Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4300 Public accounting Course description
- Course name in Norwegian
- Offentlig regnskap
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever på trinn 1-7
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 1-7
- har kunnskap om leik og bevegelsesaktiviteter i barns oppvekst
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
- har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for ulike bevegelsesaktiviteter
- har grunnleggende kunnskap om ulike perspektiver på helse
- har grunnleggende kunnskap om dannelsesperspektivet
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur, og hvordan dette påvirker elevenes bevegelsesaktivitet
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesaktiviteter
- kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter som leik, dans, nærmiljøfriluftsliv og idrettsaktivitet med tanke på begynneropplæring og undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan vurdere elevens kompetanse og måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann, både inne og ute
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
Required preliminary courses
All term papers are assessed by one internal and one external examiner.
Learning outcomes
Kandidaten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i kommune og fylkeskommune knyttet til:
- sentrale bestemmelser i kommuneloven og i forskrifter som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap
- kommunale regnskapsprinsipper
- driftsregnskap og investeringsregnskap
- fond i kommunalt regnskap
- avslutning av kommunalt regnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i staten knyttet til:
- ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
- sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmakter
- sentrale regnskapsbestemmelser, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
- statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet
- statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis for analyse av kommunale og statlige regnskap inkludert bærekraft.
Ferdigheter
Kandidaten kan anvende kunnskapen innenfor offentlig regnskap til å arbeide selvstendig med teoretisk og praktisk problemløsning på følgende områder:
- føre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap
- føre transaksjoner og avslutte et statlig virksomhetsregnskap
- koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
- analysere kommunale og statlige regnskap
Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt innenfor offentlig regnskap i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Kandidaten kan formidle regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.
Teaching and learning methods
Forelesningene fokuserer på teori, praksis og oppgavegjennomgang. I tillegg legges det opp til individuell og gruppebasert løsning av oppgaver.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må kandidaten få godkjent 2 individuelle arbeidskrav med totalt omfang inntil 15 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Ordinær eksamen i emnet er en individuell prosjektoppgave med et omfang på 12-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ny og utsatt eksamen i emnet arrangeres som en individuell hjemmeeksamen over fire døgn (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 12-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Gradert skala A – F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Marie Viken