Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4100 Econometrics Course description
- Course name in Norwegian
- Økonometri
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestått arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter i emnet TLK2400.
Recommended preliminary courses
ØABED3000 Corporate Finance eller tilsvarende
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om notatteknikk som verktøy for tolking og hvordan teknikken kan tilpasses studentens spesifikke behov
- har kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
- har kunnskap om bruk av oversettelsesstrategier i konsekutiv tolking
- har kunnskap om muligheter for terminologisk forberedelse og terminologihåndteringsprogrammer
Ferdigheter
Studenten
- kan benytte grunnprinsippene for notateknikk til å utvikle egne ferdigheter i notatteknikk
- kan tolke lengre sekvenser mellom norsk og tolkespråket ved hjelp av notater som støtte for hukommelsen
- kan gjøre kunnskapsbaserte valg av tolketeknikker og oversettelsesstrategier tilpasset den kommunikative situasjonens og i tråd med tolkeetikken
- kan forberede seg systematisk til tolking
- kan evaluere egen notatteknikk og tolking slik at studenten kan videreutvikle egne ferdigheter i notatteknikk, samt sin tospråklige og kommunikative kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved egen hukommelse og bruk av notatteknikk i tolking
- kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til notatteknikk i tolkemediert interaksjon i offentlig sektor
Learning outcomes
Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Innleveringer
- Gruppearbeid hvor studentene diskuterer utviklingen av notatteknikk mellom norsk og tolkespråk på grunnlag av pensumlitteraturen på emnet. Gruppen skal levere ett felles refleksjonsnotat (1500-2000 ord).
- Hverandrevurdering: Skriftlig evaluering av to tolkeøvelser mellom norsk og tolkespråket gjennomført av to medstudenter (à ca. 300 ord)
Formålet med arbeidskrav 1 er å synliggjøre kunnskapen studenter har tilegnet seg fra det teoretiske pensumet. Formålet med arbeidskrav 2 er å vise hvordan kunnskap fra det teoretiske pensumet anvendes i egen praksis.
Deltakelse i læringsaktiviteter:
- 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter beskrevet i undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering består av følgende individuelle eksamen: Tolking av monolog norsk/tolkespråket.
Kandidaten skal på grunnlag av egne notater tolke en monolog fra norsk til tolkespråket (ca. 300 ord) og en monolog fra tolkespråket til norsk (ca. 300 ord). Denne praktiske prøven gjennomføres foran en eksamenskommisjon. Kandidatens notater utgjør en del av eksamen og leveres til eksamenskommisjonen. Begrunnelse og karakter gis muntlig rett etter prøven.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Course requirements
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- obtained an advanced and integrated understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques
- implemented and understood the use of this knowledge in practical settings
Skills
The student
- is able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value of a company
- has increased competence in presenting and discussing complex corporate valuation issues in a challenging context
- is able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process
- is able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value of a corporation or project towards investors, top management, and board of directors
General competence
The student
- has completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group
- can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem
Assessment
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
- Coursework 1: Buy-side analysis
- Consists of an individual online quiz, and a written report (6 pages) and oral presentation (10 min + 10 min feedback) carried out in groups
- Coursework 2: Analyzing Performance
- Consists of an individual online quiz, and a written hand-in (spreadsheet/slides with analysis + log) and oral presentation (10 min + 10 min feedback) carried out in groups
- Coursework 3: Forecasting Performance
- Consists of an individual online quiz, and a written hand-in (spreadsheet/slides with analysis + log) and oral presentation (10 min + 10 min feedback) carried out in groups
Each group is assigned a separate publicly listed case company within a common industry for 3-5 other groups in the class. The case company assigned to a group is analyzed throughout all coursework and is the subject of the final report and presentation for that group.
The coursework requirements will be carried out in groups of 3 students, except for one or two groups of 2 if the number of students is indivisible by 3. These group stay the same throughout the coursework and exam. Changes will be done in agreement with the lecturer on a case-by-case bases.
The aim of the coursework requirements is to work systematically towards producing the content necessary for a good final report and presentation.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.
Permitted exam materials and equipment
The exam in the course consists of two parts:
1) A portfolio containing a reworked 10-page (excluding appendices) Sell-side report based on the three written assignments carried out in groups during the coursework requirements. The assignments must be delivered in revised form.
2) An oral exam carried out in groups (10 minutes).
The final grade will be based on two equally weighted parts.
All parts of the exam must be passed in order to pass the course.
Grading scale
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
No aids are permitted for the oral exam.
Examiners
Grade scale A-F
Course contact person
Both the portfolio and the oral exam are assessed by one internal and one external examiner.