EPN-V2

ØAADM4100 Strategy Formation Course description

Course name in Norwegian
Strategiutvikling
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å koordinere trygge og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester gjennom hele pasientforløpet, spesielt relatert til storbyens utfordringer. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester samt nye arena for pleie og behandling. Gjennom emnet vil studentene også få erfaring med veiledning og undervisning av ulike pasient- og studentgrupper og av helsepersonell innenfor sentrale tema i kreftsykepleie. Emnet gir også en innføring i hvordan man selv som kreftsykepleier kan mestre å arbeide med pasienter med alvorlig sykdom. Konkret vil emnet også inneholde kunnskap om hvordan teknologi kan anvendes i samhandlingen mellom de ulike tilbudene/tjenestenivåene og mellom pasienter med kreft og tilbyderne. Sentralt for emnet er at studentene vil opparbeide ferdigheter til å inneha en ledende rolle av kreftsykepleiefaget og ha en selvstendig rolle i det tverrfaglige teamet.

Required preliminary courses

Bestått emne

  • MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft, 10 stp.,
  • MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp.
  • MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, 10 stp. og
  • del 1) Individuell skriftlig oppgave av MAKREPRA30 Palliasjon i teori og praksis, 20 stp.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger mellom tjenestenivå
  • kan drøfte ulike prinsipper innen kommunikasjon, veiledning og undervisning av kolleger, studenter og samarbeidspartnere
  • kan identifisere stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres hos kreftsykepleier
  • kan gjøre rede for helsepedagogikk og ulike modeller som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos pasienter og pårørende
  • kan selvstendig beskrive lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan gjøre rede for e-helse, informasjons- og velferdsteknologi som er vesentlig for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet
  • kan gjøre rede for etiske aspekter ved bruk av teknologi til pasienter med kreftsykdom
  • kan gjøre rede for hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant helsepersonell

Ferdigheter

Studenten

  • kan sikre kvalitet og informasjonsflyt gjennom pasientforløpet i samarbeid og på tvers av tjenestenivåene
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i faglige etiske utfordringer
  • kan analysere pasienter og pårørendes ressurser og helsekompetanse og gjennomføre relevante tiltak
  • kan ta imot veiledning på egen yrkesutøvelse for å identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma
  • kan inneha en ledende rolle i pasientomsorgen
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike digitale informasjonskilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter til å tilrettelegge for rehabilitering i møtet med pasienter med senkomplikasjoner og deres pårørende
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til selvstendig å koordinere tjenester, lede nettverksgrupper og tverrfaglige team på tvers av tjenestenivåene for å ivareta pasientsikkerhet og kontinuitet
  • kan anvende sine kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i forpliktende tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av tjenestenivå
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Teaching sessions in the course are compulsory. The teaching sessions in this course are compulsory in order to acquire the necessary competence to fulfill the course's learning objectives. The minimum attendance requirement is 80 percent active participation. These skills cannot be achieved by reading the syllabus and/or taking the exam alone.
  • Coursework 2: 5 oral presentations of a maximum of 15 minutes. The presentations are carried out in groups of approximately 2-3 students. The presentations deal with articles, cases or relevant issues related to the syllabus.
  • Coursework 3: Two written individual submissions totaling a maximum of 10 pages. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

All required coursework and activities must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to give a new oral presentation or submit an improved version by a given deadline.

Assessment

The exam in the course is a supervised exam of 5 hours.

Permitted exam materials and equipment

No aids are permitted

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Bestått - ikke bestått

Course contact person

Hver besvarelse vuderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.