Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4100 Strategy Formation Course description
- Course name in Norwegian
- Strategiutvikling
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap i forsker- og forskerstøtterollen i de forskjellige fasene av forskningsdatahåndteringsprosessen.
- avansert kunnskap om utforming av datahåndteringsplaner.
- avansert teoretisk og teknologisk kompetanse for forskningsdatakuratering.
- inngående kunnskaper om standarder for beskrivelse, bevaring og gjenfinning av forskningsdata.
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk vurdere og veilede i utformingen av datahåndteringsplaner.
- selvstendig gjennomføre en datakvalitetsanalyse.
- dokumentere relevante metoder for håndtering og bevaring av forskningsdata.
Generell kompetanse
Studenten
- Har avansert kunnskap i forskningsdatakretsløpet.
- Kan formidle kunnskap rundt forskningsdatakretsløpet og bidra til nytenking rundt forskningsstøttefunksjoner.
- Kan arbeide som forskerstøtte i alle faser av forskningsdatahåndteringsprosessen fra planlegging til databevaring.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om lærerrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Learning outcomes
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell skriftlig profesjonsfaglig oppgave med refleksjon over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen. En kort beskrivelse av særtrekk og fellestrekk mellom yrkene som inngår i utdanningsprogrammet Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign inngår i refleksjonen. Dette knyttes til læreplananalyse av gjeldende læreplaner, og egne erfaringer fra 10 dagers yrkesfaglig praksis. Utvidet CV med beskrivelse av egen kompetanse legges som et vedlegg til oppgaven. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten kartlegger og reflekterer over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen, beskriver sentrale læringsoppgaver og får innsyn i særtrekk og fellestrekk basert på analyser av læreplaner i utdanningsprogrammet.
Arbeidskrav 2
Individuelt praktisk tredimensjonalt produkt, som avsluttes med utstilling. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med design- og prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10% + bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Course requirements
Eksamen i emnet er en individuell mappe på 10-12 sider bestående av fire deler for en bestemt case.
- Datahåndteringsplan 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Dokumentasjon av kuratering 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Bevaringsplan 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Refleksjonsnotat 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Mappen vurderes som en helhet uten delkarakterer. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Course contact person
Fred Strønen