EPN-V2

ØASØK4100 Microeconomics Course description

Course name in Norwegian
Mikroøkonomi
Study programme
Master Programme in Business Administration
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Kurset bygger på emnet Matematikk.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale begrep og teorier innen moralfilosofi (etikk), velferdsteori og rettsstatens rolle i demokratiske samfunn
  • kunnskap om samfunnsansvar, menneskerettigheter og bærekraft i privat og offentlig sektor og i internasjonalt samarbeid
  • kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
  • kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om markedsregulering, personvern m.v.
  • kunnskap om beslutningsansvar og profesjonsetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
  • innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre situasjonsanalyser og kartlegge dilemmaer og beslutningsalternativer
  • identifisere og reflektere over moralske dilemma knyttet til individuelle og kollektive beslutninger
  • begrunne normative standpunkter i forhold til situasjonsbetingede fakta og etiske teorier, og ta standpunkt til verdispørsmål
  • gjennomføre interessentanalyser og vurdere samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
  • reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt
  • reflektere over profesjonsetikk og ansvar i forhold til etiske retningslinjer og lovgivning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • opptre ansvarsbevisst og selvstendig personlig, faglig og politisk i forhold til andre mennesker, bedrifter og samfunnsbærende institusjoner
  • begrunne valg og beslutninger og redegjøre for standpunkt til fakta og til verdispørsmål
  • være i stand til å innhente og ta i bruk ny kunnskap om beslutningers konsekvenser og revurdere sine standpunkter i lys av nye fakta eller nye dilemma
  • delta i åpen eller offentlig diskusjon om moralske og politiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft
  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god profesjonsetikk

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has in-depth knowledge of

  • socio-economic theory of utility maximization and profit maximization
  • socio-economic theory of markets
  • socio-economic theory of taxation and other public interventions in markets
  • cost-benefit analysis

Skills

The student ​

  • has an analytical approach to solving problems
  • can use mathematics to systematize and organize knowledge

General competence

The student can

  • analyze demand and supply in different markets
  • carry out a cost-benefit analysis
  • participate in socio-economic discussions about public regulations and measures

Teaching and learning methods

The teaching is given as a combination of regular lectures and exercises. The exercises are examples of exam questions.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Permitted exam materials and equipment

I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.

Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Undervisningen vil legges opp med 4 timer forelesning per uke.