EPN-V2

ØARR4701 Sustainability Reporting Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftrapportering
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Fremover vil mange bransjer formes av en rekke nye reguleringer som påvirker virksomhetens markedsutsikter. Dette gjelder reguleringer knyttet til avfall, utslipp, miljømessige og sosiale forhold hos underleverandører og ikke minst i finanssektoren. Samtidig kommer det krav om mer omfattende rapportering av ikke-finansiell informasjon om virksomheters aktivitet. Emnet gir en oversikt over regulatoriske trender som ligger bak kravene, og en gjennomgang av ulike tilnærminger til utarbeidelse av ikke-finansiell informasjon i en finansiell kontekst.

Emnet gir en grundig innføring i hva bærekraft og bærekraftig virksomhet er og de plikter som gjelder for utarbeidelse og attestasjon av bærekraftsrapportering med utgangspunkt i norsk regulering og EU-rettslig regulering. FNs bærekraftmål inngår også som et sentralt element i dette. Krav til innhold, omfang, kvalitet og attestasjon av bærekraftsrapportering utgjør det sentrale innholdet i emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om næringslivets rolle når det gjelder bærekraft, spesielt FNs bærekraftmål, og om samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til næringslivets bærekraftsansvar
  • avansert kunnskap om analyser av hvor bærekraftig et foretaks virksomhet er (bærekraftsanalyse)
  • avansert kunnskap om lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert bærekrafts rapportering,
  • avansert kunnskap om lovkrav og standarder for attestasjon av bærekraftsrapportering
  • bred kunnskap om årsberetningen generelt og øvrig innholds krav til årsberetningen, herunder krav som følger av regnskapsloven for øvrig, åpenhetsloven og diskriminering og likestillingsregelverket

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre en bærekraftsanalyse og foretaksgjennomgang (due diligence) av forhold som påvirker hvor bærekraftig en virksomhet er, og analysere bærekrafts rapportering i sammenheng med finansiell rapportering
  • planlegge og utarbeide bærekrafts rapportering, i tillegg til planlegging og gjennomføring av kontroll og attestasjon av bærekraftsrapporten.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen bærekraft og samfunnsansvar og formidle sentralt stoff skriftlig og muntlig
  • reflektere over etiske problemstillinger og dilemma rundt bærekraft og samfunnsansvar, se emnet i et samfunnsmessig perspektiv

Teaching and learning methods

Sentrale læringsaktiviteter i emnet er forelesninger på campus, oppgaveveløsing, diskusjon av problemstillinger og selvstendig arbeid.

Forelesninger vil introdusere og gjennomgå sentrale begrep, teorier og rammeverk. I tillegg vil forelesningene vise til praksis der den finnes og utviklingstrekk man kan se. Det legges opp til diskusjoner og selvstendig arbeid med pensum og forberedelse til forelesninger. I tillegg anbefales arbeid i kollokviegrupper.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen 5 timer

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • ESRS standardene (European Sustainability Reporting Standards)
  • Eksamensmodus av Lovdata Pro

Grading scale

Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Emnet tar opp ledelse som stil og atferd, betydningen av personlighet, på hvilken måte ledelse er situasjonsavhengig og leder-medarbeider-relasjoner samt sammenhengen mellom ledelse og motivasjon. Emnet diskuterer klassiske ledelsesstudier og nyere teorier. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav

Course contact person

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
  • kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
  • kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
  • kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
  • innsikt i betingelser for effektiv ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
  • gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner