EPN-V2

Master Programme in archival, library and information sciences – Part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
8 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Gradert skala A - F

Target group

Ingen arbeidskrav

Admission requirements

Knowledge

The candidate has in-depth knowledge of

  • the development and institutionalization of library and information science as a field of research
  • an understanding of the concept of information and the relationship between information, knowlege and culture.
  • the intellectual foundation for and theoretical perspective of the field's core areas
  • the academic/professional debate about what  the platform of library and information science consists of

 

Skills

The candidate is able to

  • place his/her dissertation project in a library and information science theory and research tradition
  • communicate with researchers in the field and other students across sub- academic areas that the candidates chose to specialize in
  • reflectively discuss the relationship between library and information science as an area of research and practice

Learning outcomes

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Content and structure

For studieretningene journalistikk og medier og kommunikasjon:

Emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning og MED4100 Innføring i forskningsmetode, samt valgfrie emner på til sammen 40 studiepoeng må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

For studieretningen sakprosa:

Emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning, MED4100 Innføring i forskningsmetode, MJ5300 Sakprosa innføring, samt valgfrie emner på til sammen 30 studiepoeng må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Optional course Spans multiple semesters

4th year of study

8. semester

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om relevante forskningstradisjoner for medieutvikling generelt og studieretningens fagområde spesielt
  • har solide innsikter i relevante metodiske og teoretiske perspektiver knyttet til masteroppgaven
  • har inngående kunnskaper om vitenskapelige krav til kvalitet i forskning
  • har grunnleggende kunnskap om forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten

  • har utviklet sine evner til å utarbeide et forskningsprosjekt fra opprinnelig idé til en masteroppgave
  • har evne til å formulere en klar problemstilling med relevante forskningsspørsmål fundert i fagets teorier
  • evner å undersøke et datamateriale med metoder som er hensiktsmessige i lys av formålet for undersøkelsen og gjennomføre undersøkelsen med stor nøyaktighet og grundighet
  • evner å utforme en oppgave med klar og tydelig struktur
  • evner å diskutere funnene kritisk
  • skriver presist og interessevekkende
  • kan anvende korrekt referanseteknikk i henhold til god vitenskapelig standard

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å utvikle relevante problemstillinger og et godt prosjektdesign
  • har kompetanse i presentasjon av vitenskapelig materiale
  • kan gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
  • har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
  • kan kommunisere og diskutere forskningsprosesser og forskningsresultater

Internationalisation

All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied. 

Work requirements

Det framgår av emneplanene om det er satt opp arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter innenfor et emne. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter ikke er levert eller ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det enkelte emne.

Assessment

Pass / Fail.