Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4300 Public accounting Course description
- Course name in Norwegian
- Offentlig regnskap
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i regnskap- og budsjettbestemmelser for kommuner og staten. Regnskap i kommunesektoren og i statlig sektor har hvert sitt eget sett med lovverk, forskrifter, reglement, regnskapsprinsipper, regnskapsstandarder og regnskapsrapporter som i begge sektorer avviker vesentlig fra tilsvarende i privat sektor. I tillegg er regnskapet i begge offentlige sektorer nært knyttet sammen med det formelt vedtatte årsbudsjettet i hver kommune og det årlige statsbudsjettet siden disse er de formelle bevilgningsvedtakene som gir kommuner og statlige virksomheter fullmakt til å drive kommunal og statlig virksomhet som så skal gjenspeiles i regnskapene. For statsautoriserte revisorer og andre som skal arbeide i og opp mot offentlig sektor er dette helt grunnleggende kunnskap og ferdigheter om budsjett og regnskap i kommunal og statlig sektor som de må ha for å kunne gjøre dette arbeidet.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Kandidaten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i kommune og fylkeskommune knyttet til:
- sentrale bestemmelser i kommuneloven og i forskrifter som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap
- kommunale regnskapsprinsipper
- driftsregnskap og investeringsregnskap
- fond i kommunalt regnskap
- avslutning av kommunalt regnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i staten knyttet til:
- ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
- sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmakter
- sentrale regnskapsbestemmelser, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
- statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet
- statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis for analyse av kommunale og statlige regnskap inkludert bærekraft.
Ferdigheter
Kandidaten kan anvende kunnskapen innenfor offentlig regnskap til å arbeide selvstendig med teoretisk og praktisk problemløsning på følgende områder:
- føre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap
- føre transaksjoner og avslutte et statlig virksomhetsregnskap
- koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
- analysere kommunale og statlige regnskap
Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt innenfor offentlig regnskap i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Kandidaten kan formidle regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.
Teaching and learning methods
Forelesningene fokuserer på teori, praksis og oppgavegjennomgang. I tillegg legges det opp til individuell og gruppebasert løsning av oppgaver.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må kandidaten få godkjent 2 individuelle arbeidskrav med totalt omfang inntil 15 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Ordinær eksamen i emnet er en individuell prosjektoppgave med et omfang på 12-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ny og utsatt eksamen i emnet arrangeres som en individuell hjemmeeksamen over fire døgn (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 12-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
This course is based on the historical development of marketing as a field of study and practice, from a traditional focus on the company’s activities and products to a deeper understanding of how value is created for customers. The course explores how businesses today not only deliver goods and services but also actively contribute to customers’ own value-creation processes through their products, services, and relationships. The central theme of this course is a genuine focus on value, placing the customer at the center of attention and examining how marketing can facilitate customers' use of the company’s products and services to achieve their goals and create their own value.
The marketing field has progressed from a primarily descriptive role to a value-oriented approach, where the primary goal is to understand how marketing contributes to creating meaningful customer value. The course will give students insights into key perspectives such as market orientation, relationship building, service-dominant logic, consumer understanding, and sustainability, emphasizing how these factors are part of a holistic value-creation process.
By exploring topics such as consumer behavior, segmentation, positioning, and branding, students will gain an understanding of how businesses can design and organize marketing strategies that maximize the company’s own value and support customers’ goals and value-creating activities.
The language of instruction is English.
Examiners
None
Course contact person
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student:
- has up-to-date knowledge of marketing as a discipline, its theories, dominant perspectives, and the current state of research.
- has in-depth knowledge of how the collection and analysis of market information forms the basis for value creation in businesses.
- has an advanced understanding of segmentation, branding, and positioning.
- has advanced knowledge of key models and current theories related to consumer behavior.
- has a specialized understanding of how value co-creation, market orientation, networks, and relationships influence the business’s marketing function and customer behavior.
Skills
The student:
- can analyze existing marketing theories and perspectives and apply them independently to practical and theoretical problem-solving.
- can identify and explore marketing opportunities to address the complex challenges businesses face today.
- can adopt a critical approach to the business’s marketing function.
- can identify and implement activities that will enhance the business’s value creation.
- can convey scientific knowledge in both written and oral form.
General Competence
The student:
- can critically reflect on the significance of marketing for individuals, businesses, and society.
- can critically reflect on the discipline's theoretical foundations and challenges.
- can contribute to increased systematic and scientific thinking regarding a business's marketing function.