EPN-V2

ØARR4100 Financial Accounting Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet tar utgangspunkt i de overordnede målsetningene med finansregnskap og de grunnleggende forutsetningene som gjeldende regnskapspraksis bygger på. Dette kurset behandler dyptgående emner knyttet til internasjonale regnskapsspråk og utvalgte norske regler med utgangspunkt i utvalgte regnskapsstandarder. I tillegg vil kurset introdusere bærekraft og bærekraftrapportering som er vedtatt av EU og som påvirker norske foretak. Studentene får gjennom kurset god oversikt over gjeldende IFRS og regnskapsregnskapsregulering i Norge.

  • Recommended preliminary courses

    Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

    1. Blogg. Studenten skal opprette og drifte sin egen blogg for å publisere og dokumentere arbeidet sitt i emnet. Bloggen skal skrives som en offentlig side. Studenten skal publisere minimum fire innlegg på egen blogg (det ene innlegget er knyttet til arbeidskrav 2). Innleggene skal inkludere et utvalg modaliteter (bilde, tekst, film, hyperlenker, osv).
    2. Utvikling av en verktøykasse inspirert av makerspace og gjenbruksmaterialer, som kan nyttes inn i kreativ, inkluderende og skapende virksomhet i barnehagen. Arbeidet med makerspace går gjennom hele semesteret og dokumenteres. Dokumentasjonen skal kunne legges ut som en del av bloggen.
    3. Deltagelse på seminar med aktuelle samfunnsaktør som tilbyr programvare eller teknologi som påvirker og/eller er direkte rettet mot barn i alderen 0-6 år.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om formålet med finansregnskapet
    • kunnskap om International Financial Reporting Standards (IFRS) rammeverket, sentrale regnskapskonsepter og -prinsipper, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
    • solid forståelse av innholdet i utvalgte (sentrale) regnskapsregler/-standarder i IFRS, og forskjeller knyttet til god regnskapsskikk, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
    • solid forståelse av innholdet i utvalgte standarder og når de ulike standardene skal anvendes.
    • kunnskap om sentrale måleproblemer og skjønn som anvendes ved bruk av regnskapsprinsipper
    • kunnskap om regulering av finansregnskap
    • kunnskap om hva akademisk forskning innebærer innenfor regnskapsfeltet.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjøre rede for de sentrale regnskapsreglene under IFRS på praktiske regnskapsfaglige problemstillinger og identifisere utfordrende regnskapsposter, samt utvalgte norske regler og temaer
    • anvende konsepter og prinsipper for innregning, periodisering, måling og presentasjon på praktiske regnskapsproblemstillinger
    • utøve fornuftig skjønn ved anvendelse av regnskapsstandarder og - prinsipper
    • redegjøre for sentrale prinsipper i IFRS rammeverket og kan sammenholde dem med regnskapsstandarder for å se om det er konsistens
    • utføre enkle empiriske forskningsmetoder

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig i et regnskapsfaglig miljø
    • stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved lesing av regnskap
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

  • Assessment

    Emnet tematiserer barns danning i en digital verden og idealer om inkluderende og likeverdige muligheter. Barnet sees i global og lokal sammenheng på én og samme tid, og emnet undersøker hvordan bevegelige begreper som kultur, mangfold, digitalisering og inkludering kan belyses, diskuteres og forstås i forskning- og barnehagefeltet. Emnet drøfter krav til etikk, dømmekraft og refleksjon for digitale praksiser i barnehagen. Gjennom forskningslitteratur og aktiv utprøving skal studentene undersøke og analysere hvordan digitale verktøy kan fungere som redskap i inkluderende barnehagepraksiser. Emnet problematiserer og diskuterer barndom i et teknologirikt samfunn, som påvirker barns kultur, populærkultur, ulike uttrykksmåter og danning. Vitenskapsteoretiske innganger og etiske perspektiver presenteres. Emnet undersøker hvordan fenomener som inkludering og digital danning henger sammen og forstås i barnehagen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om ulike barnehagefaglige, etiske og samfunnsmessige perspektiver knyttet til digital danning og inkludering.
    • har inngående kunnskap om teorier og metoder, som er relevante for områdene kommunikasjon og teknologi i barnehagen.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og kritisk reflektere over teorier og metoder som anvendes i forskning om inkludering og digital danning og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
    • kan på en selvstendig måte bruke metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid som styrker kunnskapen om digitale praksiser og inkluderingsperspektiver i barnehagen.
    • kan vurdere hvorvidt kunnskapen er et etisk forsvarlig og anvende den i barnehagens praksiser.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til digital danning og dømmekraft i barndom og barnehage.
    • kan ta i bruk et variert utvalg digitale verktøy for å formidle utviklingsarbeid, tekster og multimodale produksjoner om inkludering og/eller digital danning i barnehagen.
    • kan utøve digital dømmekraft og anvende sine kunnskaper og ferdigheter om profesjonsfaglig digital kompetanse og digitale verktøy på nye områder, for å gjennomføre arbeidsoppgaver og avanserte prosjekter i barnehagen.
  • Examiners

    Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.