Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK4100 Microeconomics Course description
- Course name in Norwegian
- Mikroøkonomi
- Study programme
-
Master Programme in Business AdministrationOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kurset bygger på emnet Matematikk.
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sentrale begrep og teorier innen moralfilosofi (etikk), velferdsteori og rettsstatens rolle i demokratiske samfunn
- kunnskap om samfunnsansvar, menneskerettigheter og bærekraft i privat og offentlig sektor og i internasjonalt samarbeid
- kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
- kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om markedsregulering, personvern m.v.
- kunnskap om beslutningsansvar og profesjonsetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
- innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre situasjonsanalyser og kartlegge dilemmaer og beslutningsalternativer
- identifisere og reflektere over moralske dilemma knyttet til individuelle og kollektive beslutninger
- begrunne normative standpunkter i forhold til situasjonsbetingede fakta og etiske teorier, og ta standpunkt til verdispørsmål
- gjennomføre interessentanalyser og vurdere samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
- reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt
- reflektere over profesjonsetikk og ansvar i forhold til etiske retningslinjer og lovgivning
Generell kompetanse
Studenten kan
- opptre ansvarsbevisst og selvstendig personlig, faglig og politisk i forhold til andre mennesker, bedrifter og samfunnsbærende institusjoner
- begrunne valg og beslutninger og redegjøre for standpunkt til fakta og til verdispørsmål
- være i stand til å innhente og ta i bruk ny kunnskap om beslutningers konsekvenser og revurdere sine standpunkter i lys av nye fakta eller nye dilemma
- delta i åpen eller offentlig diskusjon om moralske og politiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god profesjonsetikk
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- socio-economic theory of utility maximization and profit maximization
- socio-economic theory of markets
- socio-economic theory of taxation and other public interventions in markets
- cost-benefit analysis
Skills
The student
- has an analytical approach to solving problems
- can use mathematics to systematize and organize knowledge
General competence
The student can
- analyze demand and supply in different markets
- carry out a cost-benefit analysis
- participate in socio-economic discussions about public regulations and measures
Teaching and learning methods
The teaching is given as a combination of regular lectures and exercises. The exercises are examples of exam questions.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
Permitted exam materials and equipment
I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.
Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Undervisningen vil legges opp med 4 timer forelesning per uke.