurderes i grupper på 2-3 studenter. Formålet med arbeidskravet er å reflektere over egen og andres språkholdninger.

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.