Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4701 Sustainability Reporting Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraftrapportering
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fremover vil mange bransjer formes av en rekke nye reguleringer som påvirker virksomhetens markedsutsikter. Dette gjelder reguleringer knyttet til avfall, utslipp, miljømessige og sosiale forhold hos underleverandører og ikke minst i finanssektoren. Samtidig kommer det krav om mer omfattende rapportering av ikke-finansiell informasjon om virksomheters aktivitet. Emnet gir en oversikt over regulatoriske trender som ligger bak kravene, og en gjennomgang av ulike tilnærminger til utarbeidelse av ikke-finansiell informasjon i en finansiell kontekst.
Emnet gir en grundig innføring i hva bærekraft og bærekraftig virksomhet er og de plikter som gjelder for utarbeidelse og attestasjon av bærekraftsrapportering med utgangspunkt i norsk regulering og EU-rettslig regulering. FNs bærekraftmål inngår også som et sentralt element i dette. Krav til innhold, omfang, kvalitet og attestasjon av bærekraftsrapportering utgjør det sentrale innholdet i emnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om næringslivets rolle når det gjelder bærekraft, spesielt FNs bærekraftmål, og om samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til næringslivets bærekraftsansvar
- avansert kunnskap om analyser av hvor bærekraftig et foretaks virksomhet er (bærekraftsanalyse)
- avansert kunnskap om lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert bærekrafts rapportering,
- avansert kunnskap om lovkrav og standarder for attestasjon av bærekraftsrapportering
- bred kunnskap om årsberetningen generelt og øvrig innholds krav til årsberetningen, herunder krav som følger av regnskapsloven for øvrig, åpenhetsloven og diskriminering og likestillingsregelverket
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre en bærekraftsanalyse og foretaksgjennomgang (due diligence) av forhold som påvirker hvor bærekraftig en virksomhet er, og analysere bærekrafts rapportering i sammenheng med finansiell rapportering
- planlegge og utarbeide bærekrafts rapportering, i tillegg til planlegging og gjennomføring av kontroll og attestasjon av bærekraftsrapporten.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen bærekraft og samfunnsansvar og formidle sentralt stoff skriftlig og muntlig
- reflektere over etiske problemstillinger og dilemma rundt bærekraft og samfunnsansvar, se emnet i et samfunnsmessig perspektiv
Teaching and learning methods
Sentrale læringsaktiviteter i emnet er forelesninger på campus, oppgaveveløsing, diskusjon av problemstillinger og selvstendig arbeid.
Forelesninger vil introdusere og gjennomgå sentrale begrep, teorier og rammeverk. I tillegg vil forelesningene vise til praksis der den finnes og utviklingstrekk man kan se. Det legges opp til diskusjoner og selvstendig arbeid med pensum og forberedelse til forelesninger. I tillegg anbefales arbeid i kollokviegrupper.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen 5 timer
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- ESRS standardene (European Sustainability Reporting Standards)
- Eksamensmodus av Lovdata Pro
Grading scale
The course particularly builds on a foundation course in social science research methods at bachelor's degree level and a foundation course in statistical methodology. This is a compulsory common course in the main profile Strategy, Organisation and Leadership.
The course starts with an introduction to scientific theory and various scientific theoretical positions. The research process from A to Z is also reviewed. Formulations problems are discussed in relation to previous research, theory and method. Differences between qualitative and quantitative data are described and various applications outlined. Research ethics, literature searches and validity criteria (reability and validity) are also covered.
Examiners
None
Course contact person
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- knowledge of various scientific theoretical positions
- in-depth knowledge and understanding of how the research process takes place and which different methods are used in the social sciences
Skills
The student is capable of
- formulate suitable topics and research questions
- be able to connect research questions to theory and earlier research
- choose a suited method to be able to analyse and answer the research questions
- be able to handle research ethical considerations
- plan and write a master’s thesis in strategy, organization and management under supervision
General competence
The student has
- is familiar with theory abouth knowledge and able to evaluate knowledge claims